Use of open educational resources as a means of learning for nursing students

Authors

  • Jeanina Carolina Lascano Filián Instituto Superior Tecnológico ARGOS https://orcid.org/0000-0001-7240-4184
  • Cinthya del Cisne Vega Moreno Instituto Superior Tecnológico ARGOS
  • Marilu Mercedes Hinojosa Guerrero Magister en Gerencia de Servicios de Salud.

Keywords:

nursing, open educational resource, procedure, learning

Abstract

The Virtual Campus of Public Health defines Open Educational Resources (OER) as resources for teaching, learning and research, which reside in the public domain or have been published under an intellectual property license that allows their use to be free for others. Also known in English as Open Educational Resources (OER), they are material documents and educational content offered freely and openly so that anyone can use them to teach, learn or research. These include: complete courses, course materials, modules, textbooks, videos, tests, software and any other tools, materials or techniques used to support access to knowledge, which introduce new forms and modern methods for teaching, which result in more active and meaningful learning. That is why this paper proposes a procedure for the use of OER as a learning medium for Nursing students. An observational cross-sectional study was carried out. It is concluded by stating that these resources support learning and contribute to improving the academic performance of university students.

Author Biographies

Jeanina Carolina Lascano Filián, Instituto Superior Tecnológico ARGOS

Licenciada en Enfermería

Cinthya del Cisne Vega Moreno , Instituto Superior Tecnológico ARGOS

Licenciada en Enfermería.

Marilu Mercedes Hinojosa Guerrero , Magister en Gerencia de Servicios de Salud.

Licenciada en Enfermeria. 

References

Allendes, P., y Gómez, C. (2021, marzo). La producción de recursos educativos abiertos como práctica docente no presencial en el Profesorado en Biología. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 128-132. htts://doi.org/10.24215/18509959.28.e15

Arias, L., González, R., Valdés, L., Benítez, O., y Valdés, M. (2020, junio). Metodología para la utilización de recursos educativos abiertos en la disciplina Historia de Cuba. Serie Científia de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(6), 47-58. htts://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/582

Burgos, J. (2010). Aprovechamiento de recursos educativos abiertos (REA) en ambientes enriquecidos con tecnología. En J. V. Burgos y M. S. Ramírez (Coords.), Recursos educativos abiertos en ambientes enriquecidos con tecnología: innovación en la práctica educativa (pp. 5-26).

Cueva, S., Torres, R., Rodríguez, G., Rojas, C., y Marbán, Ó. (2016, marzo). Producción de cursos educativos abiertos con herramientas sociales. Revista Politécnica, 37(1), 1-7. htts://www.academia.edu/44403740/Producci%C3%B3n_de_Cursos_Educativos_Abiertos_con_H

CVSP. ¿Qué son los Recursos Educativos Abiertos? Campus Virtual de Salud Pública. Nodo Regional Tecnológico de Monterrey. htts://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/fies/fies/ege_rea.pdfherramientas_Sociales

Díaz, Y., Baena, M., y Baena, G. (2017). MOOC en la educación: un acercamiento al estado de conocimiento en Iberoamérica, 2014-2017. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 259-278. htts://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/299/1419

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V.: http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Kadada, C., y Tshabalala, T. (2020, september). Students´ Atttudes to Open Educational Resources. (OERs). International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 7(3), 9-18. 10.23918/ijsses. v7i3p9

León, C., y Heredia, Y. (2020). Uso de recursos educativos abiertos en Matemáticas para la formación integral de estudiantes de grado séptimo de Educación Básica Secundaria. Panorama, Revista Especializada en Educación, 14(26), 51-77. htts://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/1481

López Hung, E., Ávila, Y., Pérez, B., Joa, L., y Cordoví, V. (2019). Recursos educativos abiertos para la enseñanza aprendizaje de Matemática Superior en Tecnología de la Salud. Revista Cubana de Informática Médica, 11(1), 47-62. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttxt&pid=S1684-18592019000100047

Mortera, F., Salazar, A., y Rodríguez, J. (2012). Metodología de búsqueda y adopción de recursos educativos. En M. S. Ramírez y J. V. Burgos (Coords.), Movimiento educativo abierto: acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos (pp. 65-71). Comunidad Latinoamericana Abierta Regional de Investigación Social y Educativa. htts://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/577938/ebook.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Nusbaum, A., Cutter, C., y Swindell, S. (2020). Open Educational Resources as a Tool for Educational Equity: Evidence From an Introductory Psychology Class. Frontiers in Educaction, 4(152), 1-8. htts://doi.org/10.3389/feduc.2019.00152

Organization for Economic Cooperation and Development: OECD ( 2007). Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources. http://www.sourceoecd.org/education/9789264031746

Pazos, L., Tenorio, G., y Ramírez Montoya, M. (2015). Atributos de la innovación en el marco del movimiento educativo abierto para desarrollar competencias matemáticas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-24. htt://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20653

Ramírez Terán, M. (2013). Los recursos educativos abiertos, REA, en la metodología PACIE. Fatla. htts://www.academia.edu/4112656/Los_recursos_educativos_abiertos_REA_en_la_

metodolog%C3%ADa_PACIE

Rico Yate, J., Ramírez Montoya, M., y Montiel, S. (2016). Desarrollo de la competencia oral del inglés mediante recursos educativos abiertos. Apertura, Revista de Innovación Educativa, 8(1), 81-95. htt://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/831

Rodríguez Licea, R., López, B., y Mortera, F. (2017). El video como recurso educativo abierto y la enseñanza de Matemáticas. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3). 92-100. htts://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.936

Ruiz Nakashima, R., y Bueno da Silva, D. (2018). Tecnologías no ensino de História: producao de recurso educacional aberto. Revista Observatório, 4(6), 965-984. htts://doi.org/10.20873/uft2447-4266.2018v4n6p965

Suárez Cárdenas, A., Pérez, C., Vergara, M., y Alférez, V. (2015). Desarrollo de la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos. Apertura, Revista de Innovación Educativa, 7(1), 38-49.htt://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/595

UNESCO. (2011). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). UNESCO. htts://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986

UNESCO. (2012). Declaración de París de 2012 sobre los REA. UNESCO.

Universidad Tecnológica América [Tesis de maestría inédita]. Universidad Tecnológica América. http://www.unesco.org/new/fieadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Spanish_Paris_OER_Declaration.pdf

Published

2023-07-19

How to Cite

Lascano Filián, J. C. . ., Vega Moreno , C. del C. ., & Hinojosa Guerrero , M. M. . (2023). Use of open educational resources as a means of learning for nursing students. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 311–332. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1743

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK