Prevention of university student desertion based on educational orientation in initial teacher training

Authors

  • Sandy Lisbeth Hormaza Villafuerte Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

prevention, student desertion, educational orientation, teacher training

Abstract

The novelty of research on the prevention of university student dropout based on educational guidance in initial teacher training lies in the fact that it is a preventive approach that seeks to identify and address early on the needs and difficulties faced by university students in order to improve their academic performance and reduce the dropout rate. In addition, educational guidance in initial teacher education aims to train education professionals who can provide guidance and support to students in their learning process and in their adaptation to the university environment. Therefore, research on the prevention of university student dropout from this approach allows the development of strategies and tools that contribute to improve teacher training in this area and, in turn, to improve the academic performance of students and reduce the dropout rate in higher education. The population are the students enrolled in education careers at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, regardless of the year in which they are studying. A stratified random sampling type is used in terms of academic year and career. In addition, it was possible to verify that research on this topic can contribute to improve the process of prevention of university student desertion in the education careers of the institution.

Author Biography

Sandy Lisbeth Hormaza Villafuerte, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Graduada em Turismo. Magíster en Marketing y Comunicación. Docente.

References

Bhattacharya, A., & Raza, S. A. (2021). An Empirical Investigation into Student Retention: The Role of Academic Advising and Student Engagement. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(2), 255-270.

Carpenter, D. D., & Ramasubramanian, S. (2021). Factors Affecting Student Retention in Higher Education: A Meta-Analytic Review. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 23(1), 17-34.

Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.

Carpio Camacho, A, Echevarría Gómez, M. C., Romero Romero, O. y Martin, M. C. P. (2019). La orientación educativa; garantía a la continuidad de estudios y apoyo de la universidad al nuevo modelo económico cubano. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1).

Freire Samaniego, J. D. y Corrales Suárez, N. A. (2018). Riesgos psicosociales y su influencia en el desempeño laboral de los docentes universitarios. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(4), 53-68.

Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.

Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.

Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.

García Gallegos, K. H., Sarmiento Berrezueta, S. M. y Rodríguez Saif, M. J. (2020). Propuesta epistémica de la evaluación formativa contextualizada de los docentes de educación superior en ecuador. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(5), 117-133.

García-Salazar, F. J., Terán-García, M. E. y Gutiérrez-López, E. (2021). Orientación académica y profesional en la educación superior: situación actual y retos futuros en Ecuador. Revista Científica de Ciencias Sociales, 4(1), 33-44.

González-Ramírez, M. T., García-Santos, F. J. y López-González, A. A. (2018). Orientación educativa y tutorías en la formación universitaria. Revista de Investigación Académica, 18, 238-246.

Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: Retos en la práctica educativa. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 219-230.

Llorens, A. M., Pérez, S. M. y Segarra, P. M. (2020). La orientación educativa en la formación inicial de docentes: una propuesta de intervención para la prevención de la deserción estudiantil. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 121-133.

Llumiquinga-Condoy, L. A., Vargas-Cepeda, M. F. y Paredes-Flores, K. J. (2020). La orientación educativa y su relación con la calidad de la educación en la Universidad Nacional de Chimborazo. Revista Ciencias Pedagógicas, 13(3), 26-37.

López-Montenegro, E. C., Pacheco-Maldonado, J. D. y Rodríguez-Rivera, D. V. (2020). Servicios de apoyo a estudiantes universitarios para la prevención de la deserción en la Universidad de Guayaquil. Revista de Investigación Académica, 25, 1-13.

Méndez, L. A., Ruiz, A. M. y Rodríguez, R. D. (2019). La orientación educativa en la educación superior y su impacto en la adaptación de los estudiantes a la universidad. Revista de Investigación Académica, 19, 116-123.

Paz Illescas, C. E., Acosta Gaibor, M. P., Bustamante Cruz, R. E. y Paz Sánchez, C. E. (2019). Neurociencia vs. neurodidáctica en la evolución académica en la educación superior. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(1), 207-228.

Pérez-Mejía, A. E., Londoño-Molina, M. E. y Restrepo-Betancur, L. F. (2021). Deserción estudiantil universitaria: factores asociados y efectos en la salud mental y laboral de los estudiantes. Revista de Salud Pública, 23(2), e210211. https://doi.org/10.15446/rsap.V23n2.91820

Romero Fernández, A., Robayo Andrade, E., Padilla Buñay, A., Álvarez Cortés, L. y Pailiacho Yucta, H. R. (2019). Análisis de la deserción estudiantil en carreras de ciencias técnicas de la Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(2).

Torres Guevara, N. C., Carpio Camacho, A. y Echevarría Gómez, M. C. (2022). Modelo para la gestión de la orientación educativa y profesional en Cuba desde la universidad médica local. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).

Velázquez Martínez, Z. L., Del Toro Prada, J. J. y Concepción García, I. (2018). La cultura organizacional en las instituciones universitarias: referentes teóricos y metodológicos para su evaluación. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(6), 191-207.

Vera-Vera, M. A., Bravo-Mora, J. A., Aguirre-García, A. M. y Soto-Rojas, M. (2017). Deserción universitaria: Un análisis desde la perspectiva del estudiante. Innovación educativa, 17(75), 123-141. https://doi.org/10.22201/ceiie.16651151e.2017.75.58047

Zapata-Valencia, C. A., Urrego-Arenas, D. A. y Naranjo-Valencia, J. C. (2018). Deserción estudiantil en educación superior: revisión sistemática de literatura. Revista Lasallista de Investigación, 15(2), 170-184. https://doi.org/10.22507/rli.v15n2a10

Published

2023-04-27

How to Cite

Hormaza Villafuerte, S. L. . (2023). Prevention of university student desertion based on educational orientation in initial teacher training. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), 250–269. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1721

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK