Approach to continuous professional development in the English Departments of the University of Holguín

Authors

  • Yunelsys Hechavarría Creach Universidad de Holguín
  • Vilma Imilce Páez Pérez Centro de Estudios de Cultura e Identidad de la Universidad de Holguín
  • Yaquelin Cruz Palacios Universidad de Holguín

Keywords:

continuing professional training, English language, learning

Abstract

In light of the needs and projections of the country's development and in line with international trends, the command of the English language is a first order imperative. The study and learning of this language have become a goal yet to be achieved in the comprehensive training of Cuban higher education professionals. For this purpose, transcendental transformations have taken place, among which the requirement of mastery of the English language stands out. From this perspective, it is necessary to prepare the staff of teachers to meet the desired goal. In these circumstances, the continuing professional training of the teacher is subject to changes, which must correspond to these new conceptions. This article presents the characterization of the continuing professional training of English teachers at the Departments of English at the University of Holguín. Different research methods were used in the writing process of the article, such as: surveys, interviews, observation, among others. This work contributes to the objectives of the 2030 agenda of the United Nations Organization for sustainable development, while the results described contribute to ensuring a quality technical, professional and superior training of the English teacher at different levels of education, including university teaching.

Author Biographies

Yunelsys Hechavarría Creach, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación, especialidad Inglés. Master en Español como Lengua Extranjera. Centro de Idiomas

Vilma Imilce Páez Pérez, Centro de Estudios de Cultura e Identidad de la Universidad de Holguín

Licenciada en Educación, Master en Ciencias de la educación Superior. Doctora en Ciencias Pedagógicas. 

Yaquelin Cruz Palacios, Universidad de Holguín

Licenciada en Letras de la Universidad de Oriente. Facultad de Comunicación y Letras. 

References

Añorga-Morales, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Varona, (58), 19-31.

Asha, J. V. (2016). Quality issues and trends in Teacher Education: Perspectives and Concerns. Paper presented at the International Seminar on Higher Education in a Developing Economy. [Problems, Policies and Perspectives]. University of Kerala, India

Cambridge University Press. (2018). Cambridge English Teaching Framework. Cambridge University Press & Assessment.

Cruz, M. (2003). Metodología para mejorar el nivel de formación de las habilidades profesionales que se requieren para un desempeño profesional competente en la especialidad construcción civil. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.

Forgas, J. y Forgas, M. (2007). Relación esencial entre competencias profesionales y niveles de desempeño desde el diseño curricular. Congreso Internacional Pedagogía 2007. [Curso 76].

Forneiro, R. (2005). La experiencia cubana en la universalización de la Educación Superior Pedagógica. Congreso Internacional Pedagogía 2005. [Curso 7].

García, S. (1999). El desarrollo profesional: análisis de un concepto complejo. Revista de Educación, (318), 175-187.

Griffin, P. (2014). Assessment for teaching. Cambridge University Press.

Griffin, P., Francis M. & Robinson, P. (2017). Collaborative teaching teams. Cambridge University Press.

Guerriero, S. (ed.) (2017). Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession. OECD. Publishing https://doi.org/10.1787/9789264270695-5-en

Guskey, T. (1999). New perspectives on evaluating professional development. [Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association Montreal, Quebec, Canada].

Imbernón, F. (1989). La Formación del Profesorado. El reto de la reforma. Ed. Laia. Colección Cuadernos de Pedagogía.

Medina B. A. (2004). Modelo de competencia metodológica del profesor de inglés para el perfeccionamiento de la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje en el nivel medio. [Tesis Doctoral]. Instituto Superior de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero.

Mmantsetsa, M., Griffin, P. & Gallagher, C. (2017). Transforming Teaching, learning and assessmentt support competence based curricula. International Bureau of Education. UNESCO.

Padrón, R. y Mijares, L. (2017). La superación profesional pedagógica del profesor de inglés en la Educación Técnica y Profesional. Revista Mendive, 15(4), 394-409.

Páez Pérez, V. (2005). Modelo pedagógico flexible de autodesarrollo por competencias para profesores de lenguas extranjeras. [Tesis doctoral]. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

European Profiling Grid. (2013). ©EPG 2011 – 2013. www.eaquals.org.

Richardson, S. & Díaz, G. (2018). Effective professional development: Principles and best practice. Part of the Cambridge Papers in ELT series [pdf]. Cambridge University Press.

Torres, C. y González, S. (2005). La educación de postgrado en el proceso de la universalización de la Educación Superior Pedagógica. [Pedagogía 2005].

Valiente, P., Góngora, G., Torres, J.L. y Otero, Y. (2013). La experiencia cubana en la formación del profesor universitario. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 11(3), 91-123.

Valcárcel Cases, M. (2005). La preparación del profesorado universitario para la convergencia europea en educación superior. Educación Siglo XXI, 23, 209–213. https://revistas.um.es/educatio/article/view/130

Published

2023-10-24

How to Cite

Hechavarría Creach, Y. ., Páez Pérez, V. I., & Cruz Palacios, Y. . (2023). Approach to continuous professional development in the English Departments of the University of Holguín. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 161–173. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1682

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK