DISABILITY AND INCLUSION IN THE HIGH COLLEGE EDUCATION FIELD FROM THE SOCIAL MODEL OF DISABILITY
Keywords:
higher education, multiple disabilities, social representationAbstract
The article approaches from the recognition of social representations, the identification, in educational speeches, of two models about disability, the Medical Model and the Social Model. Nowadays, although the Social Model has been established as the current paradigm, which overcomes the Medical Model, introducing as one of the main features, the recognition of the inclusion and the need to put forward the interrelation of social setting factors, coexists with the Medical Models in the way they understand disability. The Medical Model, which mainly understands the disability, as an individual problem, of the person who has it. In this context is presented the analysis of interviews done to people who work as teachers in the college field. In the teacher's speeches, social representations were analysed in terms of proximity to the Medical Model or to the Social Model. As a methodology, two differenciated strategies were used, content analysis and lexicometric analysis. The results were convergents and the speeches show features of both models.
References
Berger T. y Luckman P. (1991): La construcción social de la realidad. Bs. As. Ed. Amorrortu. Bersanelli, Silvia Laura. (2008). La gestión pública para una educación inclusiva. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 58-70. Convención Internacional de los Derechos de las Personas con Discapacidad (2006) Duverger, Maurice (1996), Métodos de las Ciencias Sociales. Ariel Sociología. Barcelona. Glasser-Strauss (1967). El descubrimiento de la teoría de base. Mimeo. (traducción UBA). Goetz, J.P. y Le Compte M.D. (1984) Etnografía y Diseños Cualitativos en Investigación Educativa. Madrid. Ed. Morata. Guerra, V. y Arends, P. de (2008). Medición de la Imagen Institucional de un Postgrado Universitario. INGENIERÍA INDUSTRIAL, ACTUALIDAD Y NUEVAS TENDENCIAS. 1(1), 10-20. Jodelet,D. (1989) La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En : Moscovich, S.(comp.) Psicología Social, Madrid: Ed. Paidós. Monteverde, Ana Clara (2001). Métodos cualitativos. Método comparativo constante. Ficha de la cátedra. Oficina de publicaciones de la Fac. de Filosofía y Letras, U.B.A. Moscovich, S. (1969), El psicoanálisis, su imagen y su público, Cap. 1, Bs. As. Ed. Huemul Moscovich, S. (1984): Social Representations. Londres: Cambridge University Press. Moscovich, S. (1988): Psicología social: Pensamiento y Vida Social. España. Paidós. Ley Nacional 26368 Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad Sirvent, M. T. (1999) Los diferentes modos de operar en investigación social. Cuaderno de cátedra Nº 5/29/03, Facultad de Filosofía y Letras, U.B.A. Sirvent, M. T. (1999) El proceso de investigación y las dimensiones de la metodología y la construcción del dato científico. Cuaderno de cátedra Nº 5/29/02, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Sirvent, M. T. (1999) Cuadro comparativo entre las lógicas según dimensiones del diseño de investigación. Cuaderno de cátedra. Facultad de Filosofía y Letras, Bs. As. U.B.A.
Sirvent, M. T. (2000). Cultura popular y participación social. Miño y Dávila. Buenos Aires /Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Sirvent, M. T. (2002). Registros y Memorias de las clases de los Seminarios de Investigación I, II y III a cargo de la Ph.D María Teresa Sirvent en el marco de la Maestría en Docencia Superior Universitaria. Facultad de Filosofía y Letras, U.N.T. Tucumán. Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. España: McGraw-Hill. Selltiz, C., Wrightsman, L. y Cook, S. (1980). Métodos de investigación en las relaciones sociales. 9ª edic. Ed. Rialp: Madrid Spielman, G. M. (1997) Breve diccionario Sirvent. Conceptos iniciales básicos sobre investigación en ciencias sociales. Maestría en Didáctica – Seminario: Taller de Investigación – Dra. María Teresa Sirvent.2da edición. Bs. As. Strauss, A. y J. Corbin (1999) Conceptos básicos de la investigación cualitativa, Cuadernos de la cátedra, Facultad de Filosofía y Letras, U.B.A. Taylor, S. y R. Bodgan (1990) Introducción a los Métodos cualitativos de investigación social. Bs. As. Ed. Paidós. UNESCO (1994). Declaración y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. Salamanca, España.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María Victoria Santórsola, Fernando Luján Acosta, Monica Graciela Giuliano, Carina Sandra Antón, Julieta Susana Arroyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.