Virtual scientific research environment supported by Moodle

Authors

  • Yenima Martinez Castro Universidad de Sancti Spiritus https://orcid.org/0000-0001-5819-3309
  • Yudelkys Ponce Valdés Universidad de Sancti Spiritus
  • Lydia Rosa Ríos Rodríguez Universidad de Sancti Spiritus

Keywords:

higher education, virtual environment, informatization, scientific research, Moodle

Abstract

Scientific research is one of the essential processes of higher education in Cuba and its mission is to meet the society's demands for development. At a time when universities are also called to lead the implementation of the program of informatization of society, it is necessary to look for alternatives to informatize its processes. That is why this research is being carried out, with the aim of developing a Virtual Scientific Research Environment at the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez" (EVIC_UNISS). For this purpose, the facilities of the Moodle platform were set up for scientific research. The development of EVIC_UNISS defined its structure into four interconnected phases: initial diagnosis, development, motivation and feedback; which make up a closed and always renewable cycle that determines its design and functionality. The positive evaluation of the participants in EVIC_UNISS enabled to corroborate the relevance of the proposal.

Author Biographies

Yudelkys Ponce Valdés , Universidad de Sancti Spiritus

Licenciada en Educación, especialidad Física-Electrónica. Máster en Ciencias de la Educación. Centro de Estudios de Energía y Procesos Industriales. Universidad de Sancti Spiritus, Cuba.

Lydia Rosa Ríos Rodríguez, Universidad de Sancti Spiritus

Licenciada en Cibernética-Matemática. Máster en Computación Aplicada. Doctora en Ciencias Técnicas. Facultad de Ciencias Técnicas y Económicas. Universidad de Sancti Spiritus, Cuba.

References

Acevedo, M. (2017). La Investigación Científica y su Vinculación con la Educación Superior en Honduras. EconomíA Y AdministracióN (EyA), 2(1), 81 - 94. http://dx.doi.org/10.5377/eya.v2i1.4350

Aguirre, G. y Ruiz, R. (2015). TIC en el apoyo a la enseñanza de la investigación y las asesorías de tesis. Ventana Informática 12, 11-27. https://www.sciencegate.app/app/document/download#10.30554/ventanainform.32.1094.2015

Arbeláez, M. C. (2014). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) un instrumento para la investigación. Investigaciones Andina, 16(29), 997-1000. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0124-81462014000200001ylng=enytlng=es

Corredor, A. y Sandino, M. (2009). Las TIC`s como herramienta de investigación científica. Góndola 4(1), 25-29. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/GDLA/article/view/5246/6884

Echevarría, M. C., Ríos, J. M., Medina, A. y Martínez, Y. (2015). Tendencias históricas de la formación científica del docente universitario en Cuba. Márgenes, 3(1). https://redib.org/Record/oai_articulo2428880-tendencias-hist%C3%B3ricas-de-la-formaci%C3%B3n-cient%C3%ADfica-del-docente-universitario-en-cuba

Estrada, O., Fernández, F. A., Zambrano, J., Quintero, L. M. y Fuentes, D. R. (2017). El entorno virtual para la investigación científica y sus dimensiones. Didasc@lia: didáctica y educación, 7(1), 229-240. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6630557.pdf

Fuentes, H. (2009). La Concepción Científica Holística - Configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad. [Tesis doctoral], Universidad de Oriente.

Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editora Félix Varela.

Kapenieks, J. (2013). User-friendly e-learning environment for educational action research. Procedia Computer Science 26, 121-142. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050913012842/pdf?md5=00ca8926999c6fb58768bbf37527ee3aypid=1-s2.0-S1877050913012842-main.pdf

Linarez, G. (2013). Las plataformas virtuales de aprendizaje, una propuesta para la investigación educativa en línea. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/50/48

Martínez, G., Zacca, G. y Borges, L. (2015). Factores que influirían en una mayor virtualización del posgrado en la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Educación Médica Superior 29(1), 166-181. http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/468/237

Martínez, Y. (2019). Entorno Virtual para la Investigación Científica en la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. [Tesis de Maestría], Universidad de Sancti Spíritus. Ciencias de la Educación. https://dspace.uniss.edu.cu/handle/123456789/6724

McAnally-Salas, L., Navarro, M. R. y Rodríguez, J. J. (2006). La integración de la tecnología educativa como alternativa para ampliar la cobertura en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 11-30. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v11n28/1405-6666-rmie-11-28-11.pdf

Moreno, A., Pérez, C. y del Olmo, E. (2013). Utilización de Moodle como plataforma para la investigación educativa: Aplicación a los córpora de aprendices de lenguas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación 43, 125-138. https://www.redalyc.org/pdf/368/36828074010.pdf

Ruiz, J. (2011). Herramientas para la investigación en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Casos de estudio. Profesorado, 15(1), 139-149.

Saborido, J. R. (2018). Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 4-18.

Tünnermann, C. y de Souza, M. (2003). Desafíos de la Universidad en la Sociedad del Conocimiento, Cinco Años Después de la Conferencia Mundial sobre Educación Superior. UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge. Division of Higher Education, París, Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134422_spa

UNISS. (2018). Informe al Consejo de Dirección del MES. Estado de la implementación en la UNISS de la "Política de Informatización de la Sociedad en Cuba" y perspectivas para el 2019. [Material digital]

Published

2023-07-19

How to Cite

Martinez Castro, Y., Ponce Valdés , Y., & Ríos Rodríguez, L. R. . . (2023). Virtual scientific research environment supported by Moodle . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 195–215. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1642

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos