Results of the application of a methodology for the professional training of the intermediate technician in Agronomy

Authors

  • Mario Zamora Pérez Centro de Estudios de la Educación en Granma (CEdEG). Universidad de Granma
  • Alberto Luis Torres Ferrales Centro de Estudios de la Educación en Granma (CEdEG). Universidad de Granma
  • Adriana Sofía Chávez Calvente Centro de Estudios de la Educación en Granma (CEdEG). Universidad de Granma

Keywords:

didactic administration, methodology, professional problems, integrative task

Abstract

The present work has as objective the elaboration of a methodology for the didactic administration of integrative tasks that favors the professional training preparation in Agronomy for the solution of the professional problems. The valuation of the results, allows to corroborate the feasibility of the methodology that settles down to favor the professional preparation of the educating, that which demonstrates the validity of the application of the results in the professional training formation in Agronomy, conducive to the integrated learning of the agronomic content.

Author Biographies

Mario Zamora Pérez, Centro de Estudios de la Educación en Granma (CEdEG). Universidad de Granma

Ingeniero en Agronomía, Máster en Ciencias Agrícolas, Profesor Auxiliar. Doctorando.

Alberto Luis Torres Ferrales , Centro de Estudios de la Educación en Granma (CEdEG). Universidad de Granma

Licenciado en Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular.

Adriana Sofía Chávez Calvente, Centro de Estudios de la Educación en Granma (CEdEG). Universidad de Granma

Licenciada en Educación, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor Auxiliar.

References

Alonso, B., Leyva, P y Mendoza, L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(2), 231-247. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/915

De Armas Ramírez, N. (2011). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Villa Clara.

De Armas, N., Lorences, J., Perdomo, J. (2015). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Revista Universidad Pedagógica "Félix Varela". Cuba.

Fernández, A. (2011). Obtención de una metodología como resultado científico en investigaciones sobre dirección. Revista Saber, Ciencia y Libertad, (5), 119-126.

Fernández, A. y Veloz, A. (2016). Consideraciones para la obtención de una metodología como resultado científico en investigaciones sobre gestión universitaria. Documento en soporte digital. Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador.

Gamboa, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica Y educación, 13(1), 341–366.

Mendoza Durruthy, U. R. (2012). Sistema de tareas integradoras para el desarrollo de la habilidad profesional aplicar labores y operaciones en diferentes contextos productivos en los educandos de la en la Licenciatura en Educación Agropecuaria. [Tesis de maestría, Universidad de Oriente. Centro de estudios de Educación Superior Manuel Fajardo Gran].

Torres Rivera, R. (2009). Las tareas docentes con un enfoque sociocultural-profesional. [Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica Félix Varela].

Zamora Pérez, M., Torres Ferrales, A. L. y García Jerez, S. (2020). Gestión didáctica de la tarea integradora en el proceso de formación profesional: su evolución histórica. Atlante: Cuadernos de educación y desarrollo, 37(1), 21–37. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/proceso-form acionprofesional.html

Zamora Pérez, M., y Sosa Oliva, Y. (2017). Las tareas integradoras: contribución al desarrollo de la formación profesional del Técnico Medio en Agronomía. Magazine de las Ciencias, 2(3), 61-74. http://revista.utb.edu.ec/index.php/magazine/issue/view/16

Published

2023-01-27 — Updated on 2023-01-30

Versions

How to Cite

Zamora Pérez, M., Torres Ferrales , A. L. ., & Chávez Calvente, A. S. . (2023). Results of the application of a methodology for the professional training of the intermediate technician in Agronomy. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 240–260. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1543 (Original work published January 27, 2023)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK