Actions for overcoming cadres and training critical awareness on local development management.

Authors

  • Sandra Roget Albertí Universidad de Oriente
  • Roberto Péres Rossell Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Oriente

Keywords:

administrative staff, critical awareness, management, local development

Abstract

Joint actions are proposed, DSC-UO and the Municipal Government of Santiago de Cuba to overcome the cadres and the formation of critical awareness in local development management, which are incorporated into the System of Preparation and Overcoming of the Tables and their Reserves of the Municipality (SPSC-M). Considering the participation of government cadres and popular councils, delegates and professors from the Universidad de Oriente, throughout the investigation, the main problems are identified from the diagnosis and the problem to be solved is identified, the causal analysis and evaluated for their feasibility and impact the proposed solution alternatives to select the organizational initiative being built. The feasibility analysis of the application of the proposed system of actions is carried out evaluating efficiency and effectiveness indicators, as well as with the approval of the decision-making bodies that influence both institutions in this activity, which makes the implementation of the proposal feasible.

Author Biographies

Sandra Roget Albertí, Universidad de Oriente

Licenciada en Psicología, Máster en Orientación educativa, Asistente. Dirección de preparación y Superación de Cuadros

Roberto Péres Rossell, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Oriente

Licenciado en Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Águila, C. (2018). Gestión del desarrollo local en cuba. Los retos en su actual proceso de transi-ción. Revista: Caribeña de Ciencias Sociales. ISSN: 2254-7630.

Díaz-Canel, M. y García, J. (2020). Educación superior, innovación y gestión de gobierno para el desarrollo 2012-2020. Ingeniería Industrial ISSN 1815-5936/Vol. XLI/No. 3/septiembre-diciembre/2020/4131.

Consejo de Estado (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Re-volución para el período 2016-2021. Editorial Política.

Freyre, A. (2004). El autodesarrollo comunitario: crítica a las mediaciones sociales recurrentes. Centro de estudios comunitarios. Universidad Central Marta Abreu, Las Villas. Editorial Feijoo.

Gaete, M. y Castro, A. (2012). Proceso de transición hacia una conciencia crítica-fenomenológica de la profesión docente. Educação e Pesquisa, 38(2), 307-322.

Martínez, M. (2018). La integración Universidad-Gobierno para la gestión del desarrollo local sostenible en los municipios de la provincia Santiago de Cuba.

Proyecto ESISTRA. (2018). Modelo sistémico de gestión y metodología para su implementación. Resultado científico (octubre 2018), Santiago de Cuba, UO.

Sánchez, B. y Calvés, S. (2016). Contribuciones al conocimiento de la administración pública. Editorial Universitaria Felix Varela.

Téllez, O. C., Pérez, R. V. (2022). El proceso de gestión del desarrollo local desde el ámbito universitario. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 7(2), 50-54.

Torres, C. (2015). Modelo para la gestión de políticas territoriales de desarrollo local a escala municipal en Cuba. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Económicas]. Pinar del Río: Universidad Hermanos Saiz.

Published

2022-12-16

How to Cite

Roget Albertí, S., & Péres Rossell, R. (2022). Actions for overcoming cadres and training critical awareness on local development management. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 104–121. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1501

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK