Theoretical methodological fundamentals of the neuro-didactic training of teachers from the integration of neuro-scientific knowledge

Authors

  • Noelia de las Mercedes Pérez Marrero Universidad de Holguín
  • Sonia Aurora Ponce Reyes Universidad de Holguín
  • Fidel Ramón Gonzales Quincho Universidad Inca Garcilaso de la Vega

Keywords:

Primary teacher education, Professional training, Educational sciences, Educational experiments

Abstract

This article is about the possibility of neurodidactic training  of teacher in the Primary Education Bachelor Degree, which directly affects the training of future teachers aimed at attention to the diversity. To materialize this possibility, the Training General Pedagogical discipline subject of the curriculum of the "E", curriculum career is addressed in the neurodidactic training of this professional as a response to the specific needs of comprehensive teachers training. The value of the neurodidactic training is explained to provide the primary teacher with the necessary tools for attention to the diversity in the educational context of elementary education and the solutions on the professional problems in the various contexts of action. The proposal is introduced from the social technologies approach due to the repercussion and impact it has from a sociological and pedagogical point of view, from the the neurodidactic training of the primary teacher. Several research methods are triangulated, included analysis- synthesis, scientific observation and case study (situational) and educational experiments.  

Author Biographies

Sonia Aurora Ponce Reyes, Universidad de Holguín

Licenciada en Pedagogía-Psicología, Máster en Investigación Educativa, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Vicedecana de Investigación y Postgrados en la Facultad de Ciencias de la Educación

Fidel Ramón Gonzales Quincho, Universidad Inca Garcilaso de la Vega

Consultor y Conferencista Internacional en Educación, Cultura, Alfabetización, Transformación y Gobierno Digital, TIC e Internet. Maestrante en Ingeniería de Sistemas con mención en Tecnología de la Información, Maestrante en Didáctica y Tecnología de la Información y Comunicación, Bachiller en Educación en la Especialidad de Matemática Física.

References

“Innovadora e Integrada supone, (…) el fortalecimiento de la investigación, la capacidad de producción y circulación de conocimientos” (…) con ajuste a las necesidades y demandas de la sociedad (MES, 2015; p.3)

proceso sustantivo que se desarrolla con el objetivo de preparar al estudiante de forma integral (…) desde los estudios de pregrado hacia el postgrado (…) como proceso que se organiza de forma curricular y extracurricular, y se sustenta en dos ideas rectoras: la unidad entre la educación y la instrucción y el principio de la vinculación del estudio con el trabajo. (Horruitiner, 2006; p.11)

(…) entender mediante el conocimiento del funcionamiento del cerebro las emociones y con ello la importancia de tenerlas en cuenta en la actividad pedagógica. Aporta a los profesionales de la educación conocimientos neurobiológicos de relevancia para el proceso de enseñanza aprendizaje. (Jiménez et. al, 2019; p.1)

“El conocimiento neurocientífico proporciona cierto carácter transdisciplinario a los pedagogos, facilitándoles los principios básicos del funcionamiento cerebral, que hacen posible el desarrollo sensorial, la actividad motora y la cognición” (Ferreira, 2012, p.4)

Published

2023-10-24

How to Cite

Pérez Marrero, N. de las M., Ponce Reyes, S. A. ., & Gonzales Quincho, F. R. . (2023). Theoretical methodological fundamentals of the neuro-didactic training of teachers from the integration of neuro-scientific knowledge. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 1–28. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1497

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK