Theoretical methodological fundamentals of the neuro-didactic training of teachers from the integration of neuro-scientific knowledge
Keywords:
Primary teacher education, Professional training, Educational sciences, Educational experimentsAbstract
This article is about the possibility of neurodidactic training of teacher in the Primary Education Bachelor Degree, which directly affects the training of future teachers aimed at attention to the diversity. To materialize this possibility, the Training General Pedagogical discipline subject of the curriculum of the "E", curriculum career is addressed in the neurodidactic training of this professional as a response to the specific needs of comprehensive teachers training. The value of the neurodidactic training is explained to provide the primary teacher with the necessary tools for attention to the diversity in the educational context of elementary education and the solutions on the professional problems in the various contexts of action. The proposal is introduced from the social technologies approach due to the repercussion and impact it has from a sociological and pedagogical point of view, from the the neurodidactic training of the primary teacher. Several research methods are triangulated, included analysis- synthesis, scientific observation and case study (situational) and educational experiments.
References
“Innovadora e Integrada supone, (…) el fortalecimiento de la investigación, la capacidad de producción y circulación de conocimientos” (…) con ajuste a las necesidades y demandas de la sociedad (MES, 2015; p.3)
proceso sustantivo que se desarrolla con el objetivo de preparar al estudiante de forma integral (…) desde los estudios de pregrado hacia el postgrado (…) como proceso que se organiza de forma curricular y extracurricular, y se sustenta en dos ideas rectoras: la unidad entre la educación y la instrucción y el principio de la vinculación del estudio con el trabajo. (Horruitiner, 2006; p.11)
(…) entender mediante el conocimiento del funcionamiento del cerebro las emociones y con ello la importancia de tenerlas en cuenta en la actividad pedagógica. Aporta a los profesionales de la educación conocimientos neurobiológicos de relevancia para el proceso de enseñanza aprendizaje. (Jiménez et. al, 2019; p.1)
“El conocimiento neurocientífico proporciona cierto carácter transdisciplinario a los pedagogos, facilitándoles los principios básicos del funcionamiento cerebral, que hacen posible el desarrollo sensorial, la actividad motora y la cognición” (Ferreira, 2012, p.4)
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Noelia de las Mercedes Pérez Marrero, Sonia Aurora Ponce Reyes, Fidel Ramón Gonzales Quincho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.