This is an outdated version published on 2023-01-27. Read the most recent version.

Corrective-compensatory tools and strategies for the treatment of behavioral disorders: a challenge for undergraduate students in Elementary Education

Authors

  • Consuelo Marciana Lominchar Ceruto Universidad de Granma
  • Caridad Isora Blanco Figueredo Universidad de Granma
  • Idelsis de las Mercedes Vázquez Estrada Dirección Municipal de Educación

Keywords:

tools, correction, compensation, behavioral disorders

Abstract

The article summarizes a psychopedagogical proposal to guarantee the educational attention that should be provided to schoolchildren with behavioral disorders, since this problem constitutes a challenge and a theoretical-methodological need for undergraduate students in Primary Education. It is proposed to develop tools and strategies for the correction and compensation of these disorders in primary school children. For this, methods of the theoretical level were used, such as analytical-synthetic and inductive - deductive and of the empirical level, observation, interview, survey, document review and projective techniques, obtaining satisfactory results that show in the teacher the mastery of corrective-compensatory tools and strategies. to achieve transformation in these schoolchildren. Correction and compensation constitute ways to generate the stimulation and crystallization of potentiality.

Author Biographies

Consuelo Marciana Lominchar Ceruto, Universidad de Granma

Licenciada en Pedagogía Psicología y Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar.

Caridad Isora Blanco Figueredo, Universidad de Granma

Licenciada en Pedagogía Psicología y Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Asistente.

Idelsis de las Mercedes Vázquez Estrada, Dirección Municipal de Educación

Licenciada en Educación Especial y Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Asistente.

References

Alonso Álvarez, A., Cairo Valcárcel, E. y Rojas Manresa, R. (2003). Psicodiagnóstico: selección de lecturas. Félix Varela.

Arias, B. G. (2008). La dinámica causal de las alteraciones del proceso de formación de la personalidad (2da edición). Editorial Félix Varela.

Arias, B. G. (2009). La atención a menores con trastornos de la conducta en Cuba (2da edición). Editorial Pueblo y Educación.

Bell, R.R. (1991). Dinámica del desarrollo mental en el escolar con trastornos de la conducta (1ra edición). Pueblo y Educación.

Bell Rodríguez, R. y López Machín, R. (2002). Convocados por la diversidad. Pueblo y Educación.

Betancourt Torres, J. V. y González Urra, A. O. (2007). Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta. Pueblo y Educación.

Betancourt, T. J. (2001). Estudio de las vivencias en menores con trastornos de la conducta (1ra edición). Editorial Nueva.

Caballo, V. G. (2000). La multidimensionalidad conductual de las habilidades sociales (1ra edición). Editorial Colombus.

Gamboa, M.E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.

Gamboa, M.E. (2019b). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

García, T. I. (2003). Valor terapéutico del juego en escolares con trastornos de conducta (2da edición). Pueblo y Educación.

González, F. (1989). La personalidad: su educación y desarrollo (1ra edición). Pueblo y Educación.

Hernández Botello, L. J., Gamboa Graus, M. E. y Castro Miranda, G. (2022). Potencialidades del psicopedagogo en el sistema de salud cubano. Didasc@lia: Didáctica y educación, 13(1), 367–383.

Pérez Martín, L. M. y Bermúdez Morris, Raquel. (2004). La personalidad: su diagnóstico y su desarrollo. Pueblo y Educación.

Torres, G. M. (1989). Experiencia en el diagnóstico y atención a los menores con trastornos en la conducta (1ra edición). Editorial Pueblo y Educación.

Published

2023-01-27

Versions

How to Cite

Lominchar Ceruto, C. M., Blanco Figueredo, C. I. ., & Vázquez Estrada, I. de las M. . (2023). Corrective-compensatory tools and strategies for the treatment of behavioral disorders: a challenge for undergraduate students in Elementary Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 114–130. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1483

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK