A SYSTEM OF METHODOLOGICAL PROCEDURES TO IMPROVE THE PROCESSING OF INFORMATION IN SOCIAL RESEARCHES

Authors

  • Alexander Gorina Sánchez Jefe del Departamento de la Carrera de Contabilidad y Finanzas en el CUM Contramaestre, Universidad de Oriente, Cuba.
  • Isabel Alonso Berenguer Profesora del Departamento de Matemática, de la Facultad de Matemática y Computación, Universidad de Oriente, Cuba.

Keywords:

processing, information, qualitative, quantitative, integration

Abstract

We present the most common inadequacies in the training of researchers in relation to social information processing. It elaborates a system of methodological procedures to improve the processing of information in social researches. This system is based on the integration of qualitative and quantitative methodologies, aimed at the formation of an innovative potentiality in researchers. The system was corroborated by an expert consultation and applied successfully in doctoral and master's theses and well as postgraduate courses. It was showed that the system contributed to researchers to manage and transform data into relevant information and the latter in essential knowledge to transform social reality and themselves researchers.

Author Biographies

Alexander Gorina Sánchez, Jefe del Departamento de la Carrera de Contabilidad y Finanzas en el CUM Contramaestre, Universidad de Oriente, Cuba.

Graduado de Licenciatura en Matemática, UO, 1998-2003. Doctor en Ciencias Pedagógicas (UO, 2010). Ex profesor de la Facultad de Matemática y Computación, Universidad de Oriente, Cuba (2003-2012). Miembro de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación (SCMC), de la Cátedra de Didáctica de la Matemática de la UO y del Grupo de Investigación en Didáctica de la Matemática y la Computación (GIDMAC). Ha impartido docencia en las asignaturas: Modelos de Optimización (Continuos y Discretos), Teoría de las Probabilidades, Inferencia Estadística, Modelación y Análisis Estadísticos de Datos, Análisis Matemático, Geometría Analítica, Investigación de Operaciones y Procesos Estocásticos en las carreras de Licenciatura en Matemática y en Computación.

Isabel Alonso Berenguer, Profesora del Departamento de Matemática, de la Facultad de Matemática y Computación, Universidad de Oriente, Cuba.

Profesora Titular. Graduada de Licenciatura en Matemática, UO. Doctora en Ciencias Pedagógicas UO. Actualmente se desempeña como asesora de Postgrado en la UO. Presidenta de la delegación de Base Santiago de Cuba de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación (SCMC), Coordinadora de la Cátedra de Didáctica de la Matemática de la UO y del Grupo de Investigación en Didáctica de la Matemática y la Computación (GIDMAC).

References

Afanasiev, V. G. (1978). Dirección científica de la sociedad. Experimento de investigaciones en sistema. URSS: Progreso. Conde, F. (1990). Un ensayo de articulación de las perspectivas cuantitativa y cualitativa en la investigación social. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, n. 51, 91-117. Cook, T. D. y Reichardt, C. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación educativa. Edit. Morata, Madrid. Cruz, M. (2007). El Método Delphi en las Investigaciones Educacionales. Memorias del Congreso PEDAGOGÍA’ 2007. La Habana: Educación Cubana. García, S. (2002). La Validez y la Confiabilidad en la Evaluación del Aprendizaje desde la Perspectiva Hermenéutica. Pedagogía. 23(67) mayo, Caracas, Venezuela. Gorina, A. (2010). Dinámica del procesamiento de la información en las investigaciones sociales. Tesis Doctoral, Universidad de Oriente, Cuba: CeeS “Manuel F. Gran”. Martínez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradigma. 27(2), pp. 07-33. Morse, J. (1994). Qualitative research methods. Beverly Hills: Sage Publications. Ojeda, M. y Behar, R. (

Published

2012-12-20

How to Cite

Gorina Sánchez, . A. ., & Alonso Berenguer, I. (2012). A SYSTEM OF METHODOLOGICAL PROCEDURES TO IMPROVE THE PROCESSING OF INFORMATION IN SOCIAL RESEARCHES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(6), 91–108. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/144

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)