Health education from the perspective of physical activity in the community

Authors

  • Amado Pascual Fernández Ruíz Inder Provincial. Las Tunas
  • Mayara Katherine Fernández Smith Escuela Profesional de Artes El Cucalambé
  • Marjorie Caridad Fernández Smith Escuela Profesional de Artes El Cucalambé

Keywords:

health education, physical activity, community, combined sports places

Abstract

This research was designed to promote Health Education from Physical Activity in the Community. Its importance lies in the fact that it includes actions to prevent and improve quality of life and to insert these contents in the process of physical activities developed in community work. The main objective was to develop a strategy to achieve a strategic alliance with the factors involved in the development of physical activity in the community, which would lead to a precise orientation of the adult practitioner towards health education, with the consequent achievement of positive results in the quality of life of this population. The practical significance of the study lies in providing the CombinadosDeportivos with a strategy that, from its interventive component, attends the health contents in the Physical Activity in the community program. Different methods and techniques from the theoretical and empirical levels were used to obtain the results shown.

Key words: Strategy, Health Education, Physical Activity, Community, Combined Sports.

Author Biographies

Mayara Katherine Fernández Smith, Escuela Profesional de Artes El Cucalambé

Licenciada en Educación, especialidad Instructor de Arte.

Marjorie Caridad Fernández Smith, Escuela Profesional de Artes El Cucalambé

Licenciada en Educación, especialidad Instructor de Arte.

References

Acebo Rivera, M. y León Acebo, M. (2019). Contribuciones teórico-prácticas a la pedagogía y cultura cubana: Formación de valores desde una concepción identitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 51-73.

Aveiga Macay, V. I., Rodríguez Alava, L. A. y Segovia Meza, S. R. (2018). Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(3), 205-216.

Bequer, G. (2015). Proyecto de actividad física comunitaria “por la vida”. Curso preconvención de la VI Convención internacional de actividad física y deportes. [AFIDE]. INDER.

Caballero Hernández, H. I. (2020). El contexto y las formas de organización del proceso de enseñanza aprendizaje. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(4), 76-86.

Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.

Céspedes, J. L. (2008). Acciones físicas educativas para que el padre y la madre asuman su rol protagónico para estimular la actividad motriz desde el embarazo y hasta el primer año de vida. [Tesis de Maestría]. Universidad de las Tunas.

Colson, J. (1974). Terapéutica por ejercicio progresivos en rehabilitación y educación física. JIMS.

Consejo de Estado (2019). Constitución de la República de Cuba. Política.

Delgado, M. (2007). Estrategias de intervención en Educación para la Salud desde la Educación Física. INDER.

Devis, J. y Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados. INDER.

Devis, J. y Peiro, C. (1993). La actividad Física y la promoción de la salud en las niñas y niños. Revista de Psicología del deporte, 4.

Gamboa Graus, M. E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.

Green, L., Kreuter, M.W., Deeds, S.G. & Partridge, K.B, (1980). Health education planning, a diagnostic approach. Mayfield Publishing Company.

Harvard-Davis, R. (1975). General practice for students of medicine. Academic Press.

Hernández Botello, L. J., Gamboa Graus, M. E. y Castro Miranda, G. (2022). Potencialidades del psicopedagogo en el sistema de salud cubano. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 367–383.

Jeffers, B. (2004). La evaluación integral de la actividad física en la educación secundaria básica. [Tesis doctoral inédita]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de la República de Cuba. Repositorio institucional. http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/537

Labarrere, G. y Valdivia, G. (1988). Pedagogía. Pueblo y Educación.

Leontiev, V.N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. Pueblo y Educación.

Medranda Rojas, J. L. y Palma Zambrano, J. F. (2018). Una alternativa metodológica para el desarrollo de la creatividad durante la Educación Física y el Deporte. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(3), 157-178.

Mora Reyes, K. M., Santiesteban Almaguer, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(6), 271-295.

Pérez, V y J. Devis. (2003). La promoción de la actividad física relacionada con la salud, La perspectiva de proceso y de resultado. Revista int.med.cienc.act.fís.deporte, 10 http://www.lapromocióndelactividadfísica.com

Popov, S. N. (1988). La cultura física terapéutica. Raduga.

Rubalcaba, L. y Canetti, S. (1989). Salud vs. Sedentarismo. Pueblo y Educación.

Wheeler, H y R, Hooley. (1971). La Educación Física para la recuperación. JIMS.

Published

2023-04-27

How to Cite

Fernández Ruíz, A. P., Fernández Smith, M. K. ., & Fernández Smith, M. C. . (2023). Health education from the perspective of physical activity in the community. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1386

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK