This is an outdated version published on 2022-10-20. Read the most recent version.

The transformations of the study plan of the pedagogical schools for the work with family orientation

The transformations of the study plan of the pedagogical schools

Authors

  • Iliana María Charles Hernández Escuela Pedagógica “Nicolás Guillén Batista”. Camagüey
  • Isabel Cristina Sampayo Hernández Universidad de Camagüey. Departamento de Educación Preescolar
  • María Magdalena J Justiz Guerra Universidad de Camagüey https://orcid.org/0000-0002-9568-0429

Keywords:

Curriculum design, Training, Family orientation

Abstract

The purpose of writing this article is to show the incidence of the development of a correct curricular design as a structural tool in the educational teaching process. The importance of the management and application of educational processes understood as programs and teaching strategies that are an initial part of this work; In addition, the need to improve educational quality in pedagogical schools is highlighted, through the fulfillment of objectives and contents of the curriculum. Childhood in family orientation to contribute to their comprehensive general training. Its objective is to analyze the transformations of the curriculum of the Primary Childhood specialty of the pedagogical schools and its expression in the educational context. For its realization, theoretical and empirical methods were used. The scientific novelty is determined by the contribution provided by the teaching material as support for the preparation and direction of the students for their future work as educators of daycare centers. In addition, it can serve as a bibliographic source to develop training topics for this purpose. From such objective reality, the actions directed to the methodological preparation of the 2nd and 4th year students were applied for the implementation of the program in the activities in the educational teaching process in the Nicolás Guillén Batista Provincial Pedagogical School of Camagüey with satisfactory results in your application.

Author Biographies

Iliana María Charles Hernández, Escuela Pedagógica “Nicolás Guillén Batista”. Camagüey

Licenciada en Educación, especialidad Preescolar, Máster en Ciencias de la Educación. Profesora del departamento de Formación Pedagógica, Asesora de la práctica pre-profesional y Asesora general de salud. E-mail: iliana.charles@nauta.cu 

Isabel Cristina Sampayo Hernández, Universidad de Camagüey. Departamento de Educación Preescolar

Licenciada en Educación, especialidad Preescolar, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

María Magdalena J Justiz Guerra, Universidad de Camagüey

Licenciada en Biología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Departamento Pedagogía-Psicología.

References

REFERENCIAS

Cabrera, M.I, Crespo, Z.L, Portuondo .R (2017) El diseño curricular desde la preparación de la actividad profesional. Recuperado en http://.sld.cu>Scielo 8:45

Castro, F. (1977, 5 de septiembre). Discurso pronunciado en el acto de inauguración del curso escolar 1977 - 1978. Granma: Órgano Oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba, p. 2.

____________ (2006, 6 de septiembre). Discurso pronunciado en el acto de graduación de los maestros emergentes.Granma: Órgano Oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba, p. 2.

Casanova, M. (2012). El Diseño Curricular como factor de calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 10 (4), 6-20.

Charles, I.M. Sampayo, I.C. Morales, J. (2014) Programa para cursos optativos del Programa Educa a Tu Hijo. Escuela Provincial Pedagógica. Camagüey. Cuba

Fernández, M. (2000). La orientación familiar. Burgos, España: Universidad de Burgos.

Franco, O. (2011b). La familia. Una comunidad de amor, educación y desarrollo.La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Gaceta oficial de la República de Cuba. Ministerio de justicia. Proyecto de Ley del Código de las Familias. 12 de enero de 2022. Título I. Disposiciones preliminares. (p.40-41). Recuperado en http://www.gacetaoficial.gob.cu/

Huffman, D. (2016). Curricular design from a scientific perspective. Curriculum Programming, 20.

Ministerio de Educación: Normativas e indicaciones metodológicas y de organización para el desarrollo del trabajo en las Escuela pedagógicas Volumen III. (p.103) La Habana, Ed. Pueblo y Educación, 2017.

Ministerio de Educación: Normativas e indicaciones metodológicas y de organización para el desarrollo del trabajo en las Escuela pedagógicas Volumen III. (p.104-105) La Habana, Ed. Pueblo y Educación, 2017.

Ríos, J. A. (1994). Manual de orientación y terapia familiar. Madrid, España: Instituto de Ciencias del Hombre.

Rodríguez, M. (1999). La familia multiproblemática y el modelo sistémico. En Revista Sistémica nº 45. Andalucía, España: Asociación Andaluza de Terapia Familiar.

Sánchez, G. (2015). Metodología para el Diseño Curricular en los Programas Nacionales de Formación. Espacio Abierto, Cuaderno Venezolano de Sociología, 24(4), 129-150.

Sampayo, I. C. y Lezcano, G. (2015). Acciones de orientación familiar para prevenir la carencia afectiva en los niños mediante la comunicación. En Revista Razón y Palabra, diciembre 2014 – febrero 2015. No. 88. Recuperado de www.razónypalabra@org.mx

Sampayo, I. (2017) Orientación familiar para prevenir las alteraciones del comportamiento en los niños de infancia preescolar. (p.11). Tesis doctoral no publicada. Doctorado en ciencias de la Educación. Universidad “Ignacio Agramonte Loynaz” Camagüey, Cuba.

Tonini, F. (2011). Origen y evolución histórica de la Orientación Familiar de los Centros de Orientación Familiar en el siglo XX Parte primera: los COF a nivel Internacional. España: Universidad Pontificia Salamanca. Recuperado de www.ucsc.cl/docs/mag-familia.pdf.

Yadeskho. V.I. Pedagogía Preescolar, Editorial. Pueblo y Educación, La Habana 1983, (p.196.dem. p. 1997).

Published

2022-10-20

Versions

How to Cite

Charles Hernández, . I. M. ., Sampayo Hernández, I. C. ., & Justiz Guerra, M. M. J. (2022). The transformations of the study plan of the pedagogical schools for the work with family orientation: The transformations of the study plan of the pedagogical schools . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 89–103. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1381

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)