THE LOGIC OF THE PEDAGOGIC AND SOCIAL RESEARCHING PROCESS

Authors

  • Ulises Mestre Gómez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas
  • Yalili Yamili Simón Batista Universidad de Las Tunas

Keywords:

pedagogic investigation, methodology of the investigation, objective-subjective dialectical, theoretical-methodological design.

Abstract

The pedagogic and social investigation is a process that is developed in the dialectical relation between the objective thing and the subjective thing; with a marked emphasis in the subjective thing because it study object always constitute conscious processes. For those who face the design, and later development, of a researching project it is of supreme importance to understand the level that their personal position has before the approached scientific problem and the methodology to reach a possible solution. Presently work tries to analyze the diverse alternatives that can be chosen in the moment of the theoretical-methodological design of a pedagogic investigation with a view to satisfying the requirements of a program of Master or Doctorate degree.

Author Biographies

Ulises Mestre Gómez, Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de Dinámica del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Licenciado en Educación, Especialidad Física. Más de veinticinco años como profesor universitario. Especialista en enseñanza de la Física para carreras de ingeniería, Desarrollo de habilidades a través de la resolución de problemas, Didáctica de las ciencias, Diseño curricular, Metodología de la investigación e Informática educativa. Coautor de textos para programas de Maestría en Educación Diseño curricular, Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia, Tecnología y Educación y Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Coordinador del Programa de Maestría en Ciencias de la Educación en convenio entre la Universidad Libre de Colombia y la Universidad de Las Tunas, Cuba. Miembro del Tribunal Permanente de Doctorado con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba. Miembro de la Junta de Acreditación Nacional del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Responsable del Grupo de Aprendizaje en Ciencias adscrito a la Red Iberoamericana de Cátedras UNESCO en el tema "Educación Científica". Ha publicado artículos y libros en Argentina, Brasil, Colombia, Costa Rica, Cuba, España y Mozambique.

Yalili Yamili Simón Batista, Universidad de Las Tunas

Máster en Educación con Nuevas Tecnologías. Coordinadora Ejecutiva. Centro de Estudios de Didáctica

References

Álvarez, C. y Sierra, V. La investigación científica en la sociedad del conocimiento. La Habana. 2003 De Armas, N. y otros. (2005). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Villa Clara. Material en soporte magnético. Fuentes, H. y otros. (2005). El proceso de investigación científica desde un pensamiento sistémico dialéctico hermenéutico. Universidad de Oriente. CEES “Manuel F. Gran” Material en soporte magnético, Santiago de Cuba. Fuentes, H. C.; Matos, E. y Montoya, J. (2007). El proceso de investigación científica orientada a la investigación en Ciencias Sociales. En soporte digital. Guaranda. Hernández, R. (2003): Metodología de la investigación. Editorial “Félix Varela”. La Habana. Cuba. Pacheco E. y otros. (2005). Los modelos y su utilización en la investigación pedagógica. En Revista Electrónica “ROCA”. Vol. I, No. 3. Julio-Septiembre. ISP de Granma. Rodríguez, J. (2004). Metodología de la investigación cualitativa. Editorial “Félix Varela” La Habana. Fernández, A., La evaluación de la investigación educativa, Revista Española de Pedagogía, Instituto Europeo de Iniciativas Educativas, ESPAÑA, No. 200, pág. 131 - 145, Ene - Abr 1995. Pérez, S., La investigación y la práctica pedagógica de avanzada, Revista Educación, Editorial Pueblo y Educación, CUBA, No. 86, pág. 23 - 25, Sep - Dic 1995.

Published

2012-12-20

How to Cite

Mestre Gómez, . U. ., & Simón Batista, Y. Y. (2012). THE LOGIC OF THE PEDAGOGIC AND SOCIAL RESEARCHING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(6), 1–12. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/137

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial