The cultural nature of biological content and its integrative assessment in biology teacher educatión
Abstract
In contemporary times, the biological content has been substantially enriched with the contributions of the Biological Sciences, this range of knowledge has been inserted in the training programs of the Biology teacher through the process of didactic transposition, providing them with the most novel and relevant that is discovered daily in the field of life sciences. Biological content demands the reorganization of its knowledge system that allows it to be in tune with the changes that are taking place and facilitates its better teaching and learning in the different training scenarios. The main objective is to model the structure of biological knowledge and the determination of integrative cognitive-biological nodes that favor interdisciplinary and developmental learning, for the design and application of integrative evaluations. Likewise, biological content, integrative biological cognitive nodes and integrative assessment of biological content are defined. The integrative biological cognitive nodes have been graded in an ascending order of complexity, but revealing a close relationship among them. Their determination allows establishing points of accumulation of knowledge between the biological content, which favors being taught, and in turn, learning it in order to teach it in attention to its double functionality and to its object of the profession.
References
Acosta, M., García, J. y Bacardí, F. (2016). La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional pedagógico. Didasc@lia: Didáctica Y Educación, 7(5), 33-44.
Addine, F. (2013). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aportes e impactos. Editorial Pueblo y Educación.
Alfonso, Y. y Valladares, M. G. (2019). La evaluación integradora con un enfoque inclusivo: una propuesta desde el ejercicio en la formación de profesores. ROCA, 15(3), 119-129.
Álvarez, R. M. (2006). Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales. Aprender del pasado para ser protagonista del presente. Editorial Kipus.
Caballero, E., Santos, E. M. y González, M. (2018). Introducción a la Didáctica para escuelas pedagógicas. Editorial Pueblo y Educación.
Fuentes, H. (2000). Didáctica de la Educación Superior. Santa Fe de Bogotá.
Gamboa, M.E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.
García, G. (Ed.) (2016). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
Ginoris, O., Addine, F. y Turcos, J. (2006). Curso de Didáctica General [Folleto]. Archivos del Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño ICCP, La Habana, Cuba.
González, A. M., Recarey, S. y Addine, F. (2015). La dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje mediante sus componentes. En F. Addine, S. Recarey, M. Fuxá y S. Fernández (Eds.). Didáctica, teoría y práctica (pp.56-74). Editorial Pueblo y Educación.
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2015). Concepción de la disciplina Biología en el subsistema de la educación general, politécnica y laboral [Folleto]. Archivos del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas IPLAC, La Habana. Cuba.
Mendivil, T. N. (2012). Sistema de Evaluación del Aprendizaje en los Estudiantes de Educación Superior en la Región Caribe Colombiana. Dimens. Empres, 10(1), 16-21.
Morales, L., Gómez, A. y Santana, D. (2017). Evaluación y tareas integradoras hacia una cultura de ahorro energético en carreras de ingeniería. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(6), 115-126.
Moreno, T. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Revista Perspectiva Educacional, 50(2).
Salcedo, I., Hernández, J. L., del Llano, M., Mc Pherson, M., y Daudinot, I. (2002). Didáctica de la Biología. Editorial Pueblo y Educación.
Salgado, G. (2021). La concepción integradora de la evaluación de los contenidos biológicos en la formación del profesor de biología. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(1), 158-172.
Salgado, G. (2021). La evaluación integradora del contendido biológico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Didáctica de la Biología [Tesis doctoral, Universidad de Las Tunas] Ciencias Pedagógicas.
Trápaga, F. (1976). Didáctica de la Biología. Editorial Pueblo y Educación.
Trápaga, F., y Rodríguez, H. (1978). Metodología de la enseñanza de la Biología. Imprenta de libros para la Educación.
Vera, M. P. (2019). La evaluación de los aprendizajes: un marco de referencia para su reflexión y aplicación. Revista Boletín Redipe, 8(8), 28-36.
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Gadiel Salgado Díaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.