The formation of an environmental awareness for the Spanish-Literature teacher: its link with Marti’s ideas

Authors

  • Tania Cèspedes Labrada Universidad de Las Tunas

Abstract

One of the most important tasks of educational work at the present time is the understanding of the magnitude that natural disasters and environmental pollution have reached due to the devastating action of man, wars and global overpopulation, in a world threatened by great ecological catastrophes. With the realization of this work, it is intended to make an approach to the environmentalist facet of Martí's ideology, his concern for the future of humanity and the balance that must exist between man and nature for the preservation of life. As well as an analysis of the importance of his thought for the formation of an environmental conscience in the new generations from the linking of his work in the teaching-learning process of the Spanish-Literature teacher in a flexible, creative and dynamic way.

References

Casas Martínez, G. (2011). El medio Ambiente en el ideario martiano: Vigencia de su legado. https//www.eumed.net.

Ecologia Hoy. (2012). https://www.ecologiahoy.com/conciencia-ambiental

Escobar Laureiro, M. E., Fernández Lara, L. y Quintana Padrón, A. (2021). Vigencia del pensamiento martiano en el desarrollo de la cultura ambiental. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 8(3), 39-48.

Fis Sánchez, V. (2009), La Actividad Pedagógica Profesional del Profesor Coordinador. [Tesis de Maestría] Pedagogiacuba.com. https://trabajos.pedagogiacuba.com

Martí Pérez, J. J. (1882). Ismaelillo. Editorial Letras Cubanas.

Martí Pérez, J. J. (1882). Diario de Campaña de Cabo Haitiano a Dos Ríos. Editorial Letras Cubana.

Martí Pérez, J. J. (1882). Obras Completas (¨Maestros ambulantes, la América, Nueva York, noviembre de 1884, t. 8, p. 289. Editorial Letras Cubana.

Martí Pérez, J. J. (1883). Obras Completas. Cartas de Martí, Buenos Aires, t. 9, p. 444. Editorial Letras Cubanas.

Martí Pérez, J. J. (1883). Obras Completas. Educación Científica, La América Nueva York, t. 9, p. 418. Editorial Letras Cubanas.

Martí Pérez, J. J. (1884). Obras Completas. La próxima exposición de Nueva York Orleans¨, La América, Nueva York, t.8, p. 369. Editorial Letras Cubanas.

Martí Pérez, José J. (1982). Obras Completas. Emerson, La Opinión Nacional, Caracas, t.13, pp. 23-26. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Ochoa González, M., Viamonte Rodríguez, A., Alberti Cayro, A. y Acosta Lugo, N. (2018). La educación ambiental desde la perspectiva martiana. MediCiego, 19(1).

Riquene Pérez, M., Ge Jerez, D. y Milanés Jiménez, Y. O. (2020). Un acercamiento al pensamiento martiano desde la enseñanza de la Geografía. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16(1), 160-173.

Santa Cruz Rodríguez, D., Mesa Ortega, W. R., González Laucirica, Á.M., (2015): El ideario de José Martí en la formación ambiental de docentes en Latinoamérica y el Caribe, Revista Atlante: Cuaderno de Educación y Desarrollo https://www.eumed.net/atlante/11/José-martí.html

Vitier Bolaños, C. (1996). Cuadernos Martianos III. Editorial Pueblo y Educación.

Zegueira Corzo, M., Corrales González, N. y Rodríguez Ojeda, N. (2018). Martí y la Educación ambiental. https//www.scielo.sld.cu

Published

2022-07-13

How to Cite

Cèspedes Labrada, T. (2022). The formation of an environmental awareness for the Spanish-Literature teacher: its link with Marti’s ideas. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 52–66. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1334

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK