The theory of clientelist networks: a look from the didactics of history of Cuba
Keywords:
teaching, learning, didactics, client networksAbstract
In the absence of studies on the theory of clientelistic networks from the Didactic of History of Cuba, its omission in the teaching-learning process (TLP) and the urgency of conducting a developmental TLP, this research was carried out in the University of Sancti Spiritus, José Marti Pérez. For it, an investigation with a predominantly quantitative approach was proposed, in which the theoretical foundations that support the teaching-learning process of History of Cuba and the teaching of the theory of clientelistic networks from the contents of the History of Cuba in the Bachelor's degree in Education, specialty Marxism Leninism and History, is supported. Methods of the theoretical, empirical and statistical level were used. The fundamental contribution is in the precision of the essential elements of the teaching of the theory of clientelistic networks and its relations with the components of the TLP of the History of Cuba.
References
Addine, F. F., González, A. M. y Recarey, S. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: Addine, F. F. (Comp.) Compendio de Pedagogía (pp. 80-101). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la Vida. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez de Zayas, R. M. (1997). Hacia un curriculum integral contextualizado. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Academia.
Álvarez de Zayas, R. M. (2006). Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales: aprender del pasado para ser protagonista en el presente. Cochabamba, Bolivia: Editorial KIPUS.
Braudel, F. (2020). El mediterráneo y el mundo mediterráneo en la época de Felipe II. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Díaz, P. H. (2006). Enseñanza de la Historia. Selección de lecturas. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Ginoris, Q. O., Addine, F., y Turcaz, M. J. (2006). Didáctica General. Material Básico. Maestría en Educación. IPLAC.
González, S. A. M., Recarey, F. S. y Addine, F. F. (2002). El proceso de enseñanza aprendizaje: un reto para el cambio educativo. En Addine, F. F., Recarey, F. S. y González S. A. M. (Ed.), Didáctica. Teoría y práctica (pp.38-60). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
González, R. F. (1997). Clientelismo y Administración Pública. En: Para Leer la política, (p. 119). Tomo I. Bogotá, Colombia: CINEP.
González, R. F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
James, F., J. (2002). Cuba 1900-1928. La República dividida contra sí misma. Santiago de Cuba, Cuba: Editorial Oriente.
Joaquim, O., Gamboa, M.E. y Fonseca, J.J. (2017). Las funciones lineales a partir de las acciones mentales de la teoría de Galperin. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(2).
Organización de Estados Iberoamericanos. (Edit.) (1999). Enseñanza de la Historia de Iberoamérica. Currículo-tipo. Guía para el profesor. España: Impreso por Foto JAE, S.A.
Romero, R. M. (2010) Didáctica desarrolladora de la Historia. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Weber, M. (2002). Economía y sociedad. España: Fondo de Cultura Económica.
Zeuske, M. (2002). “Los negros hicimos la independencia: aspectos de la movilización afrocubana en el hinterland cubano. Cienfuegos entre colonia y república”. En Martínez H. F.; Scoot, R.; García.
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Yaney Rodríguez Muñoz, Ramón Reigosa Lorenzo, María de las Mercedes Calderón Mora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.