Methodological procedure to the content use of the text editor from the web environment

Authors

  • Tania Idelisa Pomares Castañón Universidad de Las Tunas
  • José Alberto Rogers Gómez Universidad de Las Tunas
  • Yusleydis Cruz López Universidad de Las Tunas

Keywords:

methodological procedure; Google Docs; text editor; heuristic procedure; web environment

Abstract

The article looks toward solving a conceptual problem itself methodological that identifies in the running Bachelor's Degree in Education Information-Technology itself. Three procedures that they enable become established to instruct of professors in the use of text editors from the surroundings web to the bus, like an educational tool in the process of teaching of the Information-Technology subject of study in his solution. The utilized methods, the heuristic conversation for the professional debate and the explanation and demonstration of the principal procedures in mail with the actions out of every procedure. It is pertinent to stand out than to the closing of the job cycle methodological the professors and students showed command of the abilities related with the text editor Google docs and with application Microsoft Word in his most updated version.

 

Author Biographies

Tania Idelisa Pomares Castañón, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Primaria. Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación. Profesora Asistente.

José Alberto Rogers Gómez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Informática. Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

Yusleydis Cruz López, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Informática. M. Sc. en Educación. Profesora Auxiliar.

References

Addine Fernández, F. (2007). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Expósito Ricardo, C. (2012). Compilación de lecciones para la disciplina común Informática Educativa de Carreras Pedagógicas. Pueblo y Educación.

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2016). Influencia de la realidad contextual en la planificación de una educación equitativa, inclusiva y de calidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(1).

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2017). Influencia de los organizadores del curriculum en la planificación de la contextualización didáctica de la Matemática. Boletín Redipe, 6(1), 90-112.

Goolge docs: qué es y cómo funciona. https://docs.google.com. Videos de YouTube .

Llano, L. et al. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje. Medisur, 14(3).

Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de estudio E. Carrera Licenciatura en Educación. Informática. La Habana.

Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución 2/2018. Trabajo docente metodológico en la Educación Superior. La Habana. Gaceta Oficial de la República de Cuba No.25 Ordinaria.

Merino, O. (2018). Entorno web y multimedia: ¿Qué es el lenguaje HTML? https://olaiamerino.com/entorno-web-y-multimedia/

Oxford, R. L., et al. (1995). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford University Press.

Peña, Y., Gamboa, M.E., Díaz, R. y Parra, J.F. (2017). El diagnóstico de la función orientadora en la formación inicial del profesional de la educación. Boletín Redipe, 6(3), 147-171.

Quintana, M. e Isbel, R. (2016). La formación de los profesionales de la Educación: la axiología y la competencia profesional pedagógica como pilares del proceso. Mendive, 14(2), 137-141.

Rodríguez, Y. (2016). Tareas Docentes en el proceso docente educativo. https//www.monografias.com/educación/index.shtml

Sanz Gil, J. J. (2013). Construcción colaborativa del aprendizaje y del conocimiento mediante Google Docs en el ámbito de la Educación Superior Universitaria. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 6(2), 109-119.

Wikipedia (2022). Editor de texto. https://es.wikipedia.org/wiki/Editor_de_texto

Published

2022-11-23

How to Cite

Pomares Castañón, T. I., Rogers Gómez, . J. A. ., & Cruz López, Y. . (2022). Methodological procedure to the content use of the text editor from the web environment. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 1–18. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1292

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK