INTERCULTURAL LEARNING AND APLICABILITY BY CONFLICT SITUATIONS: AN EXPERIENCE FOCUSED ON TOUR GUIDES
TRATAMIENTO DE SITUACIONES DE CONFLICTO EN EL APRENDIZAJE INTERCULTURAL
Keywords:
tour guide, intercultural competence, discriminatory stereotypes, conflict situations, postgraduate degree for tour guidesAbstract
This study analyzes certain reflections as support for the creation of a conceptual scaffolding that promotes intercultural competence in the professional framework of our tour guides. It is considered that the development of this competence has not been sufficiently studied in courses for the language improvement of tourism. The objective is focused on the intercultural learning approach and the treatment of situations that can promote discriminatory stereotypes in the relationships between German-speaking clients and Cuban tour guides, by making use of the theory of mediation in their professional context. The work focused on a new definition of intercultural competence and proposed the design of an exercise system, inserted in a postgraduate course with blended characteristics.
References
Ausubel, G. (1983). Aprendizaje por descubrimiento. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo, Editorial. Trillas, México.
Böhm, S. (2014). Handbuch Interkulturelles Lernen. Herder, Freiburg, Alemania. https://www.zvab.com/buch-suchen/titel/handbuch-interkulturelles-lernen/autor/b%F6hm/
Hofstede, G. (1999). Cultures and Organizations. Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival, Edit. Harper Collins Publishers, Londres, Gran Bretaña.
Holliday et al. (2015). Influencia cultural en la motivación para el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Cultura, 341-371.
Pelegrin, N. (2001). Reflexiones teóricas en torno al aprendizaje significativo. Revista Apuntes, 5, 45-52.
Quasthoff, U. (2001). Erzählen als interaktive Gesprächsstruktur. En: Text- und Gesprächslinguistik - Linguistics of Text and Conversation. Edit. Gruyter, Berlín, Alemania.
Tompson, C. (2007). Complexity in Language Learning and Treatment. Am J Speech Lang Pathol. PMC, 10(2), 1044-1058.
Torres, H. (2003). El Desarrollo de la Competencia Comunicativa Intercultural de los Estudiantes de la Licenciatura en Inglés con Segunda Lengua Extranjera a través del Curso Panorama Histórico-Cultural de los EEUU. (Tesis de doctorado, Facultad de Lenguas Extranjeras, Universidad de La Habana).
Vigotsky (1989). Obras Completas. Tomo 6. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Wierlacher, A. (2018). Handbuch Interkulturelle Germanistik. Ed. J. B. Metzler Verlag Stuttgart-Weimar, Alemania.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2021 Alberto Alejandro Morales Domínguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.