INTEGRATIVE TEACHING TASKS IN THE TEACHING PROCESS LEARNING INORGANIC CHEMISTRY
TAREAS DOCENTES INTEGRADORAS DE QUÍMICA INORGÁNICA
Keywords:
integrative teaching tasks, integration, Inorganic Chemistry.Abstract
The Graduate in Chemical Education must be a professional trained to solve the complex problems that he will face in his educational reality. For the achievement of this purpose, it is necessary to be prepared for the integration of knowledge, which requires that each of the subjects of the curriculum conceives a process of teaching contextualized learning, in which the link of the contents with the practice is favored. The present work aims to socialize the results of the elaboration and implementation of a system of integrative tasks for the subject Inorganic Chemistry, which takes as its axis of integration the professional problems. Theoretical, empirical and statistical-mathematical research methods were applied. The results achieved in the partial introduction of integrative teaching tasks show that these promote satisfactory levels of learning and integration of the knowledge required for the training of a competent professional. The application of a satisfaction survey to students reveals the acceptance that integrative teaching tasks have had and the recognition, by them, of the contribution they make to the quality of their training.
References
Arteaga, E. (2010). Las tareas integradoras: un recurso didáctico para la materialización del enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza - aprendizaje de las ciencias exactas. Memorias del Congreso Iberoamericano de Educación: Metas 2021. Buenos Aires. Argentina. Disponible en: http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/COMPETENCIASBASICAS/R0 854_Arteaga.pdf.
García, G., López, L. y González, M. (2015). Tareas docentes integradoras en la Física escolar. Revista Atenas. Vol. 2, núm. 30, abril-junio, pp. 1-13. ISSN: 1682-2749. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos, Matanzas, Cuba. Disponible en: http://www.redalyc.org./articulo.oa?id=478047206001
Guillén, L., Ramírez, C. y Guillén, A. (2020). La tarea docente integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Didasc@lia: Didáctica y Educación, Vol. XI. Año 2020. Número 2, abril-junio, 106 – 116. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7682667
López, A., Castro, N., y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9 (1), pp. 120-128. Disponible en http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n1/rus17117.pdf
Mendoza, R. (2012). Sistema de tareas integradoras para el desarrollo de la habilidad profesional aplicar labores y operaciones en diferentes contextos productivos en los estudiantes de la Licenciatura en Educación Agropecuaria. (Tesis de Maestría). Centro de estudios de Educación Superior Manuel F. Gran. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Ministerio de Educación Superior (2016 a). Documento Base para la elaboración de los planes de estudios E.
Ministerio de Educación Superior (2016 b). Plan de Estudio E para la Licenciatura en Educación Química.
Perera, F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de ciencias: un ejemplo de la enseñanza aprendizaje de la Física. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Pérez, E. (2015). Sistema de tareas comunicativas para desarrollar la competencia sociolingüística del licenciado en lengua inglesa como segunda lengua extranjera. (Tesis Doctoral). Universidad de Cienfuegos, Cuba.
Torres, O., y Villafaña, C. (2009). Las tareas integradoras de contenidos de las ciencias naturales y su influencia en la formación de los estudiantes. Revista Varela No.23 Educación Científica de calidad para todos. mayo - agosto. ISSN 1810-3413. Disponible en: https://es.scribd.com/document/404056932/tareas-integradora
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Milagros Domitila Torres Cruz, Milagros Rodríguez León, José Antonio Prendes Sans
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.