CONCEPTIONS CURRICULARES AND TEXTOLOGRAFÍA: THE PUBLIC TEACHERS' CHALLENGES CUBANS IN THE HISTORIC FORMATION IN THE EARLY NEO-COLOGNE
CONCEPCIONES CURRICULARES Y TEXTOLOGRAFÍA
Abstract
This article processes how through the study programs of (1901 and 1914) and the job of the school texts in this school level, the teachers looked for the roads to form the moral values in childhood Cuban. Taking into account the need of the rescue of the work of the professorship he could define as scientific problem: The challenges that the curriculums and the school textolografía imposed to the public teachers for the patriotic and historic formation of the pupils in the early neo-cologne were which ones. It is pursued to examine the conceptions in terms of the above curriculares of the plans and regulationses of 1901 and 1914 and Historia's textbook of Cuba approved for them public schools, whose study corresponds itself with an investigation of historic character, that the historic logician that will favor the study of the behavior of the professorship in that formation and the interpretation of chronological way of the facts with a dialectic conception of the process utilizes like methods. It is attempted as a result validating the first curriculums that were reciprocated with the first republican stage, as well as the use of the texts of history of Cuba definitely really they inculcated the historic and patriotic formation on Cubans' first generations during the republican period.
References
Almodóvar, C. (1989). Antología crítica de la historiografía cubana (período neocolonial). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Campuzano, L. (1999). Cuarenta años enseñando, cuarenta años aprendiendo, en Casa de las Américas: Cultura y revolución: a cuarenta años de 1959. La Habana.
Cordoví, Y. (2012). Magisterio y nacionalismo en las escuelas públicas de Cuba (1899 – 1920). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Escalona, I. y Hechavarría, I. (2005). José Martí en la historiografía cubana del período de la ocupación militar norteamericana. En Presencia del Apóstol. Tres estudios sobre recepción martiana. Santiago de Cuba: Ediciones Santiago.
Expósito Rodríguez, B. (1985). Apuntes del movimiento de los trabajadores de la educación 1899-1961. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Everett, A. (1901). Manual para maestros, La Habana.
Instituto de Historia de Cuba. (1998). Historia de Cuba. La neocolonia. Organización y crisis. Desde 1899 hasta 1940. T. III. La Habana: Editora Política.
Junta de Superintendentes de Escuela Públicas. (1914). Clasificación y Plan de Estudios de las escuelas públicas de Cuba. Instrucción Primaria Elemental.
Medina Carballosa, Emma. (2009). La escuela primaria pública cubana (1902-1958): su labor patriótica. Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Pérez, L. (2017). Estructura de la historia de Cuba. Significados y propósitos del pasado. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Portuondo, F. (1972). Hombres del 68. Rafael Morales y González, por Vidal Morales y Morales, en Estudio de Historia de Cuba. La Habana, Editorial de Ciencias Sociales.
Quiza, R. (2003). El cuento al revés. Historia, nacionalismo y poder en Cuba (1902 – 1930). La Habana: Editorial Unicornio.
Rodríguez, J. A. (2018a). Historia y educación. Escritos. (Tomo I). La Habana: Editora Universitaria.
Rodríguez, J. A. (2018b). La historiografía escolar en el desarrollo de la enseñanza oficial de la Historia de Cuba (1842 – actualidad): cursos y materiales docente. La Habana: Editora Universitaria.
Vidal (1904). Nociones de Historia de Cuba. La Moderna poesía, La Habana
Zanetti, O. (2007): Isla en la historia. La historiografía de Cuba en el siglo XX. La Habana: Ediciones Unión.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Daineris Mancebo Céspedes, Israel Escalona Chádez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.