THE TRAINING TO LOCAL LEADERS FOR THE SOCIAL INCLUSION OF PEOPLE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NECESSITIES

Authors

  • Danis Rodríguez Ceballos Dirección Provincial de Salud. Ciego de Ávila.
  • Yeline Ruiz Betancourt Dirección Provincial de Salud. Ciego de Ávila.
  • Ilianne Carbonell Rodríguez Centro Provincial de Promoción de Salud. Ciego de Ávila.

Keywords:

Social inclusion; social representations; disability; equity

Abstract

In order to achieve spaces in the communities that allow the inclusion of people with special educational needs associated with a disability, the participation of local leaders is essential from the modification of their social representations from the training. This process puts the protagonists in a position of change in the social context by real evaluation of the conditions and potential of each community. For this, it is based on the theoretical level methods that allow a comparative view and from the national and international background for the development of the subject. For their part, the empirical methods, made possible by the application of the theory of Social Representations, the diagnosis of social representations in the local leaders of the popular council Rivas Fraga of the municipality of Ciego de Ávila on social inclusion. Giving way to a training strategy that, from health promotion, articulates the social transformation for a disadvantaged social group and that contributes to the personological development of those with educational needs, from social and community interaction.

Author Biographies

Danis Rodríguez Ceballos, Dirección Provincial de Salud. Ciego de Ávila.

Máster en Educación Especial. Profesora Auxiliar. 

Yeline Ruiz Betancourt, Dirección Provincial de Salud. Ciego de Ávila.

Licenciada en Psicología. Profesora Instructora.  

Ilianne Carbonell Rodríguez, Centro Provincial de Promoción de Salud. Ciego de Ávila.

Licenciada en Psicología. Profesora Instructora. 

References

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948) Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.mundodederechos.gov.co

Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Editora Política.

Canto, M. (2015). Gobernanza y participación ciudadana en las políticas públicas frente al reto del desarrollo. Política y Cultura, número 30, pp. 9-37.Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. México.

Celso, S. (2015) Actualización de la teoría moscoviciana ante los retos del siglo XXI. Recuperado de http://www.geocities.com/teoriarepresentacionessociales.html.pdf

Jaramillo, J. M., Ruiz, M.I., Gómez, A. N., López, L. D. y Pérez, L. (2014). Estrategias para la inclusión de niños, niñas y adolescentes en contextos familiares (tesis doctoral) Universidad de Santo Tomás, Bogotá, Colombia.

López, P y Vela, D. (2014). Representaciones sociales de la discapacidad intelectual: una construcción comunicativa e interaccional de miembros de la Fundación Best Buddies. Universidad de Bogotá. Colombia. Recuperado de http://www.represesentacionessocialesydiscapacidad.

Navarro, S. L. y Méndez, J. M. (2017). Elaboración de espacios inclusivos a través de INDEX en un centro escolar. (Tesis doctoral) Universidad de San Luis Potosí. México

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. Recuperado de http://www.mundodederechos.gov.co.

Oficina de Planificación Nacional y Secretaría de Desarrollo y Asistencia Social. (2016). Estrategia de Inclusión Social en la Comunidad de Madrid 2016-2021. Madrid. España.

Rodríguez, D. y Rodríguez, R. (2019). La Capacitación a líderes locales para la inclusión social de personas con necesidades educativa especiales. Ciencia e Innovación Tecnológica. Vol X. Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava. Las Tunas. Cuba.

Published

2019-12-31

How to Cite

Rodríguez Ceballos, D. ., Ruiz Betancourt, Y. ., & Carbonell Rodríguez, I. . (2019). THE TRAINING TO LOCAL LEADERS FOR THE SOCIAL INCLUSION OF PEOPLE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NECESSITIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(6), 81–90. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1084

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.