THE TRAINING TO LOCAL LEADERS FOR THE SOCIAL INCLUSION OF PEOPLE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NECESSITIES
Keywords:
Social inclusion; social representations; disability; equityAbstract
In order to achieve spaces in the communities that allow the inclusion of people with special educational needs associated with a disability, the participation of local leaders is essential from the modification of their social representations from the training. This process puts the protagonists in a position of change in the social context by real evaluation of the conditions and potential of each community. For this, it is based on the theoretical level methods that allow a comparative view and from the national and international background for the development of the subject. For their part, the empirical methods, made possible by the application of the theory of Social Representations, the diagnosis of social representations in the local leaders of the popular council Rivas Fraga of the municipality of Ciego de Ávila on social inclusion. Giving way to a training strategy that, from health promotion, articulates the social transformation for a disadvantaged social group and that contributes to the personological development of those with educational needs, from social and community interaction.
References
Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948) Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.mundodederechos.gov.co
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Editora Política.
Canto, M. (2015). Gobernanza y participación ciudadana en las políticas públicas frente al reto del desarrollo. Política y Cultura, número 30, pp. 9-37.Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. México.
Celso, S. (2015) Actualización de la teoría moscoviciana ante los retos del siglo XXI. Recuperado de http://www.geocities.com/teoriarepresentacionessociales.html.pdf
Jaramillo, J. M., Ruiz, M.I., Gómez, A. N., López, L. D. y Pérez, L. (2014). Estrategias para la inclusión de niños, niñas y adolescentes en contextos familiares (tesis doctoral) Universidad de Santo Tomás, Bogotá, Colombia.
López, P y Vela, D. (2014). Representaciones sociales de la discapacidad intelectual: una construcción comunicativa e interaccional de miembros de la Fundación Best Buddies. Universidad de Bogotá. Colombia. Recuperado de http://www.represesentacionessocialesydiscapacidad.
Navarro, S. L. y Méndez, J. M. (2017). Elaboración de espacios inclusivos a través de INDEX en un centro escolar. (Tesis doctoral) Universidad de San Luis Potosí. México
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. Recuperado de http://www.mundodederechos.gov.co.
Oficina de Planificación Nacional y Secretaría de Desarrollo y Asistencia Social. (2016). Estrategia de Inclusión Social en la Comunidad de Madrid 2016-2021. Madrid. España.
Rodríguez, D. y Rodríguez, R. (2019). La Capacitación a líderes locales para la inclusión social de personas con necesidades educativa especiales. Ciencia e Innovación Tecnológica. Vol X. Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava. Las Tunas. Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Danis Rodríguez Ceballos, Yeline Ruiz Betancourt, Ilianne Carbonell Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.