SYSTEM OF SHOPS OF PSYCHOPEDAGOGIC ORIENTATION FOR THE CONFRONTATION AND PREVENTION OF THE VIOLENCE

Authors

  • Ilianne Hernández Verdecia Centro Provincial de Higiene y Epidemiología de Ciego de Ávila.
  • Ana Luisa Martínez Guevara Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”
  • Sandra de las Mercedes Martínez Navarro Centro Provincial de Higiene y Epidemiología de Ciego de Ávila. 

Keywords:

Confrontation; prevention; violence.

Abstract

The violence is a social phenomenon that affects to the different social groups, independently of sex, race, age, educational level or residence place. Diverse investigations have been carried out in the national and international environments that demonstrate the existence of this phenomenon in educational contexts; of there the importance of the present investigation that has as purpose: to design a system of shops of psychopedagogic orientation for the confrontation and prevention of the violence. The following methods and techniques were used for the realization of the diagnosis: questionnaire and observation. The obtained results confirm the existence of violent behaviors in the relationships among students, manifestations that pass no perceived in many occasions being normalized inside the educational context. Nevertheless, these behaviors are evidencing difficulties in the interpersonal relationships of the students and violation of the rights of their equals. The most registered manifestations belong together with the psychological violence. In correspondence with the results a system of shops of psychopedagogic orientation was designed for the confrontation and prevention of the violence in the pedagogic school “Rafael Morales” of municipality Moron.

Author Biographies

Ilianne Hernández Verdecia, Centro Provincial de Higiene y Epidemiología de Ciego de Ávila.

Licenciada en Psicología. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora Asistente. Especialista del Departamento Provincial de Promoción de Salud y Prevención de Enfermedades.

Ana Luisa Martínez Guevara, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Licenciada en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología.

Sandra de las Mercedes Martínez Navarro, Centro Provincial de Higiene y Epidemiología de Ciego de Ávila. 

Licenciada en Psicología. Máster en Dirección del Proceso Educativo. Profesora Instructora. Especialista del Departamento Provincial de Promoción de Salud y Prevención de Enfermedades.

References

Calle, M.C. (2011). Prevención de la violencia en adolescentes y jóvenes: intervenciones que funcionan. 12º Congreso Virtual de Psiquiatría: Interpsiquis. Recuperado de: http://www.interpsiquis.com

Capagorry, J., Lacasa, C., Rebollo, G. y Varela, M. (2009). Guía didáctica “Vivir sin violencia está buenísimo”. Uruguay: Instituto Nacional de Mujeres. Recuperado de: http://uruguayeduca.anep.edu.uy/recursos-educativos/2259

Casillas, M., Dorantes, J. y Ortiz, V. (2018). Estudios sobre violencia de género en la Universidad. Veracruz: Biblioteca digital de Humanidades. Recuperado de: http://www.uv.mx

García, A. D., Ulloa, E., Peñate, I. y Reyes, R. (2017). Reflexiones pedagógicas a la luz de estos días. La Habana: Editorial Universitaria.

Gorguet, I. (2015). La violencia: un mal curable. Santiago de Cuba: Oriente.

Martínez, C. (2016). Vivir sin violencia. La Habana: Ediciones Abril.

Organización Mundial de la Salud. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de: http://www.paho.org

_______. (2016). Violencia juvenil. Recuperado de: www.who.int

Rodney, Y., Lorenzo, K., Cruz, Y. y Muñoz, J. E. (2017). Educar para la igualdad. Propuesta para la prevención y atención educativa de la violencia de género en el contexto escolar. La Habana: Editorial de la Mujer.

Torres, Y., Naranjo, A. E. y Sánchez, G. C. (2020). El trabajo preventivo con estudiantes en situación de desventaja social. Opuntia Brava, 12(1), pp.113-128. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/958

Published

2020-12-07

How to Cite

Hernández Verdecia, I. ., Martínez Guevara, A. L. ., & Martínez Navarro, S. de las M. . (2020). SYSTEM OF SHOPS OF PSYCHOPEDAGOGIC ORIENTATION FOR THE CONFRONTATION AND PREVENTION OF THE VIOLENCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 147–159. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1063

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)