SYSTEM OF SHOPS OF PSYCHOPEDAGOGIC ORIENTATION FOR THE CONFRONTATION AND PREVENTION OF THE VIOLENCE
Keywords:
Confrontation; prevention; violence.Abstract
The violence is a social phenomenon that affects to the different social groups, independently of sex, race, age, educational level or residence place. Diverse investigations have been carried out in the national and international environments that demonstrate the existence of this phenomenon in educational contexts; of there the importance of the present investigation that has as purpose: to design a system of shops of psychopedagogic orientation for the confrontation and prevention of the violence. The following methods and techniques were used for the realization of the diagnosis: questionnaire and observation. The obtained results confirm the existence of violent behaviors in the relationships among students, manifestations that pass no perceived in many occasions being normalized inside the educational context. Nevertheless, these behaviors are evidencing difficulties in the interpersonal relationships of the students and violation of the rights of their equals. The most registered manifestations belong together with the psychological violence. In correspondence with the results a system of shops of psychopedagogic orientation was designed for the confrontation and prevention of the violence in the pedagogic school “Rafael Morales” of municipality Moron.
References
Calle, M.C. (2011). Prevención de la violencia en adolescentes y jóvenes: intervenciones que funcionan. 12º Congreso Virtual de Psiquiatría: Interpsiquis. Recuperado de: http://www.interpsiquis.com
Capagorry, J., Lacasa, C., Rebollo, G. y Varela, M. (2009). Guía didáctica “Vivir sin violencia está buenísimo”. Uruguay: Instituto Nacional de Mujeres. Recuperado de: http://uruguayeduca.anep.edu.uy/recursos-educativos/2259
Casillas, M., Dorantes, J. y Ortiz, V. (2018). Estudios sobre violencia de género en la Universidad. Veracruz: Biblioteca digital de Humanidades. Recuperado de: http://www.uv.mx
García, A. D., Ulloa, E., Peñate, I. y Reyes, R. (2017). Reflexiones pedagógicas a la luz de estos días. La Habana: Editorial Universitaria.
Gorguet, I. (2015). La violencia: un mal curable. Santiago de Cuba: Oriente.
Martínez, C. (2016). Vivir sin violencia. La Habana: Ediciones Abril.
Organización Mundial de la Salud. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de: http://www.paho.org
_______. (2016). Violencia juvenil. Recuperado de: www.who.int
Rodney, Y., Lorenzo, K., Cruz, Y. y Muñoz, J. E. (2017). Educar para la igualdad. Propuesta para la prevención y atención educativa de la violencia de género en el contexto escolar. La Habana: Editorial de la Mujer.
Torres, Y., Naranjo, A. E. y Sánchez, G. C. (2020). El trabajo preventivo con estudiantes en situación de desventaja social. Opuntia Brava, 12(1), pp.113-128. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/958
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ilianne Hernández Verdecia, Ana Luisa Martínez Guevara, Sandra de las Mercedes Martínez Navarro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.