HERITAGE EDUCATION FROM CUBA'S HISTORY CLASS IN BASIC SECONDARY SCHOOL

Authors

  • Reinier Sosa-Mirón Instituto Politécnico de Informática “Lázaro Cárdenas”. Villa Clara
  • Yakelín Gómez Morales Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara
  • Pavel Ernesto Arribas Llópis Centro de Atención a Menores. Villa Clara

Keywords:

Patrimony; cultural patrimony; patrimonial education; environmental education; sustainable development.

Abstract

The present work approaches an experience in the Basic Secondary about the treatment of the patrimonial education as dimension of the environmental education from the classes of History of Cuba. The same one has as objective to build a proposal of activities to strengthen the patrimonial education and through this via strengthening the civic formation before the challenges of the sustainable development. During the investigation they were used theoretical and empiric scientific methods that allowed to verify the potentialities and necessities of the selected sample. In the process of the investigation he/she is proven that the patrimony concept and patrimonial education has been defined by numerous investigating avezados in the so much topic in happening national as international. Some of the actions developed specifically to contribute to the patrimonial education in the municipality of Sagua The Big one are also explained, because he/she leaves of an investigation of qualitative court.

Author Biographies

Reinier Sosa-Mirón, Instituto Politécnico de Informática “Lázaro Cárdenas”. Villa Clara

Licenciado en Educación. Profesor.

Yakelín Gómez Morales, Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara

Profesora Titular. Centro de Estudios de Educación Gaspar Jorge García Galló.

Pavel Ernesto Arribas Llópis, Centro de Atención a Menores. Villa Clara

Profesor Asistente. Especialista del Centro de Atención a Menores. Villa Clara.  

References

Álvarez de Zayas, C. (1995). La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

AMPP. (2019). Estrategia de desarrollo local del municipio de Sagua La Grande. Carpeta de trabajo de la Secretaría de la Asamblea Municipal del Poder Popular. Sagua La Grande.

Arjona, M. (1986). Patrimonio Cultural e Identidad. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

CITMA. (2016). Programa Nacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible 2016 / 2020.

Domínguez, A. (2017). Formación de maestros y educación patrimonial. Estudios Pedagógicos XLIII, N° 4, pp. 49-68. Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado de http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1790.

Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, vol. XLII, núm. 2, pp. 415-436

Fontal, O. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Universidad de Valladolid, España. Recuperado de https://revistas.um.es/reifop/article/view/286321.

Fusté, M. A. (2019). La preparación en educación patrimonial al docente de la escuela primaria de las zonas montañosas de Manicaragua. (Tesis de Doctorado). CUM Manicaragua. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas

García, J. (1998). De la cultura al patrimonio cultural Universidad Complutense. Madrid: Ed. Política y Sociedad.

Godoy, M. (2001). Experiencias rurales en educación patrimonial en la décima región Revista austral de Ciencias Sociales Universidad Austral de Chile, (5), pp. 29-38. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx

Hernández, M. (2014). La educación patrimonial en la formación inicial de los estudiantes de la Carrera de Marxismo-Leninismo e Historia. (Tesis de Maestría), Facultad de Humanidades. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara.

Pino, N. (2019) Las operación profesional del guía de turismo para el desarrollo de la competencia comunicativa en interpretación patrimonial. (Tesis de Doctorado) Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Turismo. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Rodríguez, E. (2013). La educación patrimonial en la formación inicial del profesional de la educación de la carrera Licenciatura en Educación. Biología-Geografía. (Tesis doctoral), UCP Félix Varela. Facultad de Ciencias. Departamento Biología-Geografía, Santa Clara.

Rodríguez, V., y Santos, I. (2012). La Educación Patrimonial en la Escuela. Algunas consideraciones teóricas y metodológicas. Saarbruken, Alemania: Editorial Académica Española.

Romero, E. (2019). La educación patrimonial en los escolares de la Educación Primaria. (Tesis doctoral), Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Centro de Estudios de Educación, Santa Clara.

Sosa, R. (2018). La educación patrimonial en la Secundaria Básica. (Trabajo de diploma), Facultad de Enseñanza media. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Telxeira, S. (2006). Educación Patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía. Revista Estudios Pedagógicos, 32(2), pp. 133-145. Disponible en https://dx.doi.org/10.4067/S0718-0752006000200008

Unesco. (1998). El Patrimonio en manos jóvenes. Conocer, atesorar y actuar. Paquete de materiales didácticos para maestros. Santiago de Chile: Ed. Oficina regional de educación para América Latina y el Caribe

Zabala, M., y Roura, I. (2006). Reflexiones teóricas sobre patrimonio, educación y museos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 11(11) enero-diciembre), pp. 233-261. Disponible en http://www.redalyc.org/articuloóa?id-65201111

Published

2020-12-07

How to Cite

Sosa-Mirón, R. ., Gómez Morales, Y. ., & Arribas Llópis, P. E. . (2020). HERITAGE EDUCATION FROM CUBA’S HISTORY CLASS IN BASIC SECONDARY SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 65–75. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1057

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos