HERITAGE EDUCATION FROM CUBA'S HISTORY CLASS IN BASIC SECONDARY SCHOOL
Keywords:
Patrimony; cultural patrimony; patrimonial education; environmental education; sustainable development.Abstract
The present work approaches an experience in the Basic Secondary about the treatment of the patrimonial education as dimension of the environmental education from the classes of History of Cuba. The same one has as objective to build a proposal of activities to strengthen the patrimonial education and through this via strengthening the civic formation before the challenges of the sustainable development. During the investigation they were used theoretical and empiric scientific methods that allowed to verify the potentialities and necessities of the selected sample. In the process of the investigation he/she is proven that the patrimony concept and patrimonial education has been defined by numerous investigating avezados in the so much topic in happening national as international. Some of the actions developed specifically to contribute to the patrimonial education in the municipality of Sagua The Big one are also explained, because he/she leaves of an investigation of qualitative court.
References
Álvarez de Zayas, C. (1995). La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
AMPP. (2019). Estrategia de desarrollo local del municipio de Sagua La Grande. Carpeta de trabajo de la Secretaría de la Asamblea Municipal del Poder Popular. Sagua La Grande.
Arjona, M. (1986). Patrimonio Cultural e Identidad. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
CITMA. (2016). Programa Nacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible 2016 / 2020.
Domínguez, A. (2017). Formación de maestros y educación patrimonial. Estudios Pedagógicos XLIII, N° 4, pp. 49-68. Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado de http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1790.
Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, vol. XLII, núm. 2, pp. 415-436
Fontal, O. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Universidad de Valladolid, España. Recuperado de https://revistas.um.es/reifop/article/view/286321.
Fusté, M. A. (2019). La preparación en educación patrimonial al docente de la escuela primaria de las zonas montañosas de Manicaragua. (Tesis de Doctorado). CUM Manicaragua. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas
García, J. (1998). De la cultura al patrimonio cultural Universidad Complutense. Madrid: Ed. Política y Sociedad.
Godoy, M. (2001). Experiencias rurales en educación patrimonial en la décima región Revista austral de Ciencias Sociales Universidad Austral de Chile, (5), pp. 29-38. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx
Hernández, M. (2014). La educación patrimonial en la formación inicial de los estudiantes de la Carrera de Marxismo-Leninismo e Historia. (Tesis de Maestría), Facultad de Humanidades. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara.
Pino, N. (2019) Las operación profesional del guía de turismo para el desarrollo de la competencia comunicativa en interpretación patrimonial. (Tesis de Doctorado) Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Turismo. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.
Rodríguez, E. (2013). La educación patrimonial en la formación inicial del profesional de la educación de la carrera Licenciatura en Educación. Biología-Geografía. (Tesis doctoral), UCP Félix Varela. Facultad de Ciencias. Departamento Biología-Geografía, Santa Clara.
Rodríguez, V., y Santos, I. (2012). La Educación Patrimonial en la Escuela. Algunas consideraciones teóricas y metodológicas. Saarbruken, Alemania: Editorial Académica Española.
Romero, E. (2019). La educación patrimonial en los escolares de la Educación Primaria. (Tesis doctoral), Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Centro de Estudios de Educación, Santa Clara.
Sosa, R. (2018). La educación patrimonial en la Secundaria Básica. (Trabajo de diploma), Facultad de Enseñanza media. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.
Telxeira, S. (2006). Educación Patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía. Revista Estudios Pedagógicos, 32(2), pp. 133-145. Disponible en https://dx.doi.org/10.4067/S0718-0752006000200008
Unesco. (1998). El Patrimonio en manos jóvenes. Conocer, atesorar y actuar. Paquete de materiales didácticos para maestros. Santiago de Chile: Ed. Oficina regional de educación para América Latina y el Caribe
Zabala, M., y Roura, I. (2006). Reflexiones teóricas sobre patrimonio, educación y museos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 11(11) enero-diciembre), pp. 233-261. Disponible en http://www.redalyc.org/articuloóa?id-65201111
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Reinier Sosa-Mirón, Yakelín Gómez Morales, Pavel Ernesto Arribas Llópis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.