FORMATION OF THE ECONOMIC CULTURE OF COLLECTIVE OWNER

Authors

  • Rogelio de Jesús Morales García Universidad de las Tunas
  • Isnedy Orlando Guerra Benítez Universidad de Las Tunas.

Keywords:

Collective owner; didactic strategy; subjectivity

Abstract

The article addresses the process of stagnation of the feeling of non-owner in Cuba as a result of the freedom of the people with respect to the means of production to produce their own goods, that is, because they are dispossessed of these, since the dawn of colonization and in the conditions of the neocolony until January 1, 1959; From that moment on, the people formally become the owner of the country's fundamental means of production, although real socialization does not take place. Feeling like a collective owner presupposes assuming, from individual and social subjectivity, a different attitude towards economic reality; To move from a direct collective owner feeling to a social collective owner requires the essential contribution of education. The need to direct the teaching-learning process towards the formation of a new culture that has as its pivot the feeling of the collective social owner, can be achieved by favoring it from a didactic strategy.

Author Biographies

Rogelio de Jesús Morales García, Universidad de las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo Leninismo. Máster en Educación, Profesor Auxiliar, Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas

Isnedy Orlando Guerra Benítez, Universidad de Las Tunas.

Estudiante de la carrera Marxismo-Leninismo e Historia.

References

Álvarez, R. (1997). Hacia un currículo integral y diferenciado. La Habana: Editorial Académica.

Cabrera, O. (2009). ¿Qué cultura económica necesitamos hoy? (Material mimeografiado).

Carrera Marxismo Leninismo e Historia. (2009). Propuesta para el perfeccionamiento de los planes de estudio de las carreras pedagógicas. Curso 2009-2010. Modelo del profesional.

Castellanos, D. (2001), Educación, aprendizaje y desarrollo. Curso 16. Congreso Internacional Pedagogía, La Habana, Cuba.

Castellanos, D. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Centro de Estudios Educacionales del ISP “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.

Castro, F. (1982). Discursos en tres congresos. IV Congreso de la UJC. La Habana: Editora Política.

Castro, F. (2005). Discurso pronunciado en ocasión del Día Internacional de los Estudiantes. Noviembre 17. En Periódico Granma, noviembre 20.

Castro, R. (2006). Discurso pronunciado en la clausura del XIX Congreso de la CTC el 27 de septiembre de 2006. Tabloide XIX Congreso de la CTC.

Castro, R. (2010). Discurso pronunciado en el IX Congreso de la UJC, 4 de abril 2010.

Castro, R. (2010). Discurso pronunciado en las Sesiones de la Séptima legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular. En Periódico Granma. Diciembre 18. Pág. 3.

Dirección estratégica y administración por objetivos en el MINED. (1997). La Habana, Cuba.

González, F. (2008). Revista Diversitas - Perspectivas en Psicología - Vol. 4(2)

Guevara, E. (1988). El Socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Editora Política.

Guevara, E (2012). Apuntes críticos a la Economía Política. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Marx, C. (1975). Critica al Programa de Gotha. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Mintzberg, H. (1995). Biblioteca de planeación estratégica/James Brian Quinn. México: Serie Gran Biblioteca Empresarial Pretice-Hall, 4t

Sánchez, J. (1993). Delimitando el concepto de estrategia y sus relaciones con la estructura. En Revista Alta Dirección. No 158. (S:2)

Tamayo, Y. (2014). La cultura de paz en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia en la educación secundaria básica. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas. Cuba.

Torres-Cuevas, E. y Loyola, O. (2001). Historia de Cuba 1492-1898. Formación y Liberación de la Nación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-12-30

How to Cite

Morales García, R. de J. ., & Guerra Benítez, I. O. . (2019). FORMATION OF THE ECONOMIC CULTURE OF COLLECTIVE OWNER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 180–197. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1047

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial