INTRODUCTION TO THE STUDY OF DEMOGRAPHY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

  • Maikel J. Núñez Segura Universidad Las Tunas
  • Yeilis Ramírez Urquiza Universidad de Las Tunas

Keywords:

Historical demography; population; emigration; immigration

Abstract

The present study is an approach to the importance of History demography as a tool to analyze the historical task. In its renewed eagerness to question the real protagonists of the past, historical science has gone through some certainly different stages: from the contemplation of the individual protagonist (kings, military, saints, etc.) to the contemplation of the individual. ), passing through the almost exclusive study of privileged groups, has come to lead to the study of the human community, in the conviction that it is the main protagonist of historical events and it is evident that the present lives the need, at least at the level of formulation of principles, to return to the whole human community the protagonism that relevant individuals or privileged groups took away from it in what for a long time has been the science of history. They effectively believe in the catalytic value of demography.

Author Biographies

Maikel J. Núñez Segura, Universidad Las Tunas

Licenciado en Educación especialidad Marxismo leninismo e Historia.

Yeilis Ramírez Urquiza , Universidad de Las Tunas

Estudiante de la carrera Marxismo Leninismo e Historia.

References

Argüello, O. (1995). Desarrollo económico, políticas sociales y población (El marco para una política socio demográfica). En CELADE. Las políticas de población en América Latina y el Caribe: algunas reflexiones en el umbral del siglo XXI. Santiago, Chile.

Benítez, M. E. (1999). “Familia y cambio social en Cuba”, en Diversidad y Complejidad Familiar en Cuba. CEDEM- IIEF, La Habana, pp. 25 - 52.

Catasús, S. (1979). “Introducción al análisis demográfico”. Centro de Estudios Demográficos.

Demográficos. Serie I. Estudios Demográficos. Núm. 26, Diciembre de 1979. Colección Docencia.

CEDEM. Centro de Estudios Demográficos. (1996). “Resultados de la Encuesta Nacional de Migraciones Internas. El caso de Ciudad de La Habana”. La Habana.

CEDEM- ONE- IPF- FNUAP. (1997). “Las Migraciones Internas en Cuba. Una exploración por Niveles del Sistema de Asentamientos Poblacionales”. CEDEM. La Habana

Chávez E. (ed.) (1989). “Teoría y Política de Población”. Editorial Ciencias Sociales. La Habana.

Domenach, H. y Picouet, M. (1995). “Las migraciones” Dirección General de Publicaciones de la Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina. NNUU, Diccionario Demográfico Plurilingüe 1959

Published

2019-12-30

How to Cite

Núñez Segura, M. J. . ., & Ramírez Urquiza , Y. . (2019). INTRODUCTION TO THE STUDY OF DEMOGRAPHY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 141–151. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1043

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial