THE PSYCHOSOCIAL HELPLINE: AN EXPERIENCE WITH LAS TUNAS POPULATION DURING COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Frank Yudier Gómez Cera Empresa de Mantenimiento Grupo Electrógenos Fuel-Oil (EMGEF). La Habana. Cuba.
  • Darién Moisés Otero González Departamento Provincial de Medicina Legal. Las Tunas.
  • Jorge Rueda Gómez Hospital Psiquiátrico Provincial. Las Tunas.

Keywords:

Psychosocial, COVID-19, Psychological Impact

Abstract

In January 2020, the World Health Organization (WHO) declared the outbreak of the illness caused by new Coronavirus (COVID-19) as a public health emergency of international importance, and in March it was characterized as a pandemic. It is evident that the psychological and emotional alterations during confinement days are abundant and people are not exempt of suffering these psychological manifestations. A exploratory - descriptive study was carried out with the objective of offering psychological orientation and alternatives to confront the emotions and negative states of professional and population in general. A strategy via phone, mail, social networks and mass media was implemented in order to minimize the negative psychological impact that can generate the confinement to patients with Covid-19, possible infected and other people in social isolation.

Author Biographies

Frank Yudier Gómez Cera, Empresa de Mantenimiento Grupo Electrógenos Fuel-Oil (EMGEF). La Habana. Cuba.

Licenciado en Psicología. Profesor Instructor e investigador.

Darién Moisés Otero González, Departamento Provincial de Medicina Legal. Las Tunas.

Master en Educación Especial. Licenciado en Psicología.

Jorge Rueda Gómez, Hospital Psiquiátrico Provincial. Las Tunas.

Licenciado en Psicología. Profesor Instructor.

References

Dirección Provincial de Salud Las Tunas (Minsad). (2020). Informe valorativo al consejo de defensa provincial sobre el enfrentamiento a la Covid-19. [citado 22 junio 2020].

Consejo Internacional de Enfermeras (CIE). Actualización del CIE sobre el COID-19: la nueva orientación sobre salud mental y apoyo psicosocial contribuirá a aliviar los efectos del estrés en el personal sometido a gran presión. Ginebra. [citado 2020 Abr 07]. Disponible en: Disponible en: https://www.icn.ch/es/noticias/actualizacion-del-cie-sobre-el-covid-19-la-nueva-orientacion-sobre-salud-mental-y-apoyo

Extremera, N. (2020). Afrontando el estrés causado por la pandemia COVID-19: Futura agenda de investigación desde la inteligencia emocional. Monográfico del International Journal of Social Psychology (Revista de Psicología Social). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/340846423

Gutiérrez Álvarez, A. K., Cruz Almaguer, A. Y., Morales Sánchez de González, A., et al. (2020). Protocolo de atención psicológica a distancia para el personal de salud en trabajo directo con pacientes afectados por COVID-19. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba (AACC). Vol 10(2): especial COVID-19. Recuperado de file:///C:/Users/Admin1/AppData/Local/Temp/1/865-1619-1-PB.pdf

Lorenzo Ruiz, A., Díaz Arcaño, K. y Zaldívar Pérez, D. (2020). La psicología como ciencia en el afrontamiento a la COVID-19: apuntes generales. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba; Vol. 10(2). Especial COVID-19. Recuperado de http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/839/855

Möller Zamorano, M. D. (2001). Intervención en crisis realizada telefónicamente por personal voluntario no profesional. Tesis de diploma en psicología. Universidad de Chile. Recuperado de www.bibliodrogas.gob.cl/biblioteca/documentos/TRATAMIENTO_CL_6564.PDF

Organización Mundial de la Salud. Consideraciones psicosociales y de salud mental durante el brote de COVID-19. Ginebra Suiza. [citado 2020 Abr 03]. Disponible en: https://www.paho.org/es/documentos/consideraciones-psicosociales-salud-mental-durante-brote-co-vid-19

Rosenfield, M. (1997). Counselling by telephone. Sage editores, Londres. Recuperado de https://anzswjournal.nz/anzsw/article/view/708

Urzúa, A., Vera-Villarroel, P., Caqueo Urízar, A. y Polanco-Carrasco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicial. Revista terapia psicológica, vol. 38(1), pp. 103–118. Recuperado de http://teps.cl/index.php/teps/article/view/273

Zhang Jun; Wu Weili; Zhao Xin y Zhang Wei. (2020). Recommended psychological crisis intervention response to the 2019 novel coronavirus pneumonia outbreak in China: a model of West China Hospital. Precision Clinical Medicine 3(1), pp. 3–8). Disponible en: https://academic.oup.com/pcm/article3135739969

Published

2020-09-30

How to Cite

Gómez Cera, F. Y. ., Otero González, D. M. ., & Rueda Gómez, J. . (2020). THE PSYCHOSOCIAL HELPLINE: AN EXPERIENCE WITH LAS TUNAS POPULATION DURING COVID-19 PANDEMIC. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 149–160. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/997

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos