PROFESSIONAL SKILLS OF TEACHERS OF BASIC EDUCATION. MACHALA

Authors

  • Eudaldo Enrique Espinoza Freire Universidad Técnica de Machala
  • Diana María Granda Ayabaca Instituto Tecnológico Jubones, Pasaje, Ecuador
  • Johnny Antonio Ramírez López Ministerio de Educación de Perú

Abstract

The rise of science and technology that characterize the 21st century requires changes in educational systems, which require teachers with highly developed skills. In order to achieve an approach and dissemination of such an important and current issue, as well as to characterize the profile of educators in basic education in the city of Machala, this study was conducted; A methodological strategy based on bibliographic review and hermeneutics was adopted, which facilitated the collation and study of a varied scientific literature. Descriptive statistics facilitated the processing of the data collected through a survey applied to 60 students selected from different schools. Among the main findings, it was found that there are various taxonomies, one of the most up-to-date summarizes them in two large groups: key competences associated with the functions and tasks of teachers, and generic-transversal competences, which contribute to the achievement of educational purposes. The respondents are of the criterion that teachers show positive traits and some skills for its implementation; however, they perceive cracks in the implementation of planning in collaboration with other teachers; in the use of ICT and in the fulfillment of the formative, instructive and educational functions of the evaluation

Author Biographies

Eudaldo Enrique Espinoza Freire, Universidad Técnica de Machala

Licenciado en ciencias de la educación, especialidad Historia y Geografía, Doctor en Ciencias Pedagógicas, con las categorías de Investigador Principal y Profesor Titular Agregado 3, de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador.

Diana María Granda Ayabaca, Instituto Tecnológico Jubones, Pasaje, Ecuador

Ingeniera en Sistemas de Información, Máster en Sistemas de Información, Profesora Titular e Investigadora Auxiliar, coordinadora de la carrera de Tecnología en Sistemas del Instituto Tecnológico Jubones, Pasaje, Ecuador

Johnny Antonio Ramírez López, Ministerio de Educación de Perú

Licenciado en ciencias de la educación, especialidad Educación Básica, Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Titular e Investigador Auxiliar del Ministerio de Educación de Perú.

References

Buendía, X., Zambrano, L. y Insuasty, E. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Revista folios, (47), pp. 179-195.

Cañadas, L., Santos, M. y Castejón, F. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos, (35), pp. 284-288.

Espinoza, E. y Campuzano, J. (2019). La formación por competencias de los docentes de educación básica y media. Conrado, 15(67), pp. 250-258.

Espinoza, E., Castellano, J. y Herrera, L. (2019). La dimensión intercultural en la formación docente en Ecuador. Psychology, Society, & Education, 2019. Vol. 11(3), pp. 341-354

Espinoza, E., Ley, N. y Guamán, V. (2019). Papel del tutor en la formación docente. Revista de ciencias sociales, 25(3), pp. 230-241.

_______. (2020). Aprendizaje cooperativo y la Web 2.0. Universidad Técnica de Machala. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E25), pp. 520-538.

Gómez, T. (2015). La identidad profesional de los profesores de Matemáticas y Ciencias sociales en la Educación Secundaria. Tesis Doctoral. Univ. Autónoma de Barcelona.

Rodríguez, A., y Sánchez, Y. (2019). Competencias docentes: su impacto en el proceso formativo. Revista Digital Universitaria, 20(3), pp. 2-10. doi: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n3.a8.

López, M. y Bernal, C. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre la competencia digital de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), pp. 83-100.

Lozano, M. (2015). La RIEMS y la formación de los docentes de la Educación Media Superior en México: antecedentes y resultados iniciales. Perfiles educativos, 37(SPE), pp. 108-124.

Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores. Madrid: Alianza Editorial.

Martínez, M., Yániz, Á. y Villardón, L. (2017). Competencias profesionales del profesorado de educación obligatoria. Revista Iberoamericana de Educación, 74(1), pp. 171-192.

Pavié, A. (2012). Las competencias profesionales del profesorado de lengua castellana y comunicaciones en Chile: aportaciones a la formación inicial. (Tesis doctoral). Valladolid: Universidad de Valladolid

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Queretaro, México: Gráficas Monte Albán.

Salazar, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39(53), pp. 17.

Salim, R., Lotti, M. y Macchioni, N. (2012). Evaluación del examen: una herramienta para la innovación didáctica en el aula universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 59(1), pp. 1-7. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5911399

Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13 (2), pp. 1-15.

Torrego, J. y otros (2014). La tutoría en los centros educativos: 8 ideas clave. Revista Española de Pedagogía, 73(261), pp. 422-424.

Zabalza, M. (2012). Las competencias en la formación del profesorado: de la teoría a las propuestas prácticas. Tendencias Pedagógicas, (20), pp. 5-32.

Published

2020-09-30

How to Cite

Espinoza Freire, E. E. ., Granda Ayabaca, D. M. ., & Ramírez López, J. A. . (2020). PROFESSIONAL SKILLS OF TEACHERS OF BASIC EDUCATION. MACHALA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 132–148. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/996

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos