USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PRACTICAL CLASSES, WITH THE HELP OF THE COMPUTER MODERATOR
Keywords:
Technologies; information; communication; practical class; computer moderatorAbstract
The use of ICT through virtual environments is common in higher education, in the practical subjects of the discipline Theory and Practice of Sport in the career of Physical Culture, has special characteristics, for this reason teaching activities are developed but with some difficulties due not available methodological resources for its realization. This article shows how to use the information contained in magnetic media and the importance of the computer moderator student in the application of the partial knowledge search method in the practical class. Experiential methods, documentary review and reflexive critical opinion workshops are used for this purpose. The results demonstrate the importance of this type of moderator during the teaching of a practical class; in addition, its operation is exemplified by a demonstrative methodological class. Its applicability can be extended to other virtual environments.
References
Alarcón Ortiz, R. (2015). La Educación Superior en el sistema nacional de ciencia, tecnología e innovación. PEDAGOGIA 2015. La Habana, Cuba.
Arrechavala Vargas, R. (2010). Innovación educativa, ¿en las universidades?. En Ide@s CONCYTEG, Volumen 5 (61).
Aguerrondo, I. (2009). La escuela inteligente en el marco de la gestión del conocimiento. Innovación Educativa, Volumen 47 (9).
Brunner, J. J. (2009). La universidad, sus derechos e incierto futuro. Revista Iberoamericana de Educación, Nro. 49.
Cabero, J. (2000). Las nuevas tecnologías al servicio del desarrollo de la Universidad: las teleuniversidades. En Rosales, C. (2000). Innovación en la Universidad. Santiago de Compostela: NINO.
González Pérez, M., Hernández Díaz, A., Viñas Pérez, G. (2001). Cómo ser mejor estudiante. Universidad de la Habana. CEPES.
Gutiérrez Cuevas, C. (2010). La gestión del conocimiento como escenario social para la educación y el aprendizaje. Revista Innovación educativa. Volumen 10, (51).
Martín Agüero, O. J. (2003). La enseñanza problémica, su repercusión en la evaluación de la asignatura Deporte I (Fútbol). Clase Metodología Instructiva. Examen de Categoría para Profesor Titular. Facultad de Cultura Física de Camagüey.
_______ (2013). La Técnica y la Táctica del Portero de Fútbol. Alemania: Editorial Académica Española.
_______ (2017). Estrategias Curriculares y Entornos Virtuales en la asignatura de Deporte I (Fútbol). Clase Metodológica Demostrativa. Facultad de Cultura Física. Universidad de Camagüey.
_______ (2015). Replanteamiento de los desplazamientos locomotrices tácticos en el fútbol. EFDeportes.com. Volumen 19, Nº 202. Recuperado en http://www.efdeportes.com/
Montero Quesada, J. G. (2014). Fundamentos teóricos de una estrategia de Gestión del Conocimiento para la promoción del Deporte para Todos en escenarios comunitarios de Venezuela. EFDeportes.com, Volumen 19(197). Recuperado en http://www.efdeportes.com/
Resolución Ministerial No. 210/2007. La Habana: Editorial Educación Superior.
Sáenz Tirso, W. (2004). Ingenierización e innovación tecnológica. En: Colectivo de autores GEST. Tecnología y Sociedad. La Habana: Editorial Félix Varela.
Salinas, J. (2002). El uso de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. Cartagena. Colombia.
Skinner, B. J. (1970). Tecnología de la Enseñanza. Barcelona: Editorial Labor S. A.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Osvaldo Javier Martín Agüero, José Guillermo Montero Quesada, Irinka Font Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.