BASEBALL 5 AS AN ALTERNATIVE GAME TO INCREASE MOTIVATION IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES AND UNIVERSITY SPORTS

Authors

  • Yasai Torres Galindo Universidad de Sancti Spíritus.
  • Dismary Ramos Yznaga Universidad de Sancti Spíritus.

Keywords:

Baseball 5; Physical education; University sports; Alternative game.

Abstract

The research is framed in the process of motivating the study in its relationship with university sports, through the practice of Baseball 5 as an alternative sport in Physical Education classes. The objective is to promote sports in the house of high studies, not only with a view to university games, as is currently the case at the "José Martí Pérez" University of Sancti Spíritus, but by ensuring that it is practiced throughout the school year and thus contribute a better quality of life. The main methods used were the survey, document analysis and expert criteria. The results achieved allow the use of this sport as a means of motivation in Physical Education classes, as well as the possibility of offering teachers a program for their introduction with university students, contemplating a novel variant in our country in this area, taking into account The limitations of resources and previous training of the students who arrive at our universities.

Author Biographies

Yasai Torres Galindo, Universidad de Sancti Spíritus.

Profesor Instructor. Licenciado en Cultura Física. Profesor de Béisbol

Dismary Ramos Yznaga, Universidad de Sancti Spíritus.

Profesora Instructor. Licenciada en Cultura Física. Profesora de Práctica Laboral Investigativa 1

References

Echevarría-Ramírez, O., Tamayo-Rodríguez, Y. S., & Jeffers-Duarte, B. (2018). Libro digital. Contextualización Investigativa y Uso Solidario del Conocimiento Capítulo: Cultura Física y Deporte. ISBN 978-1-945570-38-4; Coedición: Evenhock-Redipe, SELLO Editorial REDIPE, Capítulo Estados Unidos.

Echevarría-Ramírez, O., Tamayo-Rodríguez, Y. S. (2018). Estrategia para el seguimiento y control del talento deportivo en Las Tunas. SELLO Editorial REDIPE, Capítulo Estados Unidos. Capitulo 1.14, pág. 149.

Echevarrìa-Ramírez. O. Tamayo-Rodríguez. Y. S & Jeffers-Duarte. B. Procedimientos para la caracterización del talento deportivo en la dinámica formativa. Revista de Innovación Tecnológica. CIGET. Las Tunas. 24. 2018.

Fernández, Busto, J.. & Abellán, J., 2016. Los juegos y deportes alternativos. En P. Gil-Madrona & J. Abellán (Coords.), Mediación Educativa. Juegos, ocio y recreación. Editorial Pirámide, pp.115–118.

Fraile, A. & De Diego, R., 2016. Motivaciones de los escolares europeos para la práctica del deporte escolar. Revista Internacional de Sociología, 64(44), pp.85–109.

González Cutre, D., 2017. ¿Qué papel juega la satisfacción de la necesidad de novedad en la motivación humana y cuál es su aplicación al ámbito de la actividad física y el deporte? Educación, Motricidad e Investigación, 9, pp.1–2.

González Cutre, D. & Sicilia, A., 2018. The importance of novelty satisfaction for multiple positive outcomes in Physical Education. European Physical Education Review, 1(17).

Tamayo-Rodríguez. Y. S. & Echevarría-Ramírez. O, Libro Contextualización investigativa en la Educación, Cultura Física y el Deporte IV (Editorial Redipe). Junio de 2019. ISBN: 978-1-945570-74-2, junio 2019.

Tamayo-Rodríguez, Y. S., Echevarría-Ramírez, O., & Jeffers-Duarte, B. (2018). Sistematización teórica sobre la enseñanza aprendizaje del entrenamiento deportivo del Hockey sobre Césped. SELLO Editorial REDIPE, Capítulo Estados Unidos. Capitulo 1.13, pág.134.

Tamayo-Rodríguez. Y. S., Echevarrìa-Ramírez. O. Jeffers-Duarte. B. & M. Miló-Dubé. Entrenamiento bajo presión de juego. Contextualización investigativa en el área de la Cultura Física y el Deporte en Cuba. Libro en formato digital. Editorial REDIPE (95857440), Colombia. 2017.

Tamayo-Rodríguez. Y. S., Echevarrìa-Ramírez. O. La preparación de los profesores del deporte en función de la formación del deportista Revista de Innovación Tecnológica. CIGET. Las Tunas. 23 (1).

López, R.A. & Vega, C., La clase de Educación Física. Departamento Nacional de Educación Física.,

Morago, A., 2017. Análisis de la motivación y actitud en relación con el aprendizaje cooperativo en las clases de Educación Física a partir de deportes alternativos. Cantabria. Available at: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/13172/moragolopezvaquezana.pdf?Sequence.

Moreno Murcia, J.A. et al., 2012. Motivación, frecuencia y tipo de actividad en practicantes de ejercicio físico. Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(48), pp.649–662.

Muñoz, D., 2009. Conoce y practica diferentes deportes alternativos en el área de Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deporte–Buenos Aires, 14(136), pp.1–7.

Pill, S., 2008. A teacher’s perceptions of the Sport Education model as an alternative for upper primary school physical education. Australia Healthy Lifestyles, 55(23), pp.23–29.

RAE, 2019. Definición de alternativo. Diccionario de la lengua española (22a Ed.). Available at: https://dle.rae.es/?Id=26t9lch.

Toledo Díaz, P.O., 2012. La preparación del gúia de pionero para diriguir el proceso de elaboración de las construcciones rústicas. José Martí Pérez.

Published

2020-03-31

How to Cite

Torres Galindo, . Y. ., & Ramos Yznaga, D. (2020). BASEBALL 5 AS AN ALTERNATIVE GAME TO INCREASE MOTIVATION IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES AND UNIVERSITY SPORTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 237–247. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/942

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos