METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE CONSTRUCTION OF TEXTS IN THE SECONDARY EDUCATION

Authors

  • Miliannys Domínguez Peña
  • Lianet Rojas Fernández

Keywords:

Construction, text, narrative, methodological alternative

Abstract

This work offers an alternative for the construction of narrative texts in secondary education, allows to offer new procedures in each of the stages, which contributes to provide higher levels of help to students who can reach a better and more finished results. The activities that are developed have to offer texts of different types that allow enriching the vocabulary and greater understanding, With the aim of perfecting the construction of narrative texts and must be in correspondence with the purpose and objectives of the level of teaching and part of considering the needs and potential of the students, besides having as fundamental characteristics those of being varied, flexible and contextualized. In this way the student is given not only the knowledge to achieve the construction of narrative texts but also how to learn to learn in addition to reading the work where literary knowledge and the compression of texts are enhanced. Through the analysis.

Author Biographies

Miliannys Domínguez Peña

Especialista en Didáctica de la Educación Superior, investigadora en el área de la Didáctica del Español y la Literatura.

Lianet Rojas Fernández

Estudiante de la carrera Español-Literatura, alumna ayudante.

References

Addine, F. (2004). Didáctica! ¿Qué didáctica? En didáctica: Teoría y Práctica. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Arguelles, H. (2006). “Sistema de acciones de carácter metodológico dirigidas a aplicar y validar el programa Director de Lengua Materna en la Secundaria Básica. Proyecto CITMA, Territorial ISP Pepito Tey. Las Tunas.

Alpízar, R. (1995). Para expresarnos mejor. La Habana: Ed. Científico –Técnica.

Cabrera, O. (1982). Redacción y lenguaje. La Habana: Ed. Ciencia y Técnica.

Cancio, C. (1999). Habilidades de expresión escrita: un enfoque comunicativo – motivacional. –p. 206-220. En taller de la palabra. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Castellano, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela / D. Castellanos, B. Castellanos y M. Liviana. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Doménech, C. (1999). Educar para la comunicación en Taller de la palabra. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Domínguez, I. (2009). Comunicación y texto. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

García, E. (1971). Lengua y Literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

García, G. (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

González, V y otros. (2009). Psicología para Educadores. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Gutiérrez, A. P. (2009). La educación literaria la construcción de textos. Cuadernos de Educación y Desarrollo Vol. 1, Nº 2. España, en línea (Disponible en) http://www.eumed.net/rev/ced/02/apgg.htm. (Consultado, 9 de septiembre, 2019 )

Labarrere G. y Valdivia, G. (1999). Pedagogía. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2001.

Mañalich, R (Compiladora). (2010). Taller de la palabra. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Mendoza, A. La renovación del canon escolar. La integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria, Universidad de Barcelona, página12. http://www.ub.edu/frac/costarica/Antonio/Antonio_Canon%20escolar.pdf. (Consultado 11 de enero 2019)

Montaño, J. R. y Abello, A. M. (2010). Renovando la enseñanza aprendizaje de la lengua española y la literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Montecinos, J. R. (2009). Ortografía. Cuaderno de actividades7mo grado. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Rodríguez, L. (2001). La enseñanza de la lengua materna. Retos y perspectiva. Curso Prerreunión, 2001 (soporte magnético. –10p)

_____. (2005). Español para todos: Nuevos temas y reflexiones La Habana: Ed. Pueblo y Educación,

Rodríguez, L. y Balmaceda, O. (2000). Libro de texto de séptimo grado. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

______. (2009). Actividades para leer, pensar y disfrutar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

______. (2013) Didáctica de la lengua española y la literatura tomo II. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

_____. (2003) Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Tesis y Resoluciones de la Política Educacional. (2000). Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba.

Vygotsky, S. (1981). Pensamiento y lenguaje: Teorías del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. La Habana: Edición Revolucionaria.

Published

2019-12-24

How to Cite

Domínguez Peña, . M. ., & Rojas Fernández, L. (2019). METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE CONSTRUCTION OF TEXTS IN THE SECONDARY EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), 238–250. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/924

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos