MEMORIES AND IDENTITY REGARDING COMMEMORATION IN THE TUNES OF THE FALL IN COMBATE OF JOSÉ MARTÍ

Authors

  • José Guillermo Montero Quesada

Keywords:

Martí, Martian education, identity, history, rituality, Las Tunas.

Abstract

After the fall in combat of José Martí on the nineteenth of May, 1895, representatives of the bourgeoisie headed by current rulers, try to silence the meaning and ideological connotation of the most transcendent of their thinking. Thus, the remembrance and education through media and institutional of this fact will be excluded from the program of official celebrations during the period of the neocolonial Republic. Despite government maneuvers to erase this fact from memory, the will of the people to legitimize their presence and educate the population in the Martian precepts is gradually imposed. The peculiarities of this historical process are still incomplete in regional historiographies, which is why it is intended in this article to reflect on its manifestations in Las Tunas during the neocolonial Republic and the changes that have taken place since 1959. For this purpose, they are systematized events from specialized bibliographies, documents, regional and local periodic sources, as well as interviews that facilitated construction and contextualized assessments.

Author Biography

José Guillermo Montero Quesada

Doctor en Ciencias Históricas. Máster en Educación, Master en Desarrollo Cultural Comunitario. Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas. Cuba.

References

Argilagos, R. R. (1938). Gloria al Padre. En El Eco de Tunas, número 43, de 20 de mayo de 1938.

Bacardí, E. (1917). "Ofrenda a Martí", en La Independencia, 19 de mayo de 1917

Cairo, A. (2002). La dimensión cultural del 20 de mayo de 1902. Universidad de La Habana. Cuba.

Cairo, A., Domínguez, M., Fernández, R., Hernández, R., Pereira, M.A., Rodríguez, P.P., Suárez, C. Martí en la República. Temas. no. 26: 81-106, La Habana, julio-septiembre de 2001.

Castro, H. Y. (2010). La investigación y divulgación sobre José Martí en Santiago de Cuba. (1902-1925). Isla en el Tiempo. Santiago (122) 2010.

Douglas, M., Isherwood, B. (1990) El mundo de los bienes. Hacia una antropología del consumo, México: Grijalbo-CNCA.

El Eco de Tunas, número 40, 18 de mayo de 1938.

El veterano, 22 de diciembre de 1953.

Iglesias, M. (2003). Las metáforas del cambio en la vida cotidiana: Cuba 1898-1902. La Habana: Ediciones Unión.

La Democracia, 19 de mayo de 1924.

Medina, M., Montero, J. G. (2018). Influencia educativa de las logias masónicas a la sociedad tunera durante la República neocolonial. Opuntia Brava, Vol 2 (2), 85-96, 2018. ISSN: 2222-081X http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/541

Montero, J. G. (2004). Recepción martiana en Las Tunas durante la República Neocolonial. Biblioteca Provincial José Martí Las Tunas. Premio Martí Hombre de nuestro Tiempo.

Montero, J. G., Toranzo, Y. (2018). Reflexiones en torno al proceso histórico cubano y la cimiente del pensamiento martiano en Las Tunas 1902-1925. En: Emancipación, humanismo y comunicación política en el pensamiento latinoamericano, en el capítulo América Latina: Integración, humanismo y emancipación. Las Tunas: Editorial Edacun. http://edacunob.ult.edu.cu

Olano, G. (2010). Alfonso Silvestre Sierra y su influencia en Pro-arte para el desarrollo de la cultura tunera. Archivo Histórico Provincial de Las Tunas. Trabajo de investigación.

Ottmar, E. (1995). José Martí, poeta, revolucionario. Una historia de su recepción, UNAM.

Quintana, P. Y. (2015). Memoria Histórica de la Plaza Martiana desde 1995 hasta 2014. Tesis de maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Universidad de Las Tunas. Cuba.

Selva Tunera, Órgano Oficial del Club de Leones, No. 21, abril de 1952.

Todorov. T. (1987). La conquista de América: la cuestión del otro. México: Editorial Siglo XXI. En: Basail A., Álvarez D. (2003). Sociología de la cultura. Lecciones y lecturas. La Habana: Editorial Félix Varela, pp. 256- 318.

Published

2019-12-24

How to Cite

Montero Quesada, . J. G. . (2019). MEMORIES AND IDENTITY REGARDING COMMEMORATION IN THE TUNES OF THE FALL IN COMBATE OF JOSÉ MARTÍ. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), 183–192. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/921

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos