CHESS AS A TEACHING TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF THE CONCENTRATION OF THE STUDENTS

Authors

  • Francisco Ofenis Dueñas Segovia Universidad Técnica de Manabí
  • Lázaro Clodoaldo Enríquez Caro Universidad Técnica de Manabí
  • Leticia Maribel Mendoza Mendoza Universidad Técnica de Manabí
  • Idelisa Esther Castro Bermúdez Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Chess; learning process; concentration of attention.

Abstract

This paper deal about an alternative to development of the concentration of attention, as a contribution to the UNESCO recommendation of incorporating chess as education in primary and secondary education. It worked with adolescents in 8th grade of the Educational Unit “Albertina Rivas Medina”. Manabí, Ecuador. The proposal focuses on a program of learning Chess with 26 students. The program used time curriculum of physical education and extracurricular time in clubs of these sport. Experiment showed statistically significant results on the level of concentration evaluated with the test of Toulouse before and after applied the program: the results show positive effects on the concentration of attention on 46% of students that systematized practice.

Author Biographies

Francisco Ofenis Dueñas Segovia, Universidad Técnica de Manabí

Licenciado en Educación Física y Deportes, Mg en Pedagogía de la Cultura Física por la Universidad Técnica de Manabí, docente de la Unidad Educativa del Milenio Albertina Rivas Medina. Manabí, Ecuador.

Lázaro Clodoaldo Enríquez Caro, Universidad Técnica de Manabí

Licenciado de Pedagogía y Psicología, Dr. en Ciencias de la Cultura Física Profesor Principal de la Facultad de Filosofía Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica de Manabí Ecuador.

Leticia Maribel Mendoza Mendoza, Universidad Técnica de Manabí

Estudiante de Psicología Clínica de la Faculta de Ciencias Humanística y Sociales.

Idelisa Esther Castro Bermúdez, Universidad Técnica de Manabí

Licenciada en Educación Magister en Historia y cultura docente de la Facultad de Filosofía Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica de Manabí Ecuador

References

Aguirre, Y. (2014). Desarrollo de la concentración. Recuperado de

http://www.tlalocankaratedo.com/5puntosdeatecon.pdf

Arán y Krumm. (2017). Estrategias cognitivas algunos deportes individuales.

Astete Morales, A. E. (2017). El ajedrez como estrategia pedagógica para el desarrollo

del pensamiento creativo de los alumnos de la institución educativa N° 31514

“Vencedores de Junín. Obtenido de Tesis de maestría. Universidad Nacional de

Huancavelica - Perú:

Calderòn, T. (2012). El juego del ajedrez como herramienta pedagógica para el desarollo

de las nociones espaciales en los niños de tres años. Obtenido de Curso de seminario:

revistas.unitru.edu.pe/index.php/PET/article/download/239/249

Castillero, O. (2016). El tiempo máximo de concentración de los niños según su edad.

Recuperado de https://psicologiaymente.com/desarrollo/tiempo-maximoconcentracion-

ninos-segun-edad

Lacunza. (2013). La atención básica para la teoria cognitiva. Revista Iberoamericana de

Educación, 45 (5), 1-22.

Domínguez, J. (2017). El "Entrenamiento Mental" aplicado en la psicología deportiva.

Recuperado de http/ www. -mental-imaginacion-deporte

Garcia. (2016). Mejorar la concentracion a traves del ajedrez. Madrid - España.

Gonzalez, L. (2017). Importancia del ajedrez. Recuperado de

https://importancia.biz/importancia-del-ajedrez/

Manguared. (13 de junio de 2018). Las herramientas pedagógicas, un recurso para

potenciar el desarrollo de los niños por medio del juego. Recuperado de

https://maguared.gov.co/las-herramientas-pedagogicas-un-recurso-para-potenciar-eldesarrollo-

de-los-ninos-por-medio-del-juego/

Mesa, J. (2016). El Ajedrez como Herramienta Pedagógica que Favorece el Aprendizaje

Autónomo. Obtenido de Universidad Nacional Abierta a Distancia Antioquia:

https://stadium.unad.edu.co/preview/UNAD.php?url=/bitstream/10596/11696/1/7

pdf

Published

2019-06-20

How to Cite

Dueñas Segovia, F. O. ., Enríquez Caro, L. C., Mendoza Mendoza, L. M., & Castro Bermúdez, I. E. (2019). CHESS AS A TEACHING TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF THE CONCENTRATION OF THE STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 195–202. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/883

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)