ETHICS IN PSYCHOLOGICAL INTERVENTION THROUGH SOCIAL NETWORKS

Authors

  • Blanca Maritza de los Ángeles Vera García Universidad Técnica de Manabí
  • Javier Alejandro Castro Sacoto Universidad Técnica de Manabí
  • Liliana Carolina Caicedo Guale Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Update; technologies; social networks; intervention; ethical principles.

Abstract

The psychologist's practice has been characterized by intervention in person; However, the development and updating of knowledge, as well as the demands of today's society, leads to the search and implementation of new intervention alternatives, which, among others, involve Information and Communication Technologies, specifically, social networks. This action involves a series of aspects that must be taken care of as the ethical principles that allow it to develop this activity with high levels of professionalism and reliability. According to the idea before mentioned, the objective of this research which is qualitative-quantitative, and has a descriptive level was to analyze the intervention of the psychologist through social networks in Portoviejo, Manta, Chone, Rocafuerte and Santa Ana, cities of Manabí province, Ecuador, through an interview and survey applied to 50 practicing professionals in public and private contexts. In Ecuador there is no greater demand on this type of psychological care, the prevention and promotion is done indirectly; it is estimated that in the future it will be adapted as a complementary method in mental health care. In this study it was evidenced that the psychologists in their formation do not count on solid foundations on the ethical principles, and tics; therefore, they may not work with the adequate responsibility. This tool is based on the good application of theoretical knowledge, ethical knowledge and training in technologies.

Author Biographies

Blanca Maritza de los Ángeles Vera García, Universidad Técnica de Manabí

Licenciada. Magíster. Docente de la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Javier Alejandro Castro Sacoto, Universidad Técnica de Manabí

Psicólogo Clínico. Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Liliana Carolina Caicedo Guale, Universidad Técnica de Manabí

Psicóloga Clínica. Magíster. Docente de la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

References

ACESS. (2018). La ACESS será coorganizadora del Workshop Salud Digital Ecuador –

InfoACESS. Retrieved February 18, 2019, from

http://www.calidadsalud.gob.ec/infoacess/index.php/2018/11/13/la-acess-seracoorganizadora-

del-workshop-salud-digital-ecuador/

Beights, G. &. (2012). New and familiar roles for clinical psychologists in the effective

treatment for children with an Autism Spectrum Disorder. In Cognitive and Behavioral

Practice (Vol. 19, pp. 392–400).

Beltran, P. (2018). Enda El Alto – Casas Terapéuticas. Retrieved February 21, 2019,

from http://www.endaelalto.org/

Bogetti, C. (2015). La actualización del Código de Ética de la Federación de Psicólogos

de la República Argentina : fundamentos y modificaciones - Updating the Code of

Ethics of the Federation of Psych ..., (December).

Botella, C., Baños, R., García-palacios, A., Quero, S., & Guillén, V. (2007). La

utilización de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en psicología

clínica. Revista de La Sociedad Del Concimiento.

Brito, F. (2018). ÉTICA Y LA INTERVENCIÓN DEL PSICÓLOGO VÍA REDES SOCIALES.

Portoviejo-Guayaquil.

Carrobles, J. A. (2013). PSICÓLOGO CLÍNICO ( PIR ) Y PSICÓLOGO GENERAL

SANITARIO , José Antonio Carrobles. Psicología Conductual, 21, 201–214.

Colegio Oficial de Psicología de Navarra. (2017). Presentación de la “Guía para la

práctica de la Telepsicología” | Colegio Oficial de Psicología de Navarra. Retrieved

February 19, 2019, from http://www.colpsinavarra.org/noticias/presentacion-de-laguia-

para-la-practica-de-la-telepsicologia

Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. (2018). El Colegio impulsa una iniciativa para

facilitar el acceso de los colegiados a una plataforma de TelePsicología. Retrieved

February 19, 2019, from

https://www.copmadrid.org/web/comunicacion/noticias/801/el-colegio-impulsainiciativa-

facilitar-acceso-los-colegiados-una-plataforma-telepsicologia-

Collado, M., Orozco, L., & Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la

información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio

comparativo de dos universidades públicas. Innovación Educativa (México, DF), 16(71),

–80.

CYTED. (2019). Programa Iberoamericano de Ciencia y Tecnologia para el Desarrollo.

Retrieved February 18, 2019, from http://www.cyted.org/es/cyted

Del Río Sánchez, C. (2001). Recomendaciones sobre la intervención psicológica mediante

internet. Retrieved from

http://copao.cop.es/files/contenidos/TERAPIAS_ONLINE/Recomendaciones_psicologi

a_on-line_COP_definitivo.pdf

Diamanduros, D. & J. (2008). The role of school psychologists in the assessment,

prevention, and intervention of cyberbullying. In Psychology in the Schools (pp. 693–

.

Digital Single Market. (2018). The Digital Economy and Society Index (DESI) | Digital

Single Market. Retrieved February 18, 2019, from https://ec.europa.eu/digital-singlemarket/

en/desi

EUROPSY. (2018). Competencias de los psicólogos. Retrieved February 19, 2019, from

http://www.europsy.cop.es/index.php?page=competencias-de-los-psicologos

Fallon, Woods, R. (2010). A discussion of the developing role of educational

psychologist within Children’s Services. Educational Psychology in Practiceitle, 1, 1–

Ferrari, R. (2018). Intervencion del Psicologo a traves de las Redes Sociales. Ecuador-

Argentina (correo electronico).

González, González, & Vicencio. (2014). Descripción del rol autopercibido del psicólogo

y sus implicancias en los procesos de formación en pregrado. Psicoperspectivas.

Individuo y Sociedad, 13(1), 108–120. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-

Vol13-Issue1-fulltext-296

Jara Rotela. (2012). BIOÉTICA, PSICOLOGÍA Y CULTURA: una aproximación teórica a la

complejidad del fenómeno. Retrieved from

https://www.bioeticaweb.com/images/stories/documentos/bioetica_psi_cul.pdf

Jiménez, M. (2015). Redes sociales en prevención y promoción de la salud. Una

revisión de la actualidad. Rev Esp Comun Salud, 6(1), 62–69.

March, S. (2015). INTRODUCCIÓN A LAS ÁREAS DE LA PSICOLOGÍA. Retrieved from

https://psyche.unc.edu.ar/wp-content/uploads/2017/12/CAPÍTULO-4.pdf

Martha, R. (2005). El rol del Psicologo en la Sociedad Ecuatoriana. Retrieved from

http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/123456789/1186/3/UTPL_Recalde_Robayo_Mar

tha_Cecilia_150X875.pdf

Molina Bartumeus, D. A., Arch Marín, D. M., & Jarne Esparcia, D. A. (2012).

Conocimiento y Aplicación de los Principios Éticos y Deontológicos por Parte de los

Psicólogos Forenses Expertos en el Ámbito de Familia. Portada de Anuario de Psicología

Jurídica, 22, 77–93. https://doi.org/10.5093/aj2012a8

Moyano, E. & Julia, M. (2013). Formación por competencias en educación superior y

su impacto en la formación en psicología. Competencias Del Psicólogo En Chile,

Propuestas Desde Las Universidades Estatales, (Editrial Universidad de La Serena),

–43.

Peña, Torres, D. B., & Olmedo. (2017). Uso de las nuevas tecnologías por parte de los

psicólogos españoles y sus necesidades. Clínica y Salud, 28(2), 81–91.

https://doi.org/10.1016/j.clysa.2017.01.001

Ponce; Amadori. (2008). Redes sociales y ejercicio del poder en la américa hispana:

Consideraciones teóricas y propuestas de análisis. Revista Complutense de Historia de

America, 34, 15–42. https://doi.org/-

SMP. (2018). Código Ético; Sociedad Mexicana de Psicología. Retrieved February 20,

, from

http://sociedadmexicanadepsicologia.org/index.php/publicaciones/codigo-etico

SOCOPSI. (2000). Coigo Etico del Psicologo.

Valero, L. (2003). El consejo psicológico a través de Internet: datos de una experiencia

institucional. Apuntes de Psicología, 21(1), 71–88. Retrieved from

http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2225421&info=resumen&idioma=E

NG

Vera Maritza; Carvallo, Valeria; Rodríguez, A. (2018). Intervención del psicólogo clínico

en la salud mental, El propósito. Retrieved February 25, 2019, from

https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/03/psicologo-clinico.html

We are Social. (2018). Digital in 2018: Q3 Global Digital Statshot. Retrieved February

, 2019, from https://es.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2018-q3-globaldigital-

statshot.

Published

2019-06-20

How to Cite

Vera García, B. M. de los Ángeles ., Castro Sacoto, J. A., & Caicedo Guale, L. C. (2019). ETHICS IN PSYCHOLOGICAL INTERVENTION THROUGH SOCIAL NETWORKS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 133–146. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/879

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos