EDUCATION OF SEXUALITY AND ITS INFLUENCE IN THE PROJECT OF LIFE OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF THE PROVINCE OF MANABÍ
Keywords:
sex education; responsible sexuality; students; high school.Abstract
The purpose of this article is to highlight the results of the research related to the influence that insufficient management of responsible sexuality has on the academic performance of high school students of the “Carlos A. García” Educational Unit of Junín Canton. In this study we analyzed the variables with scientific support and their respective foundations, which contain the development of theories related to sexuality education and academic performance. This study had a quantitative and qualitative approach, in the search to verify the problem from data taken directly from reality. Bibliographic research is used in which the variables under study are defined conceptually and operationally, and field research is carried out that records information directly from those involved and in the place where students, teachers and parents are located subjects of analysis of this work that are considered as the units of analysis. It also demonstrates the analysis and interpretation of data, which arise from the application of the instruments, which explains each of the results obtained to reach the conclusion that students do not have a good orientation in the management of a responsible sexuality for part of teachers and parents. The application of a guide for teachers is recommended. The guide is called the strengthening of students' sexuality training by optimizing academic performance through a guide to teachers of the Baccalaureate Educational Units, which is constituted in the research proposal.
References
Atkinson, J.W, (1957), Motivational determinants of risk-taking behavior, Psychological Review, Editorial Medical Panamericana, 6, 359-372.
Ausubel, D, (1990), Psicología Educativa, Edit, Trillas, México.
Bandura, A, (1993), Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning, Educational Psychologist, 28, 117-148.
Benavente, M. C, (2006), Construyendo derechos, Talleres de conservación para adolescentes, Santiago, Chile: FLACSO-Chile, (p.41).
Benavides-Solorio, J. y Moreno González, (2005), Comparación de la calidad de agua en la cuenca Tapalpa en espacio y tiempo, Inédito, Editorial Trillas, (p.20)
Bianco, F, (1978), Sexología clínica, Trabajo de grado de la Universidad Central de Venezuela, Caracas Venezuela, (p. 40).
Biocca, S, y Alonso Fernández, (1988), Educación para la Salud, Guía de Aprendizaje y evaluación, Buenos Aires, Kapeluz.
Bricklin, B, Bricklin, M, (1988), Causas psicológicas del bajo rendimiento escolar, México, Pax-México
Carr, W. y S. Kemmis, (1988), Teoría crítica de la enseñanza, La investigación–acción en la formación del profesorado, Barcelona, Ediciones Martínez Roca.
Carrera, F, (1986), Mi sexo y yo, Ediciones ANAFESI, Caracas, Venezuela, (p. 16).
Cerruti, S, (2004), Experiencias en la Promoción de la Salud Sexual y Reproductiva en la Adolescencia, Ponencia realizada en el IV Congreso Venezolano de Salud y desarrollo de las y los adolescente, I Seminario internacional sobre manejo integrado de las necesidades de las y los adolescentes, V jornada Científicas del programa de prevención y asistencia de embarazo en la adolescente (PASAE).Valencia- Edo Carabobo.
Coll, C, (1991), Psicología y currículo, Barcelona, Paidos, (p.14)
Comenio, J. A, (1988), Didáctica Magna, México: Porrúa. Colección Sepan Cuántos, 167.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Giselle Catherine Zambrano Intriago, Catherine Álvarez Zambrano, Grey Zita Gean Zambrano Intriago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.