EPISTEMOLOGICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATION OF PROCESS TUTORIAL OF THE POSTGRADUATE COURSE IN DISTANCE EDUCATION
Keywords:
Distance learning, Training in postgraduate, Research process tutorial, Teaching and evaluation strategiesAbstract
The tutorial process of research for postgraduate, particularly master's programmes and studies at a distance, is conceived as a curriculum strategy of accompaniment to the student, during the first three semesters, in the elaboration of their degree work. The perspective taken in the present proposal is based epistemologically as self-formative and self-managed based on generic processes of research: problematization, theorizing and instrumentation, allowing in turn, pass through different stages of understanding and knowledge construction. Methodologically there are teaching strategies - motivational, cognitive and metacognoscitivas - and evaluation strategies - training and sumativas-, encouraging reflection and student participation, aimed at investigative learning in collaboration with peers and the facilitator of the mentorship, while he builds his own work. This proposition summarizes the contributions of the theses of the authors, whose objects and fields are confined to the formation and its dynamics in distance education.
References
Bunge, M. (1993) La investigación científica. Barcelona: Ariel. Edición corregida para Colombia: Roca Ltda y Venezuela.Planeta S.A. Castro, M. (2007) Diseño Curricular Maestría en Ciencias de la Educación Mención Administración de la Educación. Caracas: UNA. Dámaso, M (2009) Estrategia Educativa para la Formación Integral de Estudiantes en Educación a Distancia. Tesis doctoral presentada para optar al título de doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Gómez, G. (2009) La investigación como estrategia de aprendizaje. Disponible en: http://www.universia.net.co/docentes/articulos-de-educacion-superior/la-investigacion-como-estrategia-de-aprendizaje.html (consultado el 2 de marzo de 2009) González, F. (2000) Investigación cualitativa en psicología. México: Thomson. Martínez, M. (2004) La investigación Cualitativa Etnográfica en Educación. Manual teórico-práctico. México: Trillas. Salazar, J. (2009) Metodología para la Autogestión del Aprendizaje a través de los Materiales Autoinstruccionales. Tesis doctoral presentada para optar al título de doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Recopilación de J. Rudduck, David Hopkins. Publicado por Morata. Disponible en: en http://books.google.co.ve/books?id=sSOUOtZJvV0C&pg=PA8&lpg=PA9&ots=6najcx9Ilr&dq=%22Stenhouse%22+%22La+investigaci%C3%B3n+como+base+de+la+ense%C3%B1anza%22+&lr=lang_es&sig=ACfU3U2rpdAxugjYdgh_JCHgXMP-RcSBfQ#PPP1,M1 (consultado el 12-10-2008] Tünnerman B. (2003) La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. Unión de Universidades de América Latina: México. En soporte magnético.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María Teresa Dámaso Borges, Janisse Salazar Coraspe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.