THE EVALUATION AND ACCREDITATION OF THE QUALITY OF PROGRAMS OF POSTGRAD’S SPECIALTIES: DIAGNOSTIC STUDY IN CUBA
Keywords:
quality; auto-evaluation; external evaluation; accreditation; evaluation of programs of postgrad’s specialties.Abstract
The challenge that it implies for the economic development, social, technological and cultural of a country the professional specialized performance, in contexts that they sue of the solution of specific problems in relation with this and with the needs of production and services, it becomes evident in the need of the specialization of the professionals. In front of this challenge, the Institutions of Higher Education Cubans And entities authorized for the academic postgrad, they choose to unroll postgrad’s programs of specialties, the pertinence and social impact are evaluated by means of a process that includes the auto-evaluation, the external evaluation and the accreditation, which leads to the public recognition of the quality of the program and its certification. The objective of this article is to expose the results of a diagnostic study derived of the process of evaluation and accreditation of quality of programs of postgrad’s specialties, developed of 2016 to May 2018 at the country. In the fulfillment of this objective 22 programs were evaluated and credited of 10 institutions of higher education, of three of the ministries, located at the country's seven provinces of the different regions of Cuba. The sources and the methods of scientific investigation used allowed verifying in situ the manifestations of the attitude about the external evaluation that they were object and strengths and weaknesses of the evaluated programs, according to the standard of quality of the Subsystem of evaluation and accreditation of postgrad’s specialties and inferring elements for his continuous perfecting.
References
Aguilera, R.A., Valiente, P. y Peña, D. C. (2016). La gestión de inspectores integrales en la mediación de la Supervisión Educativa. Didasc@lia: Didáctica Y Educación. VIII. (1), 111-130.
Conferencia Mundial sobre Educación para Todos (marzo, 1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Jomtien, Tailandia.
Cruz, S., Santiesteban, M. M. y Miranda, A. (2018). Acreditación de Programas de Posgrado: Experiencias de una universidad cubana. En: Memorias del XI Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018. La Habana. ISBN 978-959-16-3243-2.
Cumbres y Conferencias Iberoamericanas. España: OEI (en línea). Disponible en http://www.oei.es/cumbres.htm. [Consultado el 22 de mayo de 2017]
Foro Mundial sobre la Educación 2015 (mayo, 2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Incheon, República de Corea. (en línea). Disponible en http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf [Consultado el 5 de abril de 2018]
Glosario de términos y siglas útiles para la actividad de evaluación y acreditación en la Educación Superior Cubana. (2010). Cuba: Universitaria.
Concepción, I. J., Mendoza, L. L. y Pérez, E. J. (2018). Impacto de las Especialidades de Postgrado en el Desarrollo sostenible: Experiencias de la universidad de Holguín.
En: Memorias del XI Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018. La Habana. ISBN 978-959-16-3243-2.
Ministerio de Educación de la República de Cuba (MES). (2016). Sistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Posgrado (SEA-EP). Cuba: Félix Varela.
Ministerio de Educación de la República de Cuba (MES). (2004). Resolución No. 132/2004. Cuidad de la Habana, Cuba. (Impresión ligera).
Murillo, J.F. (2008). La Evaluación Educativa como derecho humano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 1 (1), 20-23.
Naciones Unidas (ONU) – Comisión Económica para América Latina (CEPAL) (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas – CEPAL: Santiago de Chile
RAE. Diccionario de la Lengua Española. Edición del Tricentenario. Actualización 2017 (en línea). Disponible en http:/www.rae.es/. [Consultado 20 de julio de 2018].
Rubio, J. y Zamora, A. (2018). Estrategia de Gestión y Acreditación universitaria. (CD-ROM) En: Memorias del XI Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018, La Habana. ISBN: 978-959-16-3243-2.
Scriven M. S. (1967). The methodology of the evaluation from the perspective of the curriculum evaluation USA: Rang Mc.Nally.
Torres, P. y Galdós, S. (2005). Metodología de Evaluación Institucional. Resultado Científico. ICCP. Ciudad de la Habana, Cuba. (En soporte digital)
UNESCO (noviembre de 1996). Conferencia Regional sobre políticas y estrategias de Educación Superior en la América Latina y el Caribe. CREPSALE. La Habana, Cuba.
Valiente, P. y Álvarez, R. (2000). Una cultura de la Evaluación. La Evaluación de Sistemas Educativos, Políticas y Programas. IPLAC. Material docente del diplomado en Supervisión y Administración Educativa). Ciudad de la Habana, Cuba. (En soporte magnético).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Francisca Ramona Marrero Salazar, Silvia Morales González, Esther María Surós Reyes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.