SPEECH STRATEGIES DESIGNED FOR PEDAGOGIC SCHOOL STUDENTS, UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA, EQUATOR

Authors

  • Ana María Narváez Garzón Universidad Politécnica Salesiana
  • Ana Victoria Castellanos Noda Universidad de La Habana

Keywords:

Communication; educational discourse; discours estrategias.

Abstract

The way students structuret heir communicational and discursive relationships within the classroom, defines their participation, in-group relations, participation in learning activities and leading roles in knowledge building. One of the key elements which enables students to enhance their educational discourse is the right handling of educational strategies, which are directly linked to the development of their up-grading and educational tasks. The need to introduce changes into the educational discourse of students under taking Pedagogy courses at Universidad Politécnica Salesiana, based in Quito, demands the formulation of scientific proposals to enhance the development of discourse strategies through transforming actions that encourage a conscious and thought ful change in educational discourse. This article presents diagnostic results of the handling of discourse strategies among Pedagogy students, based on the utilization of an ethnographic method including observation in the classroom supported by the evaluation of video registries; the a fore mentioned exercise enabled us to assess the strategies mostly used by student as well as identify their strengths and limitations, as a starting block for the design and implementation of transforming actions.

Author Biographies

Ana María Narváez Garzón, Universidad Politécnica Salesiana

Docente.Universidad Politécnica Salesiana. Ecuador.

Ana Victoria Castellanos Noda, Universidad de La Habana

Docente. Universidad de La Habana. Cuba.

References

Candela, A. (1999). Prácticas discursivas en el aula y calidad educativa. Revista

Mexicana de Investigación Educativa [en línea]. Disponible

en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14000804> ISSN 1405-6666 [Consultado

el 28 de febrero de 2014]

Candela, A. (2001). Corrientes teóricas sobre discurso en el aula. Revista Mexicana de

Investigación Educativa. Disponible

en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001208> ISSN 1405-6666 [Consultado

el 15 de marzo de 2017]

Castelá, J. M., Comelles, S., Cross, A., & Vilá, M. (2007). Entenderse en clase.

Barcelona: Graó.

Coll, C., & Onrubia, J. (2001). Estrategias discursivas y recursos semióticos en la

construcción de sistemas de significados compartidos entre profesor y alumnos. Investigación en la escuela, 21-32 [en linea]. Disponible en:

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117075. [Consultado el 28 de

febrero de 2014]

Cubero, R. (2001). Construcción del conocimiento escolar y análisis del discurso en el

aula. Investigación en la Escuela, 45, 7-19.

Cubero, R., Cubero, M., Santamaría, A., de la Mata, M. L., Ignacio, M. J., y Prados, M.

(2008). La educación a través de su discurso. Prácticas educativas y construcción

discursiva del conocimiento en el aula. Revista de Educación, 346, 71-104.

Gutierrez, F. (1989). El lenguaje total. Madrid: Ed. Humanitas.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ed. la Torre.

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Pérez Gómez, A. (2012). Educarse en la era digital . Madrid: Morata.

Pilleux, M. (2001): Competencia comunicativa y análisis del discurso. Estudios

Filológicos. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173413831010>

ISSN 0071-1713 [Consultadoel 28 de febrero de 2014]

Prados, M. y Cubero, R.(2005): Construcción del conocimiento y discurso educativo.) Una

aproximación al estudio del discurso de profesores y alumnos en la universidad.

Avances en Psicología Latinoamericana. Disponible

en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79902311> ISSN 1794-4724 [Consultado

el 14 de abril de 2016]

Prados, M.M. y Cubero, R. (2007). Un acercamiento a la construcción del conocimiento

en las aulas universitarias a partir del análisis del discurso de profesores y alumnos.

Investigación en la Escuela, 62, 47-60.

Prieto, D., & Guitérrez, F. (1999). La mediación pedagógica. Buenos Aires: Ciccus-La

Crujía.

Ruiz, E., Meraz, J. M., Suárez, P., & Sanchez de Tagle, R. (2012). Análisis de los

intercambios conversacionales durante las prácticas de laboratorio desde un

instrumento de estrategias discursivas participativas ESTUDIPA.Journal of Behavior,

Health &Social Issues, 67-78.

Ruiz, E., Suárez, P., Meraz, S., Sánchez de Tagle, R., & Chávez, V. (2010). Análisis de

la Práctica docente en el salón de clase desde la aplicación del Instrumento de

estrategias discursivas STUDI. Revista de la educación Superior, 7-18.

Ruiz, E., Sánchez, R., Meraz, S., & Suárez, P. (2007). Análisis de estrategias

discursivas en docentes desde la aplicación del instrumento ESTDI. Psicología y Ciencia

Social Volumen 9, Núm. 2, 42-49. Disponible en:

http://tuxchi.iztacala.unam.mx/ojs/index.php/pycs/article/viewFile/11/9[Consultado

el 14 de abril de 2016]

Tébar, L. (2000). El perfil del profesor mediador. Madrid: Santillana.

Verdugo, I. (1994). Estrategias del discurso. Córdova: Universidad Nacional de

Córdova.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Méjico:

Grijalbo.

Zabalza, M. Á. (2013). Competencias docentes del profesor universitario. Calidad y

desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published

2018-12-17

How to Cite

Narváez Garzón, . A. M. ., & Castellanos Noda, A. V. (2018). SPEECH STRATEGIES DESIGNED FOR PEDAGOGIC SCHOOL STUDENTS, UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA, EQUATOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 205–226. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/803

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos