PHYSICAL AND PSYCHOLOGICAL ABUSE OF CHILDREN WITHIN THE FAMILY ENVIRONMENT IN DYSFUNCTIONAL HOMES AND THEIR INFLUENCE ON BEHAVIOR AT SCHOOL AGE

Authors

  • Luis Rubén Almache Cando Universidad Técnica de Manabí
  • Luis Santiago Quiroz Fernández Universidad Técnica de Manabí
  • Jimmy Manuel Zambrano Acosta Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Physical maltreatment; psychological maltreatment; family; children; girls; behavior.

Abstract

Physical and Psychological Maltreatment within the dysfunctional intrafamilial environment influences the behavior of the school-age children of the Educational Unit, Federico González Suárez of the Rocafuerte Slip site, since we understand that violence is general, but a main consequence for derive all these situations of violence at all levels is given from family circle, where people develop and where they begin to acquire new knowledge and that is forging the character, way of being and acting. It is an important link that occurs from the union of parents and the conception and upbringing of children, which forms the family circle, giving this new being with identical profiles and family traits that will lead from generation to generation. For this reason, this article will be based on an important topic such as the family that is part of it, but when in these ties of love and fraternity, some moment is broken, acts of violence are committed, a family breakdown is generated, and in many cases it ends with the disunion of the whole family, so it is very interesting to analyze these situations that affect schoolchildren in search of the best solutions. The training actions allowed the parents to guide their actions in fields of interest for both families and society; among them the promotion of domestic coresponsibility and the education of children, the development of healthy sports habits, the promotion of reading and study habits, the prevention of school failure, the proper use of free time, among others.

Author Biographies

Luis Rubén Almache Cando, Universidad Técnica de Manabí

Estudiante del Programa de Especialización en Orientación Familiar Integral. Instituto de Postgrado de la Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Luis Santiago Quiroz Fernández, Universidad Técnica de Manabí

Magíster en Administración Ambiental, Universidad de Guayaquil; Ingeniero Civil, Universidad Técnica de Manabí. Doctor en Ciencias por la Universidad Tecnológica de La Habana. Director del Instituto de Postgrado de la Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Jimmy Manuel Zambrano Acosta, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de La Habana, Cuba. Profesor Investigador Principal a Tiempo Completo de la Facultad de Filosofía Letras y Ciencias de la Educación y Coordinador del Instituto de Postgrado de la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo, Ecuador.

References

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Montecristi.

Código de la Niñez y Adolescencia

Dra. Fabiola Solis Kin, Dra. Bertha Moreira, “Violencia Intrafamiliar; enfoque

psicológico jurídico (2004).

Jorge Núñez, Hugo Eduardo Carvajal. “Violencia Intrafamiliar” (Abordaje integral a

Victimas 2004); la violencia es progresiva.

Rodríguez, M. C. (2010). Factores personales y familiares asociados a los problemas de

comportamiento en niños. Universidad de La Sabana, extraído de

http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v27n4/02.pdf.

Jesus AfredSanchez Wesley; “Violencia Intrafamiliar causas biológicas y psicológicas”;

la violencia es progresiva. Tres aspectos que generan violencia: espacial, temporal y

temático.

Cid, P., Díaz, A., Pérez, M. V., Torruella, M., & Valderrama, M. (2008). Agresión y

violencia en la escuela como factor de riesgo del aprendizaje escolar. Ciencia y

enfermería, 14(2), 21-30.

Recuperado de:

https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S07179553200800020000

(jadue 2003)

Oseguera, S. F., Begines, M. D. J. V., Cedeño, M. S. A., Venegas, M. D. L. C., &

Aguilar, M. A. F. (2016). Análisis de la relación entre creatividad, inteligencia múltiple y

rendimiento académico de estudiantes de un Bachillerato en Artes del Estado de

Colima, México. Revista Internacional de Pedagogía y Currículo, 2(1).

Recuperado de:

http://journals.epistemopolis.org/index.php/curriculo/article/view/973

Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en

estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior

pública. Educación, 31(1).

Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/440/44031103/

Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y

desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en

Educación, 1(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf

Mella, O., & Ortiz, I. (1999). Rendimiento escolar. Influencias diferenciales de factores

externos e internos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 29(1).

Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/270/27029103/

Gómez de Terreros Guardiola, M. (2006). Maltrato psicológico. Cuadernos de Medicina

Forense, (43-44), 103-116.

Recuperado de:

http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S113576062006000100008

Frías Armenta, M., & GAXIOLA ROMERO, J. C. (2008). Consecuencias de la violencia

familiar experimentada directa e indirectamente en niños: depresión, ansiedad,

conducta antisocial y ejecución académica. Revista mexicana de psicología, 25(2).

Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/2430/243016308004/

GAXIOLA ROMERO, J. C., & FRÍAS ARMENTA, M. A. R. T. H. A. (2005). Las

consecuencias del maltrato infantil: un estudio con madres mexicanas. Revista

mexicana de psicología, 22(2).

Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/2430/243020634001/

Constantino, J. P., &Mayaute, L. M. E. (2006). Efectos de un programa para el

mejoramiento de la autoestima en niños de 8 a 11 años con problemas específicos de

aprendizaje. Cadernos de Psicopedagogia, 6(10), 00-00.

Recuperado de:

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676104920060001000

Duarte, J. C., Arboleda, M. D. R. C., & Díaz, M. D. J. (2002). Las consecuencias del

divorcio en los hijos. Psicopatología clínica, legal y forense, 2(3), 47-66.

Recuperado de:

https://www.researchgate.net/profile/Jose_Canton2/publication/260421715_Las_con

secuenc ias_del_divorcio_en_los_hijos/links/54f482fd0cf2ba6150633f60/Lasconsecuencias-

deldivorcio-en-los-hijos.pdf

García, I. (2004). Determinantes acerca de la agresividad y la violencia. En CORSI, J.

(2004). Maltrato y abuso en el ámbito doméstico. Buenos Aires: Paidós.

Quintero, N. (1999). Programa de Violencia Intrafamiliar. Asociación para la salud

mental infantil y adolescente Sima en convenio con el ICBF. Cali.

Sáenz, M. (1999). Educador Familiar. Intervención preventiva-educativa. Fundación

para el Desarrollo Social en convenio con el ICBF.

Published

2018-12-17

How to Cite

Almache Cando, L. R. ., Quiroz Fernández, L. S., & Zambrano Acosta, J. M. (2018). PHYSICAL AND PSYCHOLOGICAL ABUSE OF CHILDREN WITHIN THE FAMILY ENVIRONMENT IN DYSFUNCTIONAL HOMES AND THEIR INFLUENCE ON BEHAVIOR AT SCHOOL AGE . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 165–176. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/800

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)