DEPENDENCIES OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AND ITS INFLUENCE IN ANXIETY OF CAREGIVERS

Authors

  • Luis Armando Chisaguano Chisaguano Instituto Tecnológico Superior Vicente León. Latacunga
  • José Israel Espín Chasi Instituto Tecnológico Superior Vicente León. Latacunga

Keywords:

dependence; anxiety; desensitization; reprocessing.

Abstract

The following investigation was carried out with the objective of determining dependencies of children with special educational needs in the activities of daily life and the influence of the anxiety of the caregivers of the Sam Miguel Foundation of the Salcedo canton. The same was done with the caregivers of the special children of the San Miguel Foundation of the Salcedo canton, where the number of caregivers was 32 total number of attendants to the foundation that means all those who attend the different therapies The information was collected through the Katz Index which identifies the dependency and independence in the activities of daily life measuring several areas such as: Bathing, dress, toilet utilization, mobility, feeding, continence, and the Hamilton Anxiety Test with which it is measured the levels of anxiety

Author Biographies

Luis Armando Chisaguano Chisaguano, Instituto Tecnológico Superior Vicente León. Latacunga

Psicólogo clínico por la Universidad Técnica de Ambato, Profesor Instituto Tecnológico Superior Vicente León. Latacunga. Cotopaxi. Ecuador.

José Israel Espín Chasi, Instituto Tecnológico Superior Vicente León. Latacunga

Psicólogo Industrial por la Universidad Técnica de Ambato, Profesor Instituto Tecnológico Superior Vicente León. Latacunga. Cotopaxi. Ecuador.

References

Aguilera Pérez, P. & Whetsell, M.V. (2007). La ansiedad en niños hospitalizados. Aquichan, 7(2) 209. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74107211

Armayones, M., Horta, E., Jame, A., Requena, E., Talan, A. (2006). Psicopatología. Barcelona: UOC.

Bobes, J., Paz, M., Bascarán, M., Saíz, P., Bousoño, M. (2003). Banco de instrumentos básicos para la práctica de la psiquiatría clínica. Barcelona: Grafiques 92, S.A.

Clavijo, R., Fernández, C., Rodríguez, L., Patiño, J., Ales, M. et al. (2005). Educador de educación especial de la generalitat valenciana. Madrid, S.L. Sevilla.

Cosacov, E. (2005). Introducción a la Psicología. Córdova: Brujas.

Diez, A. (2004). Las "necesidades educativas especiales". Políticas educativas en torno a la alteridad. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850- 275X2004000100010

Macías, F. (2010). Niños con necesidades educativas especiales. Recuperado de: http://www.udea.edu.co/portal/page/portal/bibliotecaSedesDependencias/unidades Academicas/FacultadMedicina/BilbiotecaDiseno/Archivos/PublicacionesMedios/ BoletinPrincipioActivo/60_ninos_con_necesidades_educativas_especiales.pdf

Moreno, E. Martin, P., Casa, J. (2010). Dominar las crisis de ansiedad: una guía para pacientes. España. Desclée de Brouwer. Recuperado de: http://site.ebrary.com/lib/utasp/docDetail.action?docID=10472950&p00=ansiedad

OMS. (2001). Clasificación internacional de enfermedades (CI 10). EE.UU.

Rivas, P. (2010). Introducción a la psicorehabilitación Educación especial, situación actual y perspectivas. Recuperado de: http://www.unl.edu.ec/educativa/wp-content/uploads/2010/02/Taller

Roques, J. (2009). Curar con EMDR: Teoría y práctica. Barcelona, España: Kairós, S.A.

Shapiro F. (2010). Emdr (Eye movement desensitization and reprocessing). México. Pax México.

Shapiro, F. (2013). Supera tu pasado: Toma el control de la vida con el EMDR. Barcelona, España: Kairós, S.A.

Shapiro, F. Silk, M. (2008). EMDR: Una terapia revolucionaria para superar la ansiedad, el estrés y los traumas. Barcelona, España: Kairós, S.A.

Trull, T. & Phares, E. (2003). Psicología clínica: conceptos, métodos y aspectos prácticos de la profesión. México: International Thomson Editores, S.A.

Published

2018-12-17

How to Cite

Chisaguano Chisaguano, . L. A. . ., & Espín Chasi, J. I. (2018). DEPENDENCIES OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AND ITS INFLUENCE IN ANXIETY OF CAREGIVERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 11–22. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/789

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos