THE CARE OF THE ENVIRONMENT AND ITS IMPORTANCE IN INITIAL EDUCATION
Keywords:
Environment; initial education; creative workshop.Abstract
This research was carried out taking into account the need to develop in children the care of the environment in each of the activities that take place in the classrooms, since teachers do not systematically work with this content, which is essential for the development integral of our children in their early ages. It aims to develop creative workshops, to promote respect and the importance of caring for the environment in children from initial 2. The importance of caring for the environment is a debate that seeks to eradicate environmental pollution, in such a way that the conservation of nature is an active part of the first experiences of infants, since the environment is the place of habitat and development integral of the same, through the workshops was helped to reduce a percentage of organic and inorganic waste generated without control, it should be noted that in educational establishments is promoting issues that benefit children from initial education to be participatory entities in society, to live in harmony and peace with the environment. Through the workshops the infant achieved the fundamental objective that is to protect and care for the environment that surrounds him and he managed to enjoy a healthy and sustainable environment, through education is achieved to promote the care of the environment.
References
Acosta, A. y Martínez, E. (2011 pág. 14). “El buen vivir, una vía para el desarrollo”.
Ecuador – Quito, Editorial Abya-Yala.
Bermúdez, Morris, R. y Pérez, M. (2004) “Aprendizaje Formativo y Crecimiento
Personal”. La Habana, Editorial Pueblo y Educación
Buen Vivir. “Plan Nacional para el Buen Vivir”. Ecuador – Quito, Editorial Secretaría
Técnica del Sistema Nacional (2013-2017).
Espejel, R.A.&Flores, A. (2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel
medio superior, Puebla-Tlaxcala, México. Revista mexicana de investigación
educativa, 17(55), 1173-1199. Recuperado en 15 de junio de 2016,
dehttp://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-
&lng=es&tlng=es.
Escalona, J. (2005). Formulación de las políticas de educación ambiental: En el
contexto del desarrollo endógeno, sustentable y humano Un modelo para las
Instituciones de Educación
Flores, R. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista mexicana de
investigación educativa, 17(55), 1019-1033. Recuperado en 15 de junio de 2016, de
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-
&lng=es&tlng=es
González, E. & Arias, M.Á. (2009). La educación ambiental institucionalizada: actos
fallidos y horizontes de posibilidad. Perfiles educativos, 31(124), 58-68. Recuperado en
de junio de 2016
Ibáñez, M.I. (2006). “Medio ambiente: enfoque ético-religioso”. Barcelona – España,
Editorial Red Nómadas (2006).
Martínez, E. (2006) La naturaleza con derechos: de la filosofía a la política”. Ecuador –
Quito, Editorial Abya-Yala.
Mar V.P. (2007). Contacto: sí mismo y entorno. Una forma de acercarse al medio
ambiente. Perfiles educativos, 29(115), 93-112. Recuperado en 15 de junio de 2016,
Solá, D. (2008). “Educar: sin maltratar”. Chile, Editorial Ediciones Noufront (2008)
Prado, S.E.&Pérez, E. (2011). Participación estudiantil en programas ambientales en
instituciones de educación superior. Perfiles educativos, 33(134), 77-98. Recuperado
en 15 de junio de 2016, de
Referente Curricular de educación inicial, “Currículo de Nivel Inicial”. Ecuador – Quito,
Editorial Ministerio de Educación (2013).
Videla, M.L. (2010). La educación ambiental en las Instituciones de educación superior
del Estado Bolívar, Venezuela. Revista de Pedagogía, 29(85), 315-336. Recuperado en
de junio de 2016, de
http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-
&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Jenny Maricela Criollo Salinas, Giovanni Vizuete Sarzosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.