ANALYTIC AND LINGUISTIC PHILOSOPHY ASSESSMENT OF THE INSTRUCTIVE METHODOLOGICAL CLASSES' CONTENT

Authors

  • Eloy Guerrero Seide Universidad de Guantánamo

Keywords:

Semantics; meaning; argumentation; educational method; educational guidance.

Abstract

A survey focussing different methodological work systems in distinct departments and others universities institutions and the process to university staff members for acquiring professor or associate professor position, has been developed. The obtained data, and the experience of the author, who has worked as a university lecturer first and later as a professor for many years, have proved that there are some imprecisions when planning and developing instructive methodological classes; and because of that, it is recommendable to provide good logic and epistemological grounding to perform successfully methodological classes. To be consensus of the methodological classes’ significance in a pedagogic training system, allow to understand their importance. The article intends to use the three aspects of the language's semiotic as instrument for specifying the relationship among the pedagogic professional ability which is analysed in a pedagogic training and the content of courses used for demonstrating the ability; both aspects determining the binomial known as conceptual methodological problem of the class. These precisions are part of the foundation for planning and executing instructive methodological classes, in the context of universities managing.

Author Biography

Eloy Guerrero Seide, Universidad de Guantánamo

Licenciado en Matemática, Máster en Educación Superior y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Departamento de Matemática-Física, Facultad de Educación de la Universidad de Guantánamo.

References

Días Pendás, H., & Buzón Castell, M. (1982). Las clases metodológicas de carácter

instructivo de los institutos superiores pedagógicos. En M. d. Educación, Sexto

Seminario Nacional a dirigentes, metodólogos, inspectores y personal de los órganos

administrativos de las direcciones provinciales y municipales de educación (págs. 521-

. La Habana: Ministerio de Educación.

Engels, F. (1982). El papel del trabajo en la transformación del mono en hombre. En F.

Engels, Dialéctica de la Naturaleza (págs. 142-154). La Habana: Ciencias Sociales.

Guétmanova, A. (1989). Lógica. (V. Médnikov, Trad.) Moscú: Progreso.

Guétmanova, A., Panov, M., & Petrov, V. (1991). Lógica: en forma simple sobre lo

complejo. Diccionario. Moscú: Progreso.

Horruitiner Silva, P. (2009). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La

Habana: Universitaria.

Ministerio de Educación Superior. (2007). Reglamento del Trabajo Docente y

Metodológico. La Habana: MES.

Ministerio de Educación Superior. (2014). Perfeccionamiento del sistema de gestión del

proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base.

(Segunda parte). La Habana: Félix Varela.

Oficina Nacional de Normalización. (2009). NORMA CUBANA NC ISO 9004: 2009

GESTIÓN PARA EL ÉXITO SOSTENIDO DE UNA ORGANIZACIÓN – ENFOQUE DE

GESTIÓN DE LA CALIDAD. La Habana, Cuba: Oficina Nacional de Normalización (NC).

Ortiz Torres, E., & Mariño Sánchez, M. A. (2004). La clase metodológica instructiva en

la educación superior cubana. Pedagogía Universitaria, 9(1), 58-67.

Perelman, C., & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. La nueva

retórica. (J. S. Muñoz, Trad.) Madrid: Gredos. Recuperado el 26 de octubre de 2015, de

http://www.fis.cinvestav.mx/~lmontano/perelman_tratado_argumentacion.pdf

Rosental, M., & Iudin, P. (1981). Diccionario Filosófico. La Habana, Cuba: Edición

Revolucionaria.

Rubinstein, S. L. (1963). El ser y la conciencia y El pensamiento y los caminos de su

investigación (Segunda ed.). (A. Vidal Roget, Trad.) México D. F., México: Grijalbo, S. A.

Vega Reñón, L. (2007). Si de argumentar se trata. España: Montesinos. Recuperado el

de octubre de 2015, de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=n-

XxxHqyTwoC&oi=fnd&pg=PA13&dq=argumentar&ots=XDr5yIFxf3&sig=XxzRc6u4I6lPp

mwzyZ57Pr-xEZY#v=onepage&q=argumentar&f=false

Published

2018-09-24

How to Cite

Guerrero Seide, E. . (2018). ANALYTIC AND LINGUISTIC PHILOSOPHY ASSESSMENT OF THE INSTRUCTIVE METHODOLOGICAL CLASSES’ CONTENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 129–144. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/778

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos