ANALYTIC AND LINGUISTIC PHILOSOPHY ASSESSMENT OF THE INSTRUCTIVE METHODOLOGICAL CLASSES' CONTENT
Keywords:
Semantics; meaning; argumentation; educational method; educational guidance.Abstract
A survey focussing different methodological work systems in distinct departments and others universities institutions and the process to university staff members for acquiring professor or associate professor position, has been developed. The obtained data, and the experience of the author, who has worked as a university lecturer first and later as a professor for many years, have proved that there are some imprecisions when planning and developing instructive methodological classes; and because of that, it is recommendable to provide good logic and epistemological grounding to perform successfully methodological classes. To be consensus of the methodological classes’ significance in a pedagogic training system, allow to understand their importance. The article intends to use the three aspects of the language's semiotic as instrument for specifying the relationship among the pedagogic professional ability which is analysed in a pedagogic training and the content of courses used for demonstrating the ability; both aspects determining the binomial known as conceptual methodological problem of the class. These precisions are part of the foundation for planning and executing instructive methodological classes, in the context of universities managing.
References
Días Pendás, H., & Buzón Castell, M. (1982). Las clases metodológicas de carácter
instructivo de los institutos superiores pedagógicos. En M. d. Educación, Sexto
Seminario Nacional a dirigentes, metodólogos, inspectores y personal de los órganos
administrativos de las direcciones provinciales y municipales de educación (págs. 521-
. La Habana: Ministerio de Educación.
Engels, F. (1982). El papel del trabajo en la transformación del mono en hombre. En F.
Engels, Dialéctica de la Naturaleza (págs. 142-154). La Habana: Ciencias Sociales.
Guétmanova, A. (1989). Lógica. (V. Médnikov, Trad.) Moscú: Progreso.
Guétmanova, A., Panov, M., & Petrov, V. (1991). Lógica: en forma simple sobre lo
complejo. Diccionario. Moscú: Progreso.
Horruitiner Silva, P. (2009). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La
Habana: Universitaria.
Ministerio de Educación Superior. (2007). Reglamento del Trabajo Docente y
Metodológico. La Habana: MES.
Ministerio de Educación Superior. (2014). Perfeccionamiento del sistema de gestión del
proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base.
(Segunda parte). La Habana: Félix Varela.
Oficina Nacional de Normalización. (2009). NORMA CUBANA NC ISO 9004: 2009
GESTIÓN PARA EL ÉXITO SOSTENIDO DE UNA ORGANIZACIÓN – ENFOQUE DE
GESTIÓN DE LA CALIDAD. La Habana, Cuba: Oficina Nacional de Normalización (NC).
Ortiz Torres, E., & Mariño Sánchez, M. A. (2004). La clase metodológica instructiva en
la educación superior cubana. Pedagogía Universitaria, 9(1), 58-67.
Perelman, C., & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. La nueva
retórica. (J. S. Muñoz, Trad.) Madrid: Gredos. Recuperado el 26 de octubre de 2015, de
http://www.fis.cinvestav.mx/~lmontano/perelman_tratado_argumentacion.pdf
Rosental, M., & Iudin, P. (1981). Diccionario Filosófico. La Habana, Cuba: Edición
Revolucionaria.
Rubinstein, S. L. (1963). El ser y la conciencia y El pensamiento y los caminos de su
investigación (Segunda ed.). (A. Vidal Roget, Trad.) México D. F., México: Grijalbo, S. A.
Vega Reñón, L. (2007). Si de argumentar se trata. España: Montesinos. Recuperado el
de octubre de 2015, de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=n-
XxxHqyTwoC&oi=fnd&pg=PA13&dq=argumentar&ots=XDr5yIFxf3&sig=XxzRc6u4I6lPp
mwzyZ57Pr-xEZY#v=onepage&q=argumentar&f=false
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Eloy Guerrero Seide
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.