INTERNAL OR EXTERNAL MEDIATION FOR ATTENDED, ARTICULATE AND SELF-MANAGED PERMANENT PREPARATION AS METHODOLOGICAL STRATEGY FOR HIGHER EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Aquiles José Medina Marín Universidad Experimental de las Fuerzas Armadas Nacionales, Estado Sucre

Keywords:

Methodological training, assisted training, preparing articulate, self-managed preparation

Abstract

National Experimental University of the Armed Forces (UNEFA) Core Sucre promotes a new type of university education with a sense of rooted ness and social relevance, through training of professionals committed to improving society. Hence the importance of the level of preparation that teachers possess, specifically the Telecommunications engineering degree, focus in this paper. Results from the diagnostic tools applied even group of teachers from the race in the heart of Sucre UNEFA, showed that had not been updated in the last four years of his practice. It begins by recognizing that the process of preparation is not obtained from a linear and unique recipe. Internal or external mediation Preparation Assisted and Self-managed Articulated Permanent (PAAAP) as a methodological strategy action-oriented direction of the preparation process that helps ensure compliance with the requirements and needs of professionals from the objectives set out in plans and programs of study of the career of Telecommunications, will encourage the improvement of the quality of the educational process to lead in education. Hence, some theoretical considerations are made about methodological requirements and conditions for the development of this process.

Author Biography

Aquiles José Medina Marín, Universidad Experimental de las Fuerzas Armadas Nacionales, Estado Sucre

Licenciado en Física Universidad de Oriente. Diplomado en Docencia Universitaria IPLAC-Convenio Cuba-Venezuela. Doctorante en Ciencias Pedagógicas IPLAC-Convenio Cuba-Venezuela. Coordinador del Centro Nacional de Investigaciones de Educación para el Estado Sucre-Venezuela, Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria. Coordinador de Aldea Universitaria Modesto Silva, de la Misión Sucre. Coordinador de Física de la Universidad Experimental de las Fuerzas Armadas Núcleo de Sucre. Coordinador del Departamento de Ingeniería de Telecomunicaciones de la Universidad Experimental de las Fuerzas Armadas Núcleo de Sucre. Profesor investigador en el área de las ciencias pedagógicas.

References

Burón, J. (1994). Aprender a aprender: Introducción a la metacognición. Bilbao: Editora Mensajero. Gutiérrez Moreno, Rodolfo B. los componentes del proceso pedagógico y su dinámica. Material mimeográfico/Rodolfo B. Gutiérrez Moreno. Villa Clara: UP. “Félix Valera”, s.a. 2004. Latorre, A (1992). La reflexión en la formación del profesor. Universidad de Barcelona. Barcelona, España.

Leal, E. (2004). Programa Nacional de Formación de Educadores. I Trayecto Formación de Educadores. Martí Pérez, José (1975): Obras Completas, Tomos 4 y 21, La Habana, Editorial de Ciencias Sociales, pp. 248 y 386 respectivamente. Medina, A. (2009). Docencia-Investigación: Un camino a la ciencia. Revista Acalan. Universidad Autónoma del Carmen. México. Medina, A. (2010). Relación Docencia-Investigación en el Programa Nacional de Formación Docente (PNFE) de la Misión Sucre. Publicación Electrónica de la Universidad de Oriente. Ontoria, A. /et al/ (2000): Potenciar la capacidad de aprender y pensar. Madrid. Ediciones NARCEA. S. A. Pérez, N. (2005). Marcos curriculares de referencia para la formación del nuevo educador a través del PNFE- Misión Sucre (Documento). Trabajo no publicado. Universidad Bolivariana de Venezuela; Programa Nacional de Formación de Educadores (as). Pozo, J. I (1989): Teorías cognitivas del aprendizaje, Madrid, Ediciones Morata, S.A. Ramírez, N. y otros. El estudio de casos como método científico de investigación en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 2008. Rodríguez González, Fermín O y Sonia Alemañy Ramos (1999): Enfoque, dirección y planificación estratégicos. Conceptos y metodologías. En Dirección por objetivos y dirección estratégica. La experiencia cubana, compendio de artículos. – La Habana, CCED. Rodríguez del Castillo, María Antonia (2004): Aproximaciones al campo semántico de la palabra estrategia, Santa Clara, Villa Clara, Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Universidad Pedagógica “Félix Varela”. (Material en soporte digital.) Rodríguez del Castillo, María Antonia (2004): Aproximaciones al estudio de las estrategias como resultado científico, Santa Clara, Villa Clara, Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Universidad Pedagógica “Félix Varela”. (Material en soporte digital). Rodríguez del Castillo, María Antonia (2004): Tipologías de estrategia, Santa Clara, Villa Clara, Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Universidad Pedagógica “Félix Varela”. (Material en soporte digital). Rodríguez González, Fermín O y Sonia Alemañy Ramos (1998): Enfoque, dirección y planificación estratégicos. Conceptos y metodologías. En Dirección por objetivos y dirección estratégica. La experiencia cubana, compendio de artículos. La Habana, CCED. Rodríguez González, Fermín O y Sonia Alemañy Ramos (1998): Enfoque, dirección y planificación estratégicos. Conceptos y metodologías. En Dirección por objetivos y dirección estratégica. La experiencia cubana, compendio de artículos. – La Habana, CCED. Ruiz Iglesias, Magalys (2001): La competencia investigadora. Entrevista sobre tutoría a investigaciones educativas. México. Editorial Independiente.

Simons Castellanos, Beatriz /y/ Llivina Lavigne, Miguel (s.f.): Acerca de los resultados científicos, La Habana, Centro de Estudios Educacionales. Vigotsky, L. S. (1992): El significado histórico de la crisis en la Psicología, en ObrasEscogidas en seis tomos, T-I, Madrid: Visor. Vigotsky, L. S. (1987).Historia del desarrollo de las funciones Psíquicas Superiores, Editorial Científico Técnica, La Habana, Cuba.

Vigotsky, L. S. (1998). Pensamiento y lenguaje. Editorial pueblo y Educación. La Habana.

Published

2012-01-25

How to Cite

Medina Marín, A. J. . (2012). INTERNAL OR EXTERNAL MEDIATION FOR ATTENDED, ARTICULATE AND SELF-MANAGED PERMANENT PREPARATION AS METHODOLOGICAL STRATEGY FOR HIGHER EDUCATION TEACHERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(1), 41–58. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/75