ORGANIZATIONAL ECO-ENVIRONMENTAL MANAGEMENT: AN EDUCATIONAL PROPOSAL

Authors

  • Javier Reyes Solórzano
  • Ángel Deroncele Acosta
  • Ramiro Gross Tur

Keywords:

Environmental education, organizational eco-environmental management, formation of competence

Abstract

The formative aspect in the companies is one of the main components of the organizational management as it becomes a nucleus of dynamism of the different dimensions of this management: security and health, communication, stimulation, environment.
In this sense, promoting organizational development inevitably involves the design and application of these training processes in companies, being a process that engages all social actors of the organization.
Organizational-human development is concretized insofar as its multiple levels (individual, group, institutional, eco-environmental) are harmoniously interrelated, from the consideration of labor organizations as open social systems that are in constant relation with the environment.
Only with ecological and healthy organizations, as an expression of the level of development achieved at its different levels, synthesized in its harmonious relationship with the environment, it is possible to establish an ethical coexistence in a common enterprise project based on the relationship company-society-environment. These are the main objectives of environmental education from the organizational eco-environmental management.

Author Biographies

Javier Reyes Solórzano

Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí. Manta, Ecuador. Profesor Principal.

Ángel Deroncele Acosta

Universidad de Oriente, Cuba. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Especialista Gestión Organizacional. Licenciado en Psicología 2

Ramiro Gross Tur

Universidad de Oriente, Cuba. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Licenciado en Psicología 3

References

Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En el Libro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora”. ISBN: 978-3-6685-0565-0. Editorial GRIN. Alemania, p.174. URL: http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en

Deroncele, A. y López, R. (2017). EL TRABAJO: entre necesidad material y proyecto de vida. Libro: Estudios del trabajo. Colectivo de Autores Edición: CEDEM. Universidad de la Habana, Cuba.

López, R. (2010). Principio del mínimo triple carácter. La medida psicológica. Monografía no publicada. Gabinete. Universidad de Oriente, Cuba.

Massolo, Laura. (2015). Introducción a las herramientas de gestión ambiental. Universidad Nacional de la Plata. Editorial de la Universidad de la Plata

Pons, M. y Deroncele, A. (2014). Potenciación de la competencia de gestión medioambiental. Tesis en opción al título de licenciatura en Psicología. Universidad de Oriente, Cuba.

Suárez, C. y Verdecia, A. (2006). Manual de trabajo para promotores de la Educación Ambiental en la comunidad. Centro De Estudios Cuba-Caribe “José Antonio Portuondo”. Universidad De Oriente, Cuba.

Published

2017-11-03

How to Cite

Reyes Solórzano, J. ., Deroncele Acosta, Ángel, & Gross Tur, R. (2017). ORGANIZATIONAL ECO-ENVIRONMENTAL MANAGEMENT: AN EDUCATIONAL PROPOSAL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 75–88. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/713

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial