THE INTERNAL SYSTEM OF EVALUATION OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION IN ECUADOR. REFLECTIONS ABOUT ITS CURRENT PERSPECTIVE

Authors

  • María del Rosario Delgado Fernández Universidad Técnica de Babahoyo
  • Silvia Elena Moreno Kim Universidad Técnica de Babahoyo
  • Constantino Darromán Hall Universidad Técnica de Babahoyo
  • Lissette Martín Estévez Universidad Técnica de Babahoyo

Keywords:

Assessment of learning; Higher Education; current perspective.

Abstract

The evaluation of the learning is presented in the article as an updated reflection that opportunely aims to contribute to teachers and students understand the need to get out of old and traditional forms of evaluation with different models that allow to achieve in a short space of time to locate Ecuadorian education in high places both in our geographical area and worldwide. The establishment of commitments that must be fulfilled by all participants in the teaching process is present as relevant in the achievement of such a noble and important purpose on which will depend to a great extent the solid advance that is promptly needed. Acting with the necessary agility but in turn with firm and safe steps are oriented as necessary in this crusade of necessary actions that complement the true role of the knowledge matrix in function of supporting the sustained advance that the productive matrix needs, which contributes To the integral preparation of students and to a close relationship with society, thus fulfilling the demands of Higher Education of the XXI century "The University in the Community.'

Author Biographies

María del Rosario Delgado Fernández, Universidad Técnica de Babahoyo

Doctora en Medicina. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Docente de la Facultad de la Salud en la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Silvia Elena Moreno Kim, Universidad Técnica de Babahoyo

Doctora en Medicina. Docente de la Facultad de la Salud en la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador

Constantino Darromán Hall, Universidad Técnica de Babahoyo

Doctor en Medicina. Máster en Medicina Tradicional y Bioenergética. Docente de la Facultad de la Salud en la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Lissette Martín Estévez, Universidad Técnica de Babahoyo

Licenciada en Enfermería. Máster en Medicina Bioenergética. Docente de la Facultad de la Salud en la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

References

Consejo de Educación Superior (2016) Reglamento del sistema de evaluación estudiantil.RPC-SO-29-No.489-2016.

Núñez, J. (2002). Evaluación académica, posgrado y sociedad. En AUIP (Eds.). Gestión de la Calidad del Postgrado en Iberoamérica. Experiencias Nacionales. (pp.35 – 49). Salamanca, España: Ediciones AUIP.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (2013). Plan Nacional de Desarrollo /Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Senplades. Ecuador.

Suárez, C. y col. (2000). La orientación educativa en la formación docente. Material mimeografiado. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

UNESCO (1995). Documento de política para el cambio y el desarrollo de la educación superior. UNESCO. París. Ver en: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000989/098992S.pdf 07SP

Published

2017-08-31

How to Cite

Delgado Fernández, M. del R. ., Moreno Kim, S. E., Darromán Hall, C., & Martín Estévez, L. (2017). THE INTERNAL SYSTEM OF EVALUATION OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION IN ECUADOR. REFLECTIONS ABOUT ITS CURRENT PERSPECTIVE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 225–230. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/639

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos