THE INTERPERSONAL COMMUNICATION FOR A SATISFACTORY LONGEVITY FROM A CUBAN LOCALITY
Keywords:
Elderly Population; communication; interpersonal communication; communicative actions, communicative competencies.Abstract
The Cuban High Education had been inserted in the locality and municipality, so that the Elderly Population Cathedra in the University was founded in this context. The present research was done in the Municipal University Center of Cabaiguán, Sancti Spíritus province, due to the need to contribute to the education in the elderly population at the community, who needs to be effective during communication in the cultural divulgation in different sceneries, essential goal of this research. The interpersonal communication is an aspect that limits the effectiveness educational process. This aspect has specifically characteristics in elderly population in this epoch in which the Information and Communications Technologies (ICT) are essential. For the research the qualitative methodology was used with the support of qualitative and quantitative techniques recommended by the academy of communicators. The document analysis, the participate observation; interview, the questioner and Delphi method were used. The authors proposed a methodology which integrates those elements. The detailed diagnosis about the state of interpersonal communication of the integrant of this cathedra was obtained. The quality of communication was regular. The development of communicative skillful of elderly population actions were conformed to systemic focus, that involucrate the professors, communication and language and literature specialists and local institutions.
References
Aguaded, J.I. (2012). Apuesta de la ONU por una educación y alfabetización mediáticas. Comunicar, 38, 7-8. (DOI: 10.3916/C38-2012-01-01).
Calviño, M. (2004). Actos de comunicación. Desde el compromiso y la esperanza. La Habana: Ediciones Logos.
Castro, L. J. (2008), “El posgrado en la universidad cubana. Retos y perspectivas”, en VI Congreso Internacional Universidad, La Habana.
CECIP (2003), Aproximación al estudio de la estrategia como resultado científico, Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”
Colectivo de autores, (2007).Técnicas para el estudio y desarrollo de la competencia comunicativa en los profesionales de la Educación, 22-29-31 La Habana, Editorial Pueblo y Educación (ISBN978-959-13-1532-8).
Cruz Cardona, V. (2006), “Modelos educativos del posgrado: una visión internacional”, CD-ROM del Diplomado impartido por el Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba, Colombia, Universidad del Valle, pp. 13.
de Andrés, S. & de Lima, R. (2014). Análisis crítico del discurso publicitario institucional/comercial sobre las personas mayores en España. Comunicar, 42, 189-197. (DOI: 10.3916/C42-2014-19).
De la Cruz R., Boullosa A & Guevara O. Resultados más significativos del posgrado en una universidad cubana. Perspectivas del proceso desde el contexto del municipio. Revista RIES. Vol. 5, Núm. 14 (2014). P. 109-124. http://ries.universia.net.
Fernández, A. M. y otros. (2002). Comunicación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Frávega, A y Carnino, M. Programa de Extensión La Comunicación y los Adulto mayores”. [En línea] disponible en: http://www.documentalistas.org [Accesado el día 15 de marzo de 2014]
Frávega, A. y Carnino, M. (2006). La comunicación y los adultos mayores. Comunicación e Ciudadanía. No. 4. P 1-12.
Giménez E., & Jiménez E.(2013). Los agujeros negros de la comunicación: Comunicación científica y metainvestigación. Comunicar 41, 10-13. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-a2
González Castro, V.(1998). De profesión Comunicador. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
González, I. (2006). La evaluación y la mejora de la calidad de los procesos de comunicación. Comunicar, 27, 199-203. (método).
Hernández Sampieri. R. (2004). Metodología de la Investigación tomo 1 y 2. La Habana: Editorial Félix Varela.
Horruitinier Silva, Pedro (2006), La universidad cubana: el modelo de formación, La Habana, Editorial Félix Varela.
Martínez, R., Cabecinhas, R. & Loscertales, F. (2011). Mayores Universitarios en la Red. Comunicar, 37, 89-95. (DOI: 10.3916/C37-2011-02-09).
Núñez, J. J. et al. (2006). L a gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la nueva universidad: una aproximación conceptual. La Habana, Editorial Félix Varela/ ENPSES.
Ojalvo, V. (2001). La ciencia de la comunicación. Material docente. Universidad de La Habana.
ONU (1995) (Ed.). IV Conferencia Mundial sobre la Mujer. Beijing. (www.cinu.org.mx/biblioteca/documentos/ dh/ConfBeijing1995.htm) (07-10-2011).
Organización Panamericana de la Salud (OPS) (2014). Evaluación de alteraciones sensoriales y técnicas para la comunicación. Valoración clínica módulo 2. [En línea] disponible en Sitio: http://www.ops.com [Accesado en enero de 2014].
Película Conducta. Sinopsis Disponible en http://www.cubacine.cult.cu/sitios/ficcion/index.php?Pelicula=Conducta
Ramos, J. (1989). Sociología de la comunicación e información, Colección Temas de periodismo. La Habana: Editorial Pablo de la Torriente Brau.
Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (2008). Metodología de la Investigación Cualitativa. La Habana: Félix Varela.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María del Carmen Morejón Hernández, Raquel de la Cruz Soriano, Beatriz del Carmen Presilla Andreu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.