THE INVESTIGATIVE TRAINING OF THE STUDENTS OF THE CAREER ENGINEERING IN AGROINDUSTRIAL PROCESSES SINCE THE COURSE INTEGRATOR PROJECT

Authors

  • Marilin Teruel Mulet Correo Centro Universitario Municipal de Báguanos. Universidad de Holguín. Holguín

Keywords:

Investigative formation; didactic strategy; Engineering in Agroindustrial Processes.

Abstract

This work shows a didactic strategy for investigative formation of the student in the Career of Engineering in Agroindustrial Process in the semipresencial teaching. The designed strategy from the process of teaching- learning process of the Integrator Project course, facilitate the development of professional skills, moreover, favors the appropriation of knowledges of the students, specifically in the skill to diagnose the main indicators they take part in the productive of the agroecosystem and it proposes solutions. When valuing the application of the strategy decided that favors the investigative formation of the students when acquiring skills to elaborate and apply instruments of the scientific investigation, as well as prosecuting obtained data through these.

Author Biography

Marilin Teruel Mulet Correo, Centro Universitario Municipal de Báguanos. Universidad de Holguín. Holguín

Aspirante a Grado Científico. Master en Nuevas Tecnologías para la Educación. Ingeniera en Control Automático. Profesora de Informática. Centro Universitario Municipal de Báguanos. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

References

Addine, F., Ginoris, O., Armas, C., Martínez, B., Tabares, R. y Urbay, M. (1999). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Editorial Félix Varela.

Castañeda, A. E. (2013). Pedagogía, Tecnologías digitales y gestión de la información y el conocimiento en la enseñanza de la Ingeniería. La Habana: Editorial Félix Varela

Concepción, M., Rodríguez, F. (2005). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso de enseñanza aprendizaje. Holguín: Ediciones Holguín.

Cuba. Ministerio de la Educación Superior (2003). Plan de Estudios de la carrera Ingeniería de Proceso agroindustrial: Tarea Álvaro Reynoso. Ciudad de la Habana.

Cuba. Ministerio de la Educación Superior (2007). Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior. Extraído el 11 diciembre, 2015 de http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210-2007.pdf

Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: El modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

Ortiz, E. y González, V. (2012). La comunicación educativa y los medios de enseñanza en la Universalización. Colección educativa Tiempos de aprender. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí: Editorial Mar abierto.

Ortiz, E. y Mariño, M. (2004). Estrategias educativas y didácticas en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 5, 1609-4808

Posada, M. (Septiembre, 2011). Formación Investigativa – por ciclos. Fundación Universitaria Panamericana P.J. 23635/81 del M.E.N.

Teruel, M. (2010). Propuesta de estrategia didáctica para el desarrollo de habilidades profesionales en la carrera de Ingeniería en Procesos Agroindustriales. ISSN: 1989-4155. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Consultado el 12 Febrero, 2012 de http://www.eumed.net/rev/ced/14/mtm.htm

Teruel, M., Martínez, M. y Fernández, E. (2015). Estrategia didáctica con el apoyo de las TIC para el desarrollo de habilidades profesionales en La Licenciatura en Contabilidad y Finanzas en el modelo semipresencial. Pedagogía Universitaria. 20(1), 1609-4808

Published

2017-04-17

How to Cite

Mulet Correo, M. T. . (2017). THE INVESTIGATIVE TRAINING OF THE STUDENTS OF THE CAREER ENGINEERING IN AGROINDUSTRIAL PROCESSES SINCE THE COURSE INTEGRATOR PROJECT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 137–150. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/613

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones