THE INVESTIGATIVE TRAINING OF THE STUDENTS OF THE CAREER ENGINEERING IN AGROINDUSTRIAL PROCESSES SINCE THE COURSE INTEGRATOR PROJECT
Keywords:
Investigative formation; didactic strategy; Engineering in Agroindustrial Processes.Abstract
This work shows a didactic strategy for investigative formation of the student in the Career of Engineering in Agroindustrial Process in the semipresencial teaching. The designed strategy from the process of teaching- learning process of the Integrator Project course, facilitate the development of professional skills, moreover, favors the appropriation of knowledges of the students, specifically in the skill to diagnose the main indicators they take part in the productive of the agroecosystem and it proposes solutions. When valuing the application of the strategy decided that favors the investigative formation of the students when acquiring skills to elaborate and apply instruments of the scientific investigation, as well as prosecuting obtained data through these.
References
Addine, F., Ginoris, O., Armas, C., Martínez, B., Tabares, R. y Urbay, M. (1999). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Editorial Félix Varela.
Castañeda, A. E. (2013). Pedagogía, Tecnologías digitales y gestión de la información y el conocimiento en la enseñanza de la Ingeniería. La Habana: Editorial Félix Varela
Concepción, M., Rodríguez, F. (2005). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso de enseñanza aprendizaje. Holguín: Ediciones Holguín.
Cuba. Ministerio de la Educación Superior (2003). Plan de Estudios de la carrera Ingeniería de Proceso agroindustrial: Tarea Álvaro Reynoso. Ciudad de la Habana.
Cuba. Ministerio de la Educación Superior (2007). Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior. Extraído el 11 diciembre, 2015 de http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210-2007.pdf
Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: El modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.
Ortiz, E. y González, V. (2012). La comunicación educativa y los medios de enseñanza en la Universalización. Colección educativa Tiempos de aprender. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí: Editorial Mar abierto.
Ortiz, E. y Mariño, M. (2004). Estrategias educativas y didácticas en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 5, 1609-4808
Posada, M. (Septiembre, 2011). Formación Investigativa – por ciclos. Fundación Universitaria Panamericana P.J. 23635/81 del M.E.N.
Teruel, M. (2010). Propuesta de estrategia didáctica para el desarrollo de habilidades profesionales en la carrera de Ingeniería en Procesos Agroindustriales. ISSN: 1989-4155. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Consultado el 12 Febrero, 2012 de http://www.eumed.net/rev/ced/14/mtm.htm
Teruel, M., Martínez, M. y Fernández, E. (2015). Estrategia didáctica con el apoyo de las TIC para el desarrollo de habilidades profesionales en La Licenciatura en Contabilidad y Finanzas en el modelo semipresencial. Pedagogía Universitaria. 20(1), 1609-4808
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Marilin Teruel Mulet Correo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.