COMMUNITY PRACTICES OF NURSING STUDENTS OF THE BOLIVARIAN TECHNICAL INSTITUTE IN ECUADOR

Authors

  • Maryori Sandra Placencio Macas Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil
  • Julia Esther Céspedes Acuña Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • María Luz Gutiérrez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

community practice; Bolivarian Technical Institute; Higher Technician in Nursing.

Abstract

Today's world is characterized by rapid scientific and technological development and, consequently, by a volume of information as never before seen that demands a permanent search for improvement in the curricula of professional training, specifically if it is about health, area of Great sensitivity in the social and economic development of a country, however, in Ecuador there are insufficiencies in the training of the Senior Technician in Nursing (TSE) for primary health care work in the community that limit their professional performance and are expressed In the contradiction that exists between the design of community practices by the educational institution and preventive community work as a social training need that does not meet the expectations raised by the Bolivarian Technological Institute in its academic formation.

Author Biographies

Maryori Sandra Placencio Macas , Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil

Licenciada en Enfermería. Realiza estudios de Doctorado en Ciencias Pedagógicas en la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. Docente del Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil. Ecuador.

Julia Esther Céspedes Acuña, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Especialista en Filosofía. Coordinadora de carrera. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

María Luz Gutiérrez, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Especialista en Español-Literatura. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

References

Aristos. (1974). Diccionario Ilustrado de la Lengua Española. Aristos, (1974)

Burton, L.E., Smith, H.H. (1975). Publichealth and community medicine. 2da. Ed. Baltimore: Williams and Wilkins; 1975

Céspedes, J.E. (2010). El proceso formativo estético del profesional de la educación. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ecuador. (2009). Perfil del modelo del profesional TSE en Ecuador. 2009 Espinoza, M. (s/f). ¿Qué es la enfermería comunitaria? http://www.monografias.com/trabajos93/la-enfermeria-comunitaria/la-enfermeria-comunitaria.shtml#introducca#ixzz2rdxGjMZH Paredes, M., López, R. (2012). La investigación en salud y la educación en salud publica en Ecuador. Red Iberoamericana Ministerial de aprendizaje e investigación en Salud Publica-RIMAIS SEMPLADES (2013). Plan Nacional para El Buen Vivir 2009-2013. Ecuador. Tomado del Mapa del sitio Semplades. Consultado el 8 de octubre del 2013.

Published

2017-01-13

How to Cite

Placencio Macas , M. S. ., Céspedes Acuña, J. E., & Gutiérrez, M. L. (2017). COMMUNITY PRACTICES OF NURSING STUDENTS OF THE BOLIVARIAN TECHNICAL INSTITUTE IN ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(1), 153–162. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/595

Conference Proceedings Volume

Section

Experiencias

Most read articles by the same author(s)