THE MANAGEMENT OF INTEGRAL INSPECTORS FROM THE LOCAL EDUCATION DIRECTIONS IN THE EXERCISE OF THE MEDIATING FUNCTION OF THE EDUCATIONAL SUPERVISION. HISTORICAL ANALYSIS

Authors

  • Rafael Antonio Aguilera López Dirección Provincial de Educación Holguín
  • Pedro Valiente Sandó Universidad de Holguín
  • Dora Caridad Peña Infante Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”

Keywords:

educational supervision; mediation function; integral inspectors.

Abstract

The historic-logical study that is shown regarding the mediating management of the integral inspectors of the municipal education principals focuses on the revolutionary stage. In this sense, three periods are taken into account: 1. Reorganization of the educational supervision, with predominance of the control function in the performance of the inspector (1959-1974), 2. Strengthening supervision with a more specialized exercise (1975-1990), and 3. More conceptual precision of the functional content of educational supervision, with a predominance of control and an increasing role of the inspector as mediator (1991-2015). To this end, the following indicators are established: a) The normative and organizational framework of educational supervision, b) The functional content of supervision and, c) The content of the management of integral inspectors in the exercise of the mediating function. The analysis made possible to identifying as general tendencies the following: the normative and organizational framework of educational supervision evolves towards a conception in which two types of supervisory activity are delimited: the inspection and the methodological work; The transition from the functional content of the management of the inspectors, from an integral exercise in which the control function predominates, to a more specialized exercise where control continues to occupying the central place and the mediation is becoming increasingly important; function that is inherent to it, and which has not been declared in the regulations.

Author Biographies

Rafael Antonio Aguilera López , Dirección Provincial de Educación Holguín

Licenciado en Educación en la especialidad de Matemática. Metodólogo Inspector de la Dirección Provincial de Educación Holguín, Cuba.

Pedro Valiente Sandó, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor de Mérito de la Universidad de Holguín, Profesor Titular del Centro de Estudio de Gestión Organizacional, Facultad de Ingeniería Industrial y Turismo, Universidad de Holguín. Máster en Investigación Educativa. Profesor de Nivel Superior en la especialidad de Historia. Presidente del Tribunal Permanente de Ciencias Pedagógicas para la Región Oriental radicado en la Universidad de Holguín, Cuba.

Dora Caridad Peña Infante, Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Departamento de Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación en la especialidad de Matemática. Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”, Cuba.

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Published

2017-01-13

How to Cite

Aguilera López , . R. A. ., Valiente Sandó, P., & Peña Infante, D. C. (2017). THE MANAGEMENT OF INTEGRAL INSPECTORS FROM THE LOCAL EDUCATION DIRECTIONS IN THE EXERCISE OF THE MEDIATING FUNCTION OF THE EDUCATIONAL SUPERVISION. HISTORICAL ANALYSIS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(1), 111–130. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/592

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