EDUCATION, LAW AND ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN ECUADOR
Keywords:
Education; nature; social-environmental degradation.Abstract
Nature has a limited capacity to withstand the degradation process which it has submitted, the relationship man nature represents a political link in Postmodernity, environmental problems have emerged as a new cause of violent conflict, it is not in this case the interests of power caused by access to riches, as Bates to get oil or more territory, but they are hazards based on the scarcity of resources generated by environmental degradation, in the globalized world tinged by inequality where we live. International relations in this area are built from discriminatory perspectives as to the burdens of environmental degradation are usually supported by the population poor and unprotected, reflection of dependencies imposed by developed countries. Law as science social instruments corresponds to a decisive involvement in this social-environmental event.
References
Acebal, M. y Brero, V. (2005). Acerca de la conciencia ambiental de futuros formadores. Didáctica de las ciencias experimentales. Trabajo presentado en el VII Congreso Enseñanza de las Ciencias, 2005. Universidad de Málaga. España.
Amérigo, A. y González, A. (1999). Actitudes hacia el medio ambiente y conducta ecológica. Tesis Doctoral. Universidad de Castilla-La Mancha.
Amérigo, M.; Aragonés, J.; sevillano, V. y Cortes, B. (2005). La estructura de las creencias sobre la problemática ambiental. Revista Psicothema, 17 (2) 246-251.
Aragonés, J. y Amérigo, M. (1991). Un estudio empírico sobre las actitudes ambientales. Revista de Psicología Social, 6,223-240.
Ceballos, E.; Correa, N. y Batista, L. (2002). Competencias argumentativas sobre el medio ambiente en primaria y secundaria: implicaciones para la Educación. España. Ediciones Universidad de La Laguna.
Corraliza, J.; Martín, R.; Moreno, M. y Berenguer, J. (2004). El estudio de la conciencia ambiental. Monográficos del Ecobarómetro. Publicaciones Medio Ambiente. Documento en línea. Disponible en: http://www.juntadeandalucia.es/medioambiente/contenidoExterno/Pub_revistama/revista_ma40/ma40_4.html. Consulta: 05/02/2009.
Dietz, T. y Stern, P. (1998). Social structural and social psychological bases of envorimental concern. Enviroment and Behavior, 30: 450-471.
Dunlap, R.; Van Liere, K.; Merty, A. y Jones, R. (2000). Measuring endorsement of the new ecological paradigm: a resvisited NEP. Journal of Social Issues, 56 (3): 425-442.
Fuentes, L. (2006). La enseñanza de la educación ambiental. Expresión de la racionalidad del docente. Tesis Doctoral. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín.
Hernández, B.; Suárez, E.; Martínez, J. y Hess, S. (1997). Actitudes y creencias sobre el medio ambiente en la conducta ecológica responsable, investigaciones en psicología social. España. Ediciones Universidad de La Laguna.
Holahan, C. (2000). Psicología Ambiental. Un enfoque general. México. Editorial Limusa.
Jiménez, M. y Lafuente, R. (2007). La Conciencia Ambiental: Qué es y Cómo medirla. Trabajo preparado para el IX Congreso Español de Sociología, grupo de trabajo 21: Sociología y Medio Ambiente, septiembre, España.
Lewin, K. (1973). Dinámica de la Personalidad. España. Ediciones Morata. S.A.
McDavid, J. y Harare, H. (1998). El Proceso y Conducta Social. México. Editorial Limusa.
Moles, J. (2000). Psicología Conductual. Venezuela. Editorial Greco, S. A.
Organización para la Educación, la Ciencia y la Cultura de las Naciones Unidas (UNESCO) (1992). Manual de educación ambiental. París. Unesco.
Rodríguez, A. (1997). Psicología Social. México. Editorial Trillas.
Stern, P. (2000). Toward a coherent theory on environmentally significant behaviour. Journal of Social Issues, 56, 3: 407-424.
Weigel, R. y Weigel, J. (1978). Enviromental Concern: The developmen of a mesure. Enviroment and Behavior, 10, 3-15.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Luis Calero Mieles, Mercedes María Campelo Vásquez, Joselo Jimmy Albán Obando
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.