CONSIDERATIONS ON THE USE OF OPEN EXE LEARNING TOOL IN THE DESIGN AND DEVELOPMENT OF MULTIMEDIA CONTENT AND RESOURCES FOR LEARNING

Authors

  • Ernesto Rodríguez Alba Universidad de Granma, Bayamo
  • Leudis Villavicencio Lozano Instituto Politécnico Industrial Manzanillo, Granma
  • Yuri Bueno Montaña Universidad de Granma, Bayamo
  • Niurka de la Caridad Bueno Rodríguez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

Educational Resources; Information Technologies and Communications; EXE- Learning; Technical and Vocational Education.

Abstract

Currently one of the major issues for all education systems in the world is the efficient use of Technologies of Information and Communication in the educational process, articulated in powerful teaching-learning environments which promote in the students the process of acquiring the knowledge necessary to achieve instructional goals. This reality is present in the universities of our country, and in this sense, it is a priority the development of content and resources for the teaching, which are developed by these tools that once inserted into the educational process ensure teaching of higher quality and contribute to the formation and development of a student with greater technical scientific level. This paper addresses these needs and aims to stimulate an open dialogue about the potential generated by these technologies, and specifically the open source application Exe-Learning, taking into account all the features generated by this software when inserted in educational settings and teaching-learning activities from a approach centered mainly on a student within an interactive learning environment.

Author Biographies

Ernesto Rodríguez Alba, Universidad de Granma, Bayamo

Profesor del Departamento de Ingeniería Mecánica.

Leudis Villavicencio Lozano, Instituto Politécnico Industrial Manzanillo, Granma

Profesor de Informática.

Yuri Bueno Montaña, Universidad de Granma, Bayamo

Profesor del Departamento de Ingeniería Mecánica.

Niurka de la Caridad Bueno Rodríguez, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Licenciada en Educación, especialidad Mecánica. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente. Jefa de Departamento de Extensión Universitaria

References

Ávila, P. (2006). Propuesta de modelo integral para la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Revista Tecnología y Comunicación Educativa,42-43,80-91

Barriga, F. (2005). Principios de diseño instruccional de entornos de aprendizaje apoyados con TIC: un marco de referencia sociocultural y situado. Revista Tecnología y Comunicación Educativa, 41, 5-16

Blanco, L. (1999). Hiperuniversidad: nueva alternativa educativa. Revista Giga, 3, 48-51

Bravo, J.L. (2004). Los medios de enseñanza: clasificación, selección y aplicación. Revista Pixel-Bit. julio 024: 113-124.

Castro, P. y Barrios, S.C. (2006). Educación científica y las tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista Educación, 119, 16-26.

Cubero, S.o (2008). Manual de Elaboración de contenidos con eXelearning (en línea). Disponible en: http://www.exelearning.org. [Consultado el 20 de abril de 2016]

González, V. (1986). Teoría y práctica de los medios de enseñanza. Ciudad de la Habana, Pueblo y Educación.

González, V. (1979). Los Medios de enseñanza. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

http://es.wikipedia.org/wiki/Contenido_abierto (en línea). [Consultado 20 de abril de 2016]

http://exelearning.net/caracteristicas/#tab1(en línea). [consultado 20 de abril de 2016]

http://www.sindicacion.net/blogs/pedro/2006/02/contenidos-abiertos-la-nueva-educacion. (en línea). [consultado 4/12/2102

http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/e-learning/(en línea). [consultado 20 de abril de 2016]

http://www2.knowledgres.com/00014626/ContenidoAbierto (en línea). [Consultado 18 de abril de 2016]

https://es.wikipedia.org/wiki/Software_libre_y_de_c%C3%B3digo_abierto [consultado 19 de abril de 2016]

Las Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la formación continua, disponible en http://www.oei.es/pdfs/tecnologias_informacion_formacion_continua.pdf.con (en línea). [Consultado 4/12/2102]

Machín, M. (2008) "El uso de las TIC para el aprendizaje de la Programación." Monografías.com.

Mur, F y Serrano, C (2004): "Elaboración de una web docente" 5campus.org (en línea) disponible en: URL:http://www.5campus.org/leccion/webdocente [consultado 3 de mayo de 2010]

www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF (en línea) disponible en: http://www.unesco.org. (En línea). Declaración Grunwald [consultado 29 de abril de 2016]

Published

2016-06-18

How to Cite

Rodríguez Alba, E. ., Villavicencio Lozano, L., Bueno Montaña, Y., & Bueno Rodríguez, N. de la C. (2016). CONSIDERATIONS ON THE USE OF OPEN EXE LEARNING TOOL IN THE DESIGN AND DEVELOPMENT OF MULTIMEDIA CONTENT AND RESOURCES FOR LEARNING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 227–244. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/488

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones