CONSIDERATIONS ON THE USE OF OPEN EXE LEARNING TOOL IN THE DESIGN AND DEVELOPMENT OF MULTIMEDIA CONTENT AND RESOURCES FOR LEARNING
Keywords:
Educational Resources; Information Technologies and Communications; EXE- Learning; Technical and Vocational Education.Abstract
Currently one of the major issues for all education systems in the world is the efficient use of Technologies of Information and Communication in the educational process, articulated in powerful teaching-learning environments which promote in the students the process of acquiring the knowledge necessary to achieve instructional goals. This reality is present in the universities of our country, and in this sense, it is a priority the development of content and resources for the teaching, which are developed by these tools that once inserted into the educational process ensure teaching of higher quality and contribute to the formation and development of a student with greater technical scientific level. This paper addresses these needs and aims to stimulate an open dialogue about the potential generated by these technologies, and specifically the open source application Exe-Learning, taking into account all the features generated by this software when inserted in educational settings and teaching-learning activities from a approach centered mainly on a student within an interactive learning environment.
References
Ávila, P. (2006). Propuesta de modelo integral para la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Revista Tecnología y Comunicación Educativa,42-43,80-91
Barriga, F. (2005). Principios de diseño instruccional de entornos de aprendizaje apoyados con TIC: un marco de referencia sociocultural y situado. Revista Tecnología y Comunicación Educativa, 41, 5-16
Blanco, L. (1999). Hiperuniversidad: nueva alternativa educativa. Revista Giga, 3, 48-51
Bravo, J.L. (2004). Los medios de enseñanza: clasificación, selección y aplicación. Revista Pixel-Bit. julio 024: 113-124.
Castro, P. y Barrios, S.C. (2006). Educación científica y las tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista Educación, 119, 16-26.
Cubero, S.o (2008). Manual de Elaboración de contenidos con eXelearning (en línea). Disponible en: http://www.exelearning.org. [Consultado el 20 de abril de 2016]
González, V. (1986). Teoría y práctica de los medios de enseñanza. Ciudad de la Habana, Pueblo y Educación.
González, V. (1979). Los Medios de enseñanza. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
http://es.wikipedia.org/wiki/Contenido_abierto (en línea). [Consultado 20 de abril de 2016]
http://exelearning.net/caracteristicas/#tab1(en línea). [consultado 20 de abril de 2016]
http://www.sindicacion.net/blogs/pedro/2006/02/contenidos-abiertos-la-nueva-educacion. (en línea). [consultado 4/12/2102
http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/e-learning/(en línea). [consultado 20 de abril de 2016]
http://www2.knowledgres.com/00014626/ContenidoAbierto (en línea). [Consultado 18 de abril de 2016]
https://es.wikipedia.org/wiki/Software_libre_y_de_c%C3%B3digo_abierto [consultado 19 de abril de 2016]
Las Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la formación continua, disponible en http://www.oei.es/pdfs/tecnologias_informacion_formacion_continua.pdf.con (en línea). [Consultado 4/12/2102]
Machín, M. (2008) "El uso de las TIC para el aprendizaje de la Programación." Monografías.com.
Mur, F y Serrano, C (2004): "Elaboración de una web docente" 5campus.org (en línea) disponible en: URL:http://www.5campus.org/leccion/webdocente [consultado 3 de mayo de 2010]
www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF (en línea) disponible en: http://www.unesco.org. (En línea). Declaración Grunwald [consultado 29 de abril de 2016]
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ernesto Rodríguez Alba, Leudis Villavicencio Lozano, Yuri Bueno Montaña, Niurka de la Caridad Bueno Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.